Voor de werking van het van toepassing zijnde recht in de Eu geldt in het algemeen het land waar de fysieke prestatie is geleverd, in jou geval de levering en eigendomsoverdracht.
De levering is de fysieke overdracht van het schip, de eigendomsoverdracht kan bijvoorbeeld zo geregeld zijn dat er pas achteraf betaald hoeft te worden, denk aan bijvoorbeeld huurkoop etc, of betaling na 14 dagen etc.
Dus zorg dat dit beide en tegelijkertijd in Nederland plaats vind (boter bij de vis) en vermelding geldigheid nederlands recht in het contract kan zeker geen kwaad.
- contant betalen, ok en de voorkeur, maar direct (laten) controleren) op echtheid. Bij internet betalen, verifieren of het ook op jou rekening is bijgeschreven, op je eigen computer, daarna pas leveren en gezamelijk proosten.
- kopie paspoort vragen (schrikt de meeste kwaadwillende al in dit stadium al af, dit hangt niet zo van de nationaliteit af)
Dergelijke schepen worden ook veel verkocht aan belgen en duitsers dus verkoop aan buitenlander geenszins ongebruikelijk.
Goed voor ons allen dat deze markt nu blijkbaar wordt uitgebreid.
De anwb heeft engelstalige of duitstalige contracten, kun je daar opvragen.