TuuLeVi schreef :
Feli met je boot Kimmy!
Andreaquila schreef :
ik moet hier wel een beetje om lachen. ... Alsof een Dufour of Beneteau minder oceaan-waardig zou zijn
tja, je mag natuurlijk lachen maar er zit wel verschil in kwaliteit tussen een Dufour en bv. een Swan.
@Andreaquila; wij hebben een rondje Atlantic gedaan met een Hallberg. Dat is qua kwaliteit wel even anders dan veel andere boten. Niet alleen de bouw kwaliteit van het polyester maar ook de techniek, de afwerking van polyester, RVS/Auminium en vooral houtwerk en de onderhoudbaarheid. Ook op lange termijn is een Hallberg onderhoudbaar, je kunt bij HRparts zon beetje AL je onderdelen en spare parts bestellen, dus ook de knwvels van je ramen, hang- en sluitwerk, aansluitingen voor electra, lampjes etc. Dat mag triviaal lijken, maar als je langer je boot in bezit hebt dan blijft deze op die manier wel erg netjes.
Een klein voobeeld, ik had na ons rondje Atlantic wat gelcoat nodig. Men wist nog exact welke kleuren onze boot had en kon precies de goede gelcoat als setje leveren. Een ander voorbeeld: De bouten waarmee de zwemtrap bevestigd zijn zijn doogeslepen en weer gelast zodat bij extreme belasting deze bouten gecontroleerd afbreken. Deze vorm van engineering vind je niet bij alle boten.
Als je een beeld wilt krijgen van de kwaliteit van het polyesterwerk ga dan maar eens praten met transprteurs: Een Hallberg (ook de onze van 18 ton) kan gewoon op zijn kiel met 4 of 6 stutten op een dieplader over de weg. Dat kan niet bij allen merken, vaak moet er specifiek onder de schotten ofwel versterkte deleb van de romp gestut worden.
Je kunt het zien als overkill, je kunt er om lachen. Ik vond het zelf eigenlijk ook wel leuk en geruststellend.