Hieronder een wat langer verhaal. Vooraf: waarom ik deze draad start.
- het lijkt een interessante boot (en kom bij bezichtiginge hetzelfde steeds tegen); het is eigenlijk wat ik zoek (al mis ik dat er bij de laatste met weinig liefde aan gewerkt)
- spiegelen met jullie: meer kennis op te doen, daardoor betere keuze te kunnen maken voor vervolg van zoektocht
Ik heb een paar boten bezichtigd. O.a. Beneteau First 35, Jeanneau Sun Rise. Bouwjaar: 1984-1987. Wat mij is opgevallen is dat elke boot kiel gerelateerde schade heeft. Zo dit forum lezende verwacht ik o.a. een reactie:
- polyester uit deze dagen is niet best. (Bovendien) grote kans op osmose.
- dit type boten zijn ligt, daardoor is de contructie minder stevig. Na een 35 jaar is dit het gevolg.
Voor osmose in het algemeen ben ik in het algenmeen niet meer zo bang. Naast dit forum, is het boek "De keuring van een polyester zeikjacht" van Koos Blok is daar heel verhelderend in.
Jeanneau Sun Rise 34 uit 1987. Osmose behandeling gehad in 2011 (winter binnen drogen + geheel kaal gehaald).
Aan de buitenzijde:
- boot zakt door als deze op de kiel staat. Dit is duidelijk zichtbaar achter de kiel, daarvoor is geen latje nodig om het waar te nemen.
- voorzijde van de kiel sluit niet meer goed aan op de romp. Er zit wat plamuur waarvan op dit moment ook wat verdwenen is.
Aan de binnenzijde:
- kielbouten zijn niet zichtbaar: onder epoxy(?)
- achter de kiel is de romp verstevigd; extra matjes gelegd
- 1 vloerplaat ligt niet goed als de boot is opgebokt
Het risico dat ik zie:
- er is een opening tussen kiel en romp
- bij die opening heeft zeewater vrij spel
- dat gaat in de romp zitten
- de romp word daardoor zacht
- de kielbouten zitten in de epoxy zodat er geen water in de bilge kan komen
Een recente draad gelezen hebbende (boot zakt over de kiel op de bok) verwacht ik dat een heel deel van jullie nu rampenscenario's in het vooruitzicht stelt en/of twijfelt aan mijn geestelijke gezondheid.
Echter, bovenstaande werkzaamheden zijn een paar jaar geleden uitgevoerd. De boot heeft het afgelopen jaar een rondje Atlantic gedaan (overigens niet de eerste in de afgelopen 8 jaar). Bovendien is de boot een dik jaar geleden gekeurd en verzekerd. In het rapport staat wel vermeld dat de kielbouten niet geinspecteerd konden worden.
Het boek van Koos Blok lezende:
- dit is het moment om de romp af te kloppen; dan weet je of er sprake is van delaminatie (chips, vergeten te doen)
- er zijn geen roestsporen (of verkleuring) te zien bij de aanhechting van de kiel.
Het boek van Koos is erg fijn, maar het is dan niet duidelijk hoe erg een schade is.
Mijn vermoeden:
Meer duidelijkheid is alleen te verkrijgen door de kiel los te halen van de romp? Als dat zo is dan heeft keuren op dit punt niet heel veel toegevoegde waarde, "want" dan is het advies: laat een werf de controle uitvoeren?
Groet,
Perry