In geval van een teak dek: zoek een andere zonder teak dek. Voorste bout van de kiel goed inspecteren. Als er water in is blijven staan ooit, dan kun je dat op de bodem zien (vlonders er dus zeker uit halen). Vooraan, bij het voorschot van de kajuit. De zijden steken door en op het dek zitten vaak te kleine gaten. Zo blijft daar water staan. Als alleen de kajuitwandjes ter plekke van die gaatjes slecht zijn, is het niet zo erg (goed te verhelpen). De gehele rand van de kajuitopbouw en het dek goed inspecteren (bij een teak dek is dat niet te doen, dus alleen al daarom...).
De raampjes lekken soms. Is goed, makkelijk en goedkoop te verhelpen. Geen sikalflex gebruiken bij het plaatsen!
De beide loospijpjes steken door het achterste baskistje en steken dan door de spiegel. Zowel aan kuipzijde als aan spiegelzijde goed inspecteren.
In het bakboordkastje onder het kombuisje de standpijp van de afvoer goed inspecteren.
In de kuip liggen vaak van die "tuinhekjes". Die hebben de neiging om te gaan schuiven en daarom hebben de kuipbankjes vaak opstaande houten klosjes. Die kunnen de krachten vaak niet aan met loszittende- of gebarsten verf ter plekke. Die tuinhekjes zijn trouwens toch al rotdingen. Kindertjes knellen soms hun vingertjes er in en er onder. Beter is die gewoon in de container te dumpen. Maar dan zul je zien dat je te laag komt te zitten. Dat is op te lossen door ooit, als je dapper bent, de kuipbankjes er even uit te zagen en die een 8 centimeter hoger weer vast te lijmen. Wel wat werk, maar dan heb je ook wat. Oa meer ruimte in de hondekooien (die aan bakboord is trouwens toch al een bedje voor kinders).
Kijk ook goed hoe de buitenboordmotor is opgehangen. Een tweetakt weegt de helft van een viertakt, maar vaak hebben mensen die twee-takt zonder meer vervangen door een vier-takt en dan kan het misgaan. De motorsteun (zeker die originele, aluminium) kan dat niet aan en de spiegel ook niet. Die moeten dan dus beiden sterker uitgevoerd worden (kijk in het achterste bakskistje of dat inderdaad gedaan is).
Voor de rest: zeer goed en verrassend snel zeilende boten, ondanks het ouderwetse tuig (dat trouwens in Friesland wel erg handig is, door het korte mastje), op alle rakken. Je kunt zomaar meemaken dat je een (flink) grotere, moderne boot het nakijken geeft.
En als ze eenmaal goed zijn, met een goed epoxy verfsysteem, behoorlijk bombproof. Ook de zee hoeft in dat geval niet geschuwd te worden.