Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Waterlock demper combi.

Waterlock demper combi. 27 juli 2018 11:28 #963285

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Heeft iemand ervaring met dit type waterlock wat een demper combineert?
www.boottotaal.nl/alles-voor-d...J9NG3mhoC7NYQAvD_BwE
Pas geleden heb ik natuurlijk het 3 cilinder project afgerond, en zoals bijna iedereen weet heeft een 3 cilinder (eigenlijk bijna iedere motor) de vervelende eigenschap dat je tussen de 1500 en 1800 toeren een vervelende zware en laagfrequente diep tot in je hoofd doordringende dreun hebt als de isolatie en uitlaatdemping niet 100 % op orde is.
Wat ik kan horen en lokaliseren komt het meeste van de doordringende dreun bij de uitlaat vandaan en gedeeltelijk ook uit de bakskist die niet optimaal geisoleerd is van de motorruimte. Eerst maar eens een goede uitlaatdemping dacht ik. Echter heb ik weinig plek om een losse demper te plaatsen en leek de combi mij wel wat om in de plaats te monteren van de huidige waterlock, maar doet zo'n combi-ding het wel voldoende goed?....
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 27 juli 2018 11:30 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterlock demper combi. 27 juli 2018 12:29 #963314

Ik heb er ook zoëen tussen en die dempt uitstekend.
Maar ik heb wel een tweecilinder :whistle:
Ik denk dat die laafrequente dreun trouwens hoofdzakelijk van de scheepsromp komt die met o.a. het uitlaatgeluid in resonatie komt.
Alleen dat verklaart dat je die dreun alleen bij een bepaald toerental hoort want het geluid van de uitlaat zal per slag van de motor niet anders zijn bij hogere of lagere toeren.
Resonantie heb je logischerwijs altijd alleen bij bepaalde toerentallen.
Daartegen helpt eigenlijk alleen een zware antidreunplaat tegen de romp rond de motor en de demper.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterlock demper combi. 27 juli 2018 12:59 #963320

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Dat zal inderdaad! voor een deel ook een oorzaak zijn, echter komt en gaat het dreunen voor een flink deel met het uitspugen van het koelwater.

Er zijn maar een paar toerentallen waar je snel voorbij gaat, maar bij zo'n 1600 toeren dan zijn er weinig voelbare trillingen in de boot en loopt deze een mooie snelheid en zuinig. Maar wel die geluidsdreun via uitlaat en een deel uit de motorruimte....

Ik ben tevens van plan om in de motorruimte het gedeelte waar de motor staat, af te scheiden van de rest van de motorruimte. Het is nogal een grote ruimte die uitstekend als klankkast dient zo...
Wel rekening houdend met de verse luchtaanvoer natuurlijk!

EDIT:
Een minuut of 20 geleden stond ik bij de watersportjuwelier, omdat ik daar toch in de buurt was (bouwmarkt) en de watersportjuwelier had boven mijn verwachting uit dezelfde demper staan, de combi. Gelijk maar aangeschaft, gokje. Ik zal mijn ervaringen delen hier. De prijs verschilde bijna niets met de webshop. Met verzendkosten is de webshop duurder...


Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 27 juli 2018 13:06 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterlock demper combi. 27 juli 2018 14:54 #963363

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Ondanks de hitte heb ik de nieuwe demper er toch maar even tussen gezet, dat maakt een wereld van verschil.!!
Geen vervelende zware dreunfrequentie meer bij mijn favoriete toerentallen tussen de 1500 en 1800 toeren. Wanneer je luistert vlakbij de uitlaat, hoor je daar ook veel minder. Het was dus toch de hoofdbron, ondanks mijn stalen schip..
Uiteraard nog wel wat puntjes op de I zetten met het isoleren van de motorruimte zelf, zoals een motorluik wat niet lekker afsluit, maar nu is al het geluid gelijk veel dragelijker. Lichte lekgeluidjes zijn veel minder storend dan een zwaar dreunend geluid, daar wordt je op de lange duur gek van, als je er al geen hoofdpijn van krijgt. Al heb je het liefste ook geen lekgeluid

Uiteraard moet je zoveel mogelijk aan isolatie doen. Een mechanische stopkabel geeft ook een lekgeluid door naar je kuip, gek genoeg, dus ook dat gaat op de schop.


Kortom, mensen die hetzelfde probleem hebben als ik, een dreunend geluid bij een boot waar je in de kuip stuurt dichtbij de uitlaat, begin bij de uitlaat.!! Een investering van slechts € 60,- die sowieso nooit kwaad kan, want voor de buitenwereld klinkt je boot ook een stuk netter maar vooral heb je zelf geen irritant uitlaatgedreun meer. Vele pogingen met ontdreuningsspul en isolatiespul, kosten een veelvoud, als je dan amper resultaat boekt, is het zondegeld.

Ik erger mij bijvoorbeeld altijd aan de sloepen van het type Makma Vlet, met 3 cilinder Yanmar zonder demper en alleen waterlock. Geen gehoor die dingen. Deze demper ertussen en het probleem is opgelost.

Ik heb bepaald geen aandelen bij Allpa, maar dit is een prima product...
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 27 juli 2018 15:12 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterlock demper combi. 27 juli 2018 16:07 #963386

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7795
Ik heb ook wat last van uitlaat geluid (komt uit naast de kuip) en heb zo'n demper:

Die dempt niet zo goed als ik zou willen. Ik heb hem gekozen vanwege de hittebestendigheid. Met zo'n plastic ding van Allpa (of Vetus of wat dan ook) ben ik bang dat die zodra de koelwatertoever al even stagneert, je met een doorgefikt ding zit. Ik heb al eens een geknapte V-snaar gehad waardoor de uitlaat kort maar goed warm is geworden en ik geloof niet dat dit ding het zou overleven.

Is er ook een goede manier van dempen zonder zo'n plastic ding?
Laatst bewerkt: 27 juli 2018 16:09 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterlock demper combi. 27 juli 2018 16:41 #963397

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Vele boten in Nederland zijn met de 'plastic dingen' uitgevoerd. Hoe vaak zou het daadwerkelijk gebeurd zijn waar jij bang voor bent.?
Ik laat de oude waterlock aan boord voor het geval zoiets mocht gebeuren, maar liever maak ik het niet mee, want je motortje vind dat ook niet leuk...
Je moet ook gewoon voortdurend in de gaten houden of er wel water uit komt. Als je een goed instrumentenpaneel hebt, heb je daar een temperatuurmeter, waarschuwingsalarm voor dynamo, temperatuur en olie en heb je een geknapte v-snaar dus onmiddelijk in de gaten. Niet voor niets heb ik ook bij mijn boot er een alarm tussen gebouwd met het diode verhaal etc.

Ik zou zo'n plastic ding er gewoon tussenbouwen en deze metalen desnoods reserve aan boord leggen. Zit je altijd goed mocht je demper gesmolten zijn... :P
Gewoon tijdig de snaar vervangen scheelt ook...

Ideaal is een kielkoeling en droge uitlaat, geen impeller die stuk kan, geen gedoe. Maar wel een uitlaatpijp die zeeeer goed geisoleerd moet worden....
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 27 juli 2018 16:52 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterlock demper combi. 27 juli 2018 16:55 #963398

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7795
Nou bij mij al 1 keer :)

Die snaar was net nieuw en bij indirecte koeling duurt het nog even voordat je interne systeem zo warm is dat je alarm afgaat heb ik gemerkt. Op het metertje (is present) kijk ik niet de hele tijd. Bovendien heeft de koelwaterpomp een eigen V-snaar dus het dynamo alarm gaat ook niet af.

Natuurlijk is een uitlaat alarm ook nog een optie als we toch alles willen aftimmeren met alarmen. Toch heb ik gevoelsmatig een minder prettig idee bij zo'n stukje plastic in een uitlaat.

Ook kun je met een warm wordende motor nog prima even je manoeuvre afmaken maar dat doe ik liever niet als de rook en water je interieur instroomt :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterlock demper combi. 27 juli 2018 17:13 #963400

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Tja, het houdt ook een keer op.
Meestal drait de impeller op de brandstofpomp of nokkenas mee. Jij hebt een Yanmar zeker? Misschien klinken Yanmars harder door de directe inspuiting?
Uitlaatalarm is niets mis mee. Extra veiligheid.
Als jij je beter voelt bij een stalen demper, dan zou ik blijven zoeken naar een GOEDWERKENDE stalen demper.

Eigenlijk zou je de demper van allpa moeten namaken in staal, met zo'n wervelkamer. Een wervelkamer werkt echt goed met een natte uitlaat blijkt nu..
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 27 juli 2018 17:17 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.319 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl