Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: "Ouder" stalen schip kopen

"Ouder" stalen schip kopen 31 juli 2019 09:08 #1067719

  • deom
  • deom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 181
Zoals vaker gebeurd hebben we afgelopen vakantie besloten dat we een wat groter schip willen. Al een paar jaar hebben we de droom om met een boot de wereld rond te gaan. Omdat we eigenlijk met een jaar of 8 weg willen leek het ons niet handig om nu nog een iets grotere boot dan we nu hebben te kopen en deze over 5 jaar weer weg te doen maar meteen te gaan kijken voor een boot van een meter of 10 waar we straks mee op pad gaan. Ik vaar inmiddels bijna 35 jaar dus ik weet ongeveer wel wat ik zoek in een boot.

We zijn nu dus aan het kijken en staal heeft mijn voorkeur, maar is het verstandig om een stalen boot van begin jaren 80 te kopen in de wetenschap dat we er nog wel een jaar of 35 mee willen varen? In de toekomst kijken kan niemand gelukkig, maar stel dat we ons plan daadwerkelijk kunnen uitvoeren dan is dit wel iets om mee te nemen.

Een boot die nu 40 jaar is zal tegen de 75 lopen als te oud worden om nog te varen. Is het reëel om dan te kijken naar boten die nu al een leven achter de rug hebben of kunnen we beter zoeken naar iets wat nu een jaar of 5 oud is?

Ik ben me er van bewust dat een stalen boot 200 jaar kan worden zolang je maar blijft onderhouden vernieuwen, maar ik zou liever niet ieder jaar twee maanden op de wal moeten om stukken van de romp te vervangen.
Spirit 32 - Misneach
Drascombe Longboat - Misneach
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"Ouder" stalen schip kopen 31 juli 2019 09:19 #1067724

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29128
Wij hebben alleen maar ervaring met stalen en ijzeren schepen op leeftijd.

Als het schip niet de laatste 25 jaar gestraald is: niet aan beginnen. Tenzij je veel tijd over hebt.

Een niet gestraald schip kost veel onderhoudt. Je blijft altijd dan bezig.
Op zout water win je het niet.

Kijk vooral naar de roeststaat binnenin. De meeste schepen roesten van binnenuit door.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"Ouder" stalen schip kopen 31 juli 2019 09:22 #1067726

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29128
Laat absoluut de huiddikte meten door een ervaren surveyor (uit de beroepsvaart bij voorkeur).

Schroefas speling meten is ook belangrijk net als roer lagering.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"Ouder" stalen schip kopen 31 juli 2019 09:31 #1067727

  • deom
  • deom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 181
We hebben wat op het oog. Een jaar of tien geleden gestraald en in de 2 componenten gezet. Binnenzijde romp ziet er goed uit. Het is een s-spant met lood in de kiel. Eerst zijn er loodblokken in gelegd, daarna gesmolten lood en afgedicht met epoxy.

Staaldiktemeting laat ik sowieso doen. Helaas zijn alle experts op vakantie lijkt het wel. We hebben echter geen haast en het schip heeft nog zat andere aandachtspunten maar een romp is op zich best wel belangrijk.

@WADnWIND, wat is volgens jullie een schip op leeftijd en wanneer kun je echt wat serieuzere zaken gaan verwachten voor wat betreft reparaties?
Spirit 32 - Misneach
Drascombe Longboat - Misneach
Laatst bewerkt: 31 juli 2019 09:34 door deom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"Ouder" stalen schip kopen 31 juli 2019 09:53 #1067731

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29128
Let vooral op bij de grenslaag van het epoxy aan de bovenzijde, daar blijft condens water staan. Die grenslijn moet je goed controleren. Als je weet wat je doet, kan je ook met een las-bik hamer slaan om te controleren op dunne gedeelten. je beschadigd dan wel het epoxy systeem.

Voel vooral onder het potdeksel op roest bladders en kijk goed in de achterpiek bij het gland. Ook voorin onder de ankerbak en de vloer in de ankerbak. Dit is net als het grensvlak bij het epoxy, maar dan met zout water.

Probeer zicht te krijgen onder de ramen en patrijspoorten ivm roest door condens.
Controleer of er isolatie overal aanwezig is.

telegram.me/zeilersforum/93



Als er een teak dek op zit: nooit aan dat schip beginnen of dek er af en alle schroefgaten dichtlassen. Onder oude teakdekken zit altijd gelazer en rampen en lekkerij qua roest!

Kijk goed of de puttingen nog keuring zitten, zonder roest putten etc.
(herstel) lassen aan een gestraald schip wil je eigenlijk nooit, omdat de schadeplek altijd terug blijft komen door je verfsysteem.

Kijk of de onderwater afsluiters op pijpen zitten, of direct met de flens op een lasflens op de huid zitten. Als het pijpen zijn moet je zeker vaststellen of het dikwandig is, anders direct vervangen. Uberhaupt messing afsluiters vervangen door brons of nylon.

En verder w.t.t.k.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 31 juli 2019 09:55 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"Ouder" stalen schip kopen 31 juli 2019 11:47 #1067758

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29128
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"Ouder" stalen schip kopen 31 juli 2019 15:11 #1067823

Een stalen bootje 50 jaar laten worden is geen probleem. Als je het staal maar uit de roest houdt. Dat betekend in de praktijk dat al het staal van binnen en van buiten zichtbaar/bereikbaar moet zijn, zodat roest opgemerkt wordt en verwijderd kan worden. Waar dat niet mogelijk is, zoals een kiel die volgestort is met lood/epoxy, is het niet uitgesloten dat het staal daar plaatselijk een keer gedubbeld moet worden, maar ook dat is geen ramp.

Ik heb behoorlijk veel ervaring met staal uit de roest krijgen en houden, zowel 'grootscheeps' als 'kleinscheeps'. Waar het bij stalen jachten kan misgaan is dat er overal geplamuurd wordt om het geheel zo glad mogelijk te krijgen. Dat vind ik bij mijn eigen zeiljachtje ook zo irritant, want als dat plamuur niet 100% waterdicht is (en dat blijft het niet levenslang), dan gaat het tussen plamuur en staal zeker roesten. Een leek merkt roest niet zo snel op achter de laag plamuur waardoor het staal na verloop van tijd kan doorroesten.

Om een lang verhaal kort te maken: als je van buiten en van binnen de boel onder controle hebt (af en toe een plekje roest of beschadiging (wel hetzelfde seizoen even bijwerken) is heel normaal), dan kan een stalen boot heel lang meegaan.
Laatst bewerkt: 31 juli 2019 20:19 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"Ouder" stalen schip kopen 31 juli 2019 16:03 #1067841

Ik kom regelmatig op stalen, en ijzeren jachten,,schepen. Vooral binnenzojde goed bekijken, waar mogelijk. Duurt vaak nog langer dan de uiteindelijke inspectie, incluis diktemetingen en afkloppen.

Enne, ben niet op vakantie momenteel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"Ouder" stalen schip kopen 31 juli 2019 19:42 #1067879

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
Bedenk dat het overgrote deel van de klassieker vloot van staal is, en dat veel van die schepen de honderd jaar naderen of zelfs al ouder zijn. Het kan zinvol zijn om eens te vragen bij een organisatie zoals LVBHB, de Landelijke Vereniging tot Behoud van het Historisch Bedrijfsvaartuig. Die hebben in ieder geval de nodige kennis en ervaring met oude stalen schepen.
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"Ouder" stalen schip kopen 31 juli 2019 22:10 #1067918

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3302
Gezien je keus voor een s-spant zal het niet je voorkeur hebben, maar als je een jonger stalen schip zoekt kijk dan eens naar de vd stadt modellen tussen 34 en 40 voet. Die zijn relatief goedkoop en, mits je een goede kiest, waarschijnlijk prima geschikt voor je plannen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"Ouder" stalen schip kopen 02 aug 2019 08:52 #1068354

  • deom
  • deom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 181
Goede tips over de roest van binnenuit. Het is eigenlijk heel logisch maar was nog niet zo in me opgekomen. Daar ga ik morgen even extra aandacht aan besteden. De teakdekken stond bij mij sowieso al op de no-go lijst ook als het toevallig een polyester schip geweest zou zijn. Zeker voor de langere termijn waar wij naar kijken kan dat alleen maar een probleem worden.

Vd Stadt staat ook wel op de lijst met boten met potentie. Zo vind ik de 36 zeehond echt wel een mooi schip. De 34 is ruimer voorhanden maar dan moeten we net een exemplaar tegenkomen wat goed ingetimmerd is en die niet aan alle kanten lekt.

Mijn eerste eis is dat het een goed onderhouden zeewaardig schip moet zijn die tegen een stootje kan, vandaar dat ik al snel op staal uitkom. Ik heb geen zin in de haven te moeten blijven als het per ongeluk harder kan gaan waaien dan windkracht 6. Daarna komt dat er een lang genoeg (+200cm) bed in moet zitten. Dan komt de stahoogte en daarna alle andere zaken in de veronderstelling dat die aan te passen zijn.

Dat staal af en toe wat meer onderhoud nodig heeft is geen probleem. En als we het budget hadden gehad voor een nagelnieuwe had ik deze vraag ook niet gesteld, maar aangezien dat niet aan de orde is ben ik wel heel erg blij met de opmerkingen die nu geplaatst staan.
Spirit 32 - Misneach
Drascombe Longboat - Misneach
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"Ouder" stalen schip kopen 02 aug 2019 11:07 #1068421

  • elixer
  • elixer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 804
Aan wat voor een budget moeten we denken?

Paul
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"Ouder" stalen schip kopen 02 aug 2019 11:14 #1068424

  • deom
  • deom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 181
Voor nu zet ik in op maximaal €35.000,-. Hij hoeft dan niet helemaal klaar te zijn. Naast het reguliere onderhoud verwacht ik dan de komende 2 jaar nog wel iets van €20.000 te moeten investeren.
Spirit 32 - Misneach
Drascombe Longboat - Misneach
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"Ouder" stalen schip kopen 02 aug 2019 11:17 #1068428

Stalen schepen kunnen heel goed zijn; mijn voorkeur gaat ook uit naar staal.

Check wel altijd hoe de boot gebouwd is. Er zijn allerlei vaartuigen die door hobbyisten goedbedoeld maar ondeskundig in elkaar geplakt zijn (ik wil dat geen lassen noemen want dat zou beledigend zijn voor echte lassers).
Vorig jaar heb ik zo'n exemplaar onder handen gehad: een amateur-bouw kajuitschokker. Mijn tenen kromden zo hard dat ik nog weken moeilijk gelopen heb, zo slecht zat-ie in elkaar.

Ook scheepswerven leveren soms slecht werk af, ook gerenommeerde.
Controleer dus altijd het las- en constructiewerk, aan binnen- en buitenzijde.

Goede vaart!
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"Ouder" stalen schip kopen 02 aug 2019 11:31 #1068436

  • deom
  • deom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 181
Op dit moment kijken we naar een Breewijd 31. Staat van onderhoud lijkt goed te zijn maar dan heb ik het wel over het cosmetische onderhoud. Met andere woorden, hij zit goed in de lak. Zeilen, verstaging, motor en dergelijke lijkt over het hoofd te zijn gezien maar daar hoop ik morgen meer over te weten te komen.
Spirit 32 - Misneach
Drascombe Longboat - Misneach
Laatst bewerkt: 02 aug 2019 11:31 door deom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"Ouder" stalen schip kopen 02 aug 2019 16:36 #1068543

Deze?
Ziet er idd netjes uit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"Ouder" stalen schip kopen 02 aug 2019 17:22 #1068559

  • deom
  • deom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 181
Inderdaad. Het schip ziet er mooi uit maar er zijn wel en paar zaken die me nog tegenhouden. Met name het ontbreken van veel dingen. Doe kunnen natuurlijk toegevoegd worden maar het is wel werk. Zeilen zijn erg oud. Verstaging onbekend. Motor met een onbekend aantal uren wegens geen urenteller en altijd zelf onderhouden dus ook geen echte onderhoudshistorie. Geen tankmeter voor water en diesel. Niet eens en vulopening voor water :silly: watertank moet je vullen via de inspectie-opening......
Spirit 32 - Misneach
Drascombe Longboat - Misneach
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"Ouder" stalen schip kopen 02 aug 2019 17:51 #1068567

Ik denk niet dat je dergelijke dingen veel anders gaat tegenkomen op andere stalen bootjes van die leeftijd. Op een andere kandidaat zullen er weer andere dingen zijn. Wel vind ik hem prijzig voor zijn leeftijd zodat je inderdaad meer mag verwachten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"Ouder" stalen schip kopen 02 aug 2019 18:01 #1068570

  • deom
  • deom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 181
Dat is het. Ik vind het niet erg om zaken aan te pakken maar dan moet de prijs van de boot er ook wel een beetje naar zijn. Weinig werk, hogere prijs. Meer werk lagere prijs. Niet meer werk hogere prijs tenzij ik ergens heb gemist dat een Breewijd een blue water cruiser pur sang is en het casco dat geld al waard is.

Maar die leeftijd zou je niet afschrikken ook al zou je nog 30 jaar met de boot willen varen?
Spirit 32 - Misneach
Drascombe Longboat - Misneach
Laatst bewerkt: 02 aug 2019 18:04 door deom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"Ouder" stalen schip kopen 02 aug 2019 18:15 #1068574

In principe zou de leeftijd mij niet afschrikken nee. Heb zelf een jonge dure 37 ft. polyester boot ingeruild voor een stalen 35 ft. van 1981. Een staaldikte meting laten doen en nu weet ik daarmee de zwakke plekken. Er komt een moment dat ik de kiel plaatselijk moet dubbelen (als gevolg van bacteriële corrosie in de dieseltank in de kiel), maar 'so what'.

Een staaldikte meting zou ook voor de Breewijd van belang zijn. Dat gaat je duidelijkheid verschaffen of er al spoedig gedubbeld moet gaan worden, of dat alles nog heel acceptabel is qua staaldikte. In het eerste geval gaat het wat geld kosten, in het tweede geval is het een kwestie van bijhouden.

Nu is 30 jaar best een lange tijd, maar staal wat onderhouden wordt is ook geduldig. Mijn broer vaart bijvoorbeeld met een pleziervaart coastertje van 40 meter lang staal uit 1951. Was verwaarloosd, heeft hem opgeknapt en gaat nu nog 30 jaar mee.
Laatst bewerkt: 02 aug 2019 18:24 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"Ouder" stalen schip kopen 02 aug 2019 19:16 #1068600

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3302
35k voor een 31 voeter vind ik in de huidige markt wel heel erg veel. Dat moet wel een enorm goed en compleet schip zijn, wil het dat waarmaken. Voor 20000 ken ik andere schepen die bieden wat je wilt maar dan met nieuwe apparatuur, verstaging en zeilen. I
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"Ouder" stalen schip kopen 02 aug 2019 19:37 #1068606

  • elixer
  • elixer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 804
TS wil over 8 jaar het bolletje rond dan is de nu nieuwere apparatuur niet meer relevant. Nieuwe verstaging is op het totaal onderhoudsbudget peanuts. Dat doe je indien noodzakelijk voor je vertrek. Veel belangrijker is of dit schip geschikt is om voor langere tijd te "bewonen". Comfort is daarbij van belang, isolatie vaargedrag easy sailing etc.
TS geeft blijk van enige kennis van zaken door het eisenpakketje, waarbij de integriteit van de romp en constructie belangrijk zijn.
Optische zaken behoeven geen duizenden euro's te kosten.

Paul.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"Ouder" stalen schip kopen 03 aug 2019 08:00 #1068687

  • deom
  • deom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 181
De constructie is inderdaad mijn eerste zorg. Vandaar mijn vraag of het zinvol is om een dergelijk schip voor de lange termijn te kopen. Apparatuur is bijzaak en wat er niet op zit kan ook niet verprutst zijn door een vorige eigenaar. Wat ik niet wil is nu voor 30.000 een boot kopen waar ik meteen 15.000 in moet stoppen om er de komende jaren mee te kunnen varen. Voor 45.000 zijn namelijk weer hele andere leuke dingen te koop waarbij dat niet meer hoeft een waar we nog meer ruimte op hebben ook zoals een vd Stadt 36. Als we dan weg gaan moet wel weer een boel vervangen worden maar dat gaat dan gefaseerd.

We gaan in ieder geval zo nog een keer kijken bij de Breewijd.
Spirit 32 - Misneach
Drascombe Longboat - Misneach
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"Ouder" stalen schip kopen 03 aug 2019 08:30 #1068690

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29128
redshift schreef :
35k voor een 31 voeter vind ik in de huidige markt wel heel erg veel. Dat moet wel een enorm goed en compleet schip zijn, wil het dat waarmaken. Voor 20000 ken ik andere schepen die bieden wat je wilt maar dan met nieuwe apparatuur, verstaging en zeilen. I

Welke apparatuur zie jij hier?
Ik zie alleen een antieke sailor die er vanzelf mee stopt en verder niets?

Overigens zie ik ook nergens fotos van de binnenkant staalwerk?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 03 aug 2019 08:31 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"Ouder" stalen schip kopen 03 aug 2019 09:17 #1068702

  • deom
  • deom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 181
Apparatuur zit er inderdaad niet in. Oude marifoon, kompas en log/diepte. Bijna alsof de boot zo uit de showroom komt.

Binnenkant van het staalwerk ga ik zo ook goed bekijken. Vorige werk al gekeken en op het eerste gezicht geen roest te bekennen. Op het tweede gezicht kan dat weer anders zijn natuurlijk.
Spirit 32 - Misneach
Drascombe Longboat - Misneach
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.182 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl