Yellow Boat schreef :
Tja , ook een roestende Rolls Royce kan een heel diepe bodemloze put zijn ( heb ooit iemand gekend met zo'n ding ).
Daarom kan een minder topmerk voor veel minder geld vaak zinvoller zijn.
Je betaald nu eenmaal ook (vooral??) voor de naam bij HR en co.
Ad
Je betaalt voor de naam Hallberg Rassy omdat de naam garant staat voor enorm goed gebouwde boten. Ik heb zelf twee HR's gevaren en met één daarvan een rondje Atlantic gedaan (daarnaast ook nog veel tripjes). Tijdens een Atlantische ronde belast je een boot met een intensiteit die overeenkomt met 5-10 jaar "normaal" gebruik in NL.
Ik heb niet alleen zelf ervaren hoe degelijk, eenvoudig te onderhouden en wel doordacht de HR's zijn. Ook mede-vertrekkers met oa hoogwaardige Koopmans schepen viel het op dat er weinig onderhoud nodig was en dat alles uitmuntend bereikbaar is.
@TS, bij HR-parts kun je online onder andere een set verzonken TORKX schroeven voor je teakdek kopen met nieuwe pluggen. Op die manier kun je je dek nog wat langer rekken. Dop er uit, bolkop er uit, TORKX er in met wat epoxy oid, nieuwe dop er in lijmen en gaan.
Kijk na de keuring van je schip ook wat andere delen kosten via HR-parts, je kunt enorm veel onderdelen kopen.
Succes met de aankoop. Kijk ook eens over de grens, wellicht vindt je meer waar voor je geld. Een boot kopen in het buitenland is eenvoudiger dan je denkt, wel zijn er een aantal zaken waar je goed op moet letten.
Er is ook een behoorlijk actieve HR mailinglist met veel behulpzame mede-eigenaren.
Succes,