Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Aankooptips Hallberg Rassy 36

Aankooptips Hallberg Rassy 36 04 aug 2019 07:13 #1068897

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16756
Ga maar vast een beetje achterover zitten."end of life" teak is een kostbare zaak waarbij veel ellende naar boven kan komen...Kostbaar is alvast zeker en ellende hoeft niet maar kàn :)
daarbij goed laten keuren. De boot is 27 jaar oud en er zal veel nog werken maar ook veel aan vervanging toe zijn.
Laatst bewerkt: 04 aug 2019 07:17 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankooptips Hallberg Rassy 36 04 aug 2019 07:27 #1068901

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8401
Het feit dat de eigenaar al begonnen is met proppen vervangen, kan ook een positief teken zijn, nl dat hij met zorg en aandacht de boot onderhoudt.
Inwateren zou kunnen meevallen.

Keurder inschakelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankooptips Hallberg Rassy 36 04 aug 2019 08:30 #1068923

Mooi schip, ruim en toch handzaam. Staat van onderhoud / updates zijn meest bepalend voor de prijs. Dat geldt ook voor de staat van het teak. Zonder schrobben en Kärcher kan het nog heel lang meegaan. Kwestie van rekenen.
Goede, echt onafhankelijke keurder als Olav Cox vragen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankooptips Hallberg Rassy 36 04 aug 2019 08:48 #1068928

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5257
Na keuring neem je de staat van het teak als onderhandelingsargument.
Je zou ook kunnen informeren wat vervanging (Tekdek heeft een goede keur kunstteak) kost zodat je weet waar je tot aan toe bent.
Zou de vervanging niet als prioriteit zien maar het aankijken zoals je schrijft lijkt het niet zo slecht maar gebruikt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankooptips Hallberg Rassy 36 04 aug 2019 09:46 #1068938

Bij 27 jaar oud teak is er op de loopvlakken nog maar weinig vlees over boven de proppen en van de voegdiepte. Ga maar uit van vervanging op korte termijn.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankooptips Hallberg Rassy 36 04 aug 2019 10:11 #1068945

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Reken maar op inwatering, er zit weliswaar schuim in, maar ook multiplex op verschillende delen.
Dus ik denk dat met alleen het teakdek vervangen je er niet bent.

Maar het is lastig in te schatten, zonder de boot te hebben gezien.

Gezien jullie situatie, als er geen belangenrijke dingen zijn ingewaterd, en het teakdek kan nog wel even kan, dan kan je beargumenteren om het zo te laten en gewoon te gaan zeilen.
En het gebruiken om de prijs naar beneden te krijgen.

In ieder geval, als je serieus ge-intreseert bent in de Halberg Rassy, dan zou ik een expert inhuren en het laten beoordelen.
Laatst bewerkt: 04 aug 2019 10:15 door Sonador.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankooptips Hallberg Rassy 36 04 aug 2019 10:38 #1068949

Een oud(er) teakdek is altijd drama. Repareren is echt niet mogelijk. Misschien de vervanging nog een jaartje voor je uitschuiven maar uiteindelijk moet het er toch af. Vervangen van zo'n dek (met pvc kunstteak) gaat meer dan 25K kosten.
Kijk daarnaast goed naar de staat van de zeilen: ga uit van zo'n 75,- per m2 vervanging door premium dacron.
Electronica niet op blind staren. Is relatief niet heel duur. Motorrevisie/vervanging is ook 10+K.
Hoe is het onderwaterschip? Meerdere lagen oude antifouling? Kaalhalen en opnieuw opbouwen kun je zelf doen maar
dat kost je een heleboel elleboegenzweet. Laten doen kan ook....25 a 30 uur werk a 70,- ex materiaal.
Heb ik nu je roze bril een beetje donkerder gekleurd? Sorry dan. Beter vooraf realiseren...

H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankooptips Hallberg Rassy 36 04 aug 2019 10:56 #1068955

Tja , ook een roestende Rolls Royce kan een heel diepe bodemloze put zijn ( heb ooit iemand gekend met zo'n ding ). :whistle:
Daarom kan een minder topmerk voor veel minder geld vaak zinvoller zijn.
Je betaald nu eenmaal ook (vooral??) voor de naam bij HR en co.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankooptips Hallberg Rassy 36 04 aug 2019 12:27 #1068967

Een dek is vrijwel altijd in sandwich gebouwd, niet massief.
Bij HR 1996 zal dat hoogstwaarschijnlijk nog balsa zijn geweest, maar het is niet geheel uitgesloten dat er al een schuimsoort in zit zoals Airex.
Als de eigenaar dat niet weet te vertellen is een gaatje boren en kijken wat eruit komt (kan ook van binnen uit) een optie.

Het vervangen door echt teak van 10 a 12 mm kost pakweg 35.000 euro.
En als het balsa aan het rotten is dan gaat dat probleem daarmee niet weg....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankooptips Hallberg Rassy 36 04 aug 2019 12:33 #1068968

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3375
Schakel zowiezo een keurder in, die mannen hebben hopen ervaring en kijken op plaatsen die jij zelfs niet vermoedt.
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankooptips Hallberg Rassy 36 04 aug 2019 13:04 #1068974

Yellow Boat schreef :
Tja , ook een roestende Rolls Royce kan een heel diepe bodemloze put zijn ( heb ooit iemand gekend met zo'n ding ). :whistle:
Daarom kan een minder topmerk voor veel minder geld vaak zinvoller zijn.
Je betaald nu eenmaal ook (vooral??) voor de naam bij HR en co.
Ad

Je betaalt voor de naam Hallberg Rassy omdat de naam garant staat voor enorm goed gebouwde boten. Ik heb zelf twee HR's gevaren en met één daarvan een rondje Atlantic gedaan (daarnaast ook nog veel tripjes). Tijdens een Atlantische ronde belast je een boot met een intensiteit die overeenkomt met 5-10 jaar "normaal" gebruik in NL.

Ik heb niet alleen zelf ervaren hoe degelijk, eenvoudig te onderhouden en wel doordacht de HR's zijn. Ook mede-vertrekkers met oa hoogwaardige Koopmans schepen viel het op dat er weinig onderhoud nodig was en dat alles uitmuntend bereikbaar is.

@TS, bij HR-parts kun je online onder andere een set verzonken TORKX schroeven voor je teakdek kopen met nieuwe pluggen. Op die manier kun je je dek nog wat langer rekken. Dop er uit, bolkop er uit, TORKX er in met wat epoxy oid, nieuwe dop er in lijmen en gaan.

Kijk na de keuring van je schip ook wat andere delen kosten via HR-parts, je kunt enorm veel onderdelen kopen.

Succes met de aankoop. Kijk ook eens over de grens, wellicht vindt je meer waar voor je geld. Een boot kopen in het buitenland is eenvoudiger dan je denkt, wel zijn er een aantal zaken waar je goed op moet letten.

Er is ook een behoorlijk actieve HR mailinglist met veel behulpzame mede-eigenaren.

Succes,
Contest 36s Camelot
Laatst bewerkt: 04 aug 2019 13:05 door Sailingcamelot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankooptips Hallberg Rassy 36 04 aug 2019 13:11 #1068975

  • Kendu
  • Kendu's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1749
Je bent van harte welkom om bij mij aan boord een kijkje te nemen en te praten over de plus- en minpunten zoals ik die ervaar met mijn HR36 MkI.

Losse propjes in teakdek is wat mij betreft absoluut geen ‘walk away’ argument.

Ik heb er inmiddels 587 vervangen (ja ik tel ze). Origineel dek. Geen lekkageproblemen.

Omgeving Grevelingen.
www.zeilbelevenissen.nl

Heb begrip, geen oordeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankooptips Hallberg Rassy 36 04 aug 2019 13:32 #1068979

Zoals bij de meeste kwaliteitsjachten zal er geen balsa als sandwich gebruikt zijn. Volgens mij gebruikt HR divinycell als sandwich-materiaal. Ongevoelig voor vocht. En op de plekken waar sterkte vereist is (voor beslag, versterking, etc.) massief polyester.
Maar dat laat onverlet dat je geen vocht tussen de schalen wilt. Op basis van je verhaal schat ik in dat er geen vocht ingedrongen is maar wel dat het teak dek langzaamaan te dun wordt. Dus vervanging zal vast binnen enkele jaren aan de orde zijn.
Als je dat niet zelf wilt doen, vraag je toch wat offertes op? En dan meteen kunststof teak erop.
Een goed geprijsde HR 36 van “slechts” 27 jaar oud is toch een geweldige aankoop?!
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Laatst bewerkt: 04 aug 2019 13:34 door bertilbeumer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankooptips Hallberg Rassy 36 04 aug 2019 14:16 #1068989

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8401
In mijn oude brochures wordt gesproken van een sandwichconstructie voor romp, dek en opbouw.
Bij de romp wordt specifiek gezegd dat het pvc-schuim is boven de waterlijn.
Dek niet apart benoemd, buiten dat het 'solid in some parts' is.

Kan dus beter meevallen dan gevreesd.

Bestaat er geen mogelijkheid om een andere dekbedekking ( :) ) over bestaand teak te leggen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankooptips Hallberg Rassy 36 04 aug 2019 14:53 #1068996

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 717
Bij Hallberg Rassy hadden de schroeven in het teakdek alleen een montagefunctie, het dek is gelijmd en wanneer de dopjes te dun worden kan de schroef gewoon verwijderd worden en vervangen door een teakprop (witte lijm/kit gebruiken) - een vervangende schroef is niet nodig. Andere bijzonderheid is dat de dekvoegen op siliconenbasis zijn, dus geen Sikaflex oid. Dit spul is slijtvast en laat zich niet schuren, dus bij geleidelijke slijtage van het dek (dunner worden) gaan de voegen er bovenuit steken, tot het punt dat het door belopen uit de voegen getrokken wordt. Remedie is de rubber afsnijden met een dun (breek)mesje en daarna het dek schuren, het ziet er dan weer als nieuw uit. Uitgelopen kit kan vervangen worden (als ik het wel heb heet het spul KAV, en is maar een paar maanden houdbaar). Deze behandeling kan een paar maal herhaald worden alvorens het dek "op" is. De dopjes zijn de minste zorg.
Ik heb overigens nooit de fixatie op teakdekken begrepen: veel onderhoud, erg duur en ik vind het niet eens mooi. Blij met mijn Treadmasterdek, kan je alleen niet met blote knieen op zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankooptips Hallberg Rassy 36 04 aug 2019 15:24 #1069000

Een HR dek heeft als kernmateriaal divinycell-schuim. Voordeel is dat dat geen water opneemt. Als het oude teak verwijderd is hoef je niet verder te graven. Het dek zal waarschijnlijk een goede basis geven voor een pvc-teak dek.
Overigens is de opmerking dat kwaliteitsjachten geen balsa-core toepassen flauwekul. Alle J-boats worden nog steeds
in balsa gebouwd, ook Baltic en Swan past balsa toe. Het is het meest lichte, drukvaste materiaal wat verkrijgbaar is.
Nadeel is dat het slecht tegen water kan. Lekkage bij bijv. beslag leidt al snel tot ellende....

H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankooptips Hallberg Rassy 36 04 aug 2019 15:47 #1069006

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5257
Aad77 schreef :
Bij Hallberg Rassy hadden de schroeven in het teakdek alleen een montagefunctie, het dek is gelijmd en wanneer de dopjes te dun worden kan de schroef gewoon verwijderd worden en vervangen door een teakprop (witte lijm/kit gebruiken) - een vervangende schroef is niet nodig.

Dus dat is in tegenspraak met:
Sailingcamelot schreef :
@TS, bij HR-parts kun je online onder andere een set verzonken TORKX schroeven voor je teakdek kopen met nieuwe pluggen. Op die manier kun je je dek nog wat langer rekken. Dop er uit, bolkop er uit, TORKX er in met wat epoxy oid, nieuwe dop er in lijmen en gaan.
Laatst bewerkt: 04 aug 2019 15:48 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankooptips Hallberg Rassy 36 04 aug 2019 16:15 #1069014

  • Kendu
  • Kendu's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1749
Waterblok schreef :
Aad77 schreef :
Bij Hallberg Rassy hadden de schroeven in het teakdek alleen een montagefunctie, het dek is gelijmd en wanneer de dopjes te dun worden kan de schroef gewoon verwijderd worden en vervangen door een teakprop (witte lijm/kit gebruiken) - een vervangende schroef is niet nodig.

Dus dat is in tegenspraak met:
Sailingcamelot schreef :
@TS, bij HR-parts kun je online onder andere een set verzonken TORKX schroeven voor je teakdek kopen met nieuwe pluggen. Op die manier kun je je dek nog wat langer rekken. Dop er uit, bolkop er uit, TORKX er in met wat epoxy oid, nieuwe dop er in lijmen en gaan.

Ach, tegenspraak.... beide beweringen zijn waar. De schroeven dienden alleen ter fixatie tijdens het lijmen. Én je kunt bij HR parts torx schroeven kopen. Je hebt ze echter niet nodig. Ook als je het wél fijn vindt (zoals ik) om de oude schroeven te vervangen voor plattere nieuwe, zou ik ze per kilo bij de bouwmarkt halen en dat doe ik dus ook. RVS plaatschroeven met platte philips kop. 4,2x16.

Ik heb eens een filmpje gemaakt hoe ik een dopje vervang:

www.zeilbelevenissen.nl

Heb begrip, geen oordeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankooptips Hallberg Rassy 36 04 aug 2019 16:24 #1069017

Aad77 schreef :
Ik heb overigens nooit de fixatie op teakdekken begrepen: veel onderhoud, erg duur en ik vind het niet eens mooi. Blij met mijn Treadmasterdek, kan je alleen niet met blote knieen op zitten.

Ik best een Rassy of Najad willen, maar heb er nog nooit één (te koop) gezien zónder teakdek...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankooptips Hallberg Rassy 36 04 aug 2019 16:31 #1069020

Kendu schreef :
Waterblok schreef :
Aad77 schreef :
Bij Hallberg Rassy hadden de schroeven in het teakdek alleen een montagefunctie, het dek is gelijmd en wanneer de dopjes te dun worden kan de schroef gewoon verwijderd worden en vervangen door een teakprop (witte lijm/kit gebruiken) - een vervangende schroef is niet nodig.

Dus dat is in tegenspraak met:
Sailingcamelot schreef :
@TS, bij HR-parts kun je online onder andere een set verzonken TORKX schroeven voor je teakdek kopen met nieuwe pluggen. Op die manier kun je je dek nog wat langer rekken. Dop er uit, bolkop er uit, TORKX er in met wat epoxy oid, nieuwe dop er in lijmen en gaan.

Ach, tegenspraak.... beide beweringen zijn waar. De schroeven dienden alleen ter fixatie tijdens het lijmen. Én je kunt bij HR parts torx schroeven kopen. Je hebt ze echter niet nodig. Ook als je het wél fijn vindt (zoals ik) om de oude schroeven te vervangen voor plattere nieuwe, zou ik ze per kilo bij de bouwmarkt halen en dat doe ik dus ook. RVS plaatschroeven met platte philips kop. 4,2x16.

Ik heb eens een filmpje gemaakt hoe ik een dopje vervang:


Ziet er keurig uit! En inderdaad, beiden zijn dus een optie (dat had ik wel gedacht maar ik wist het niet zeker). Platte schroef er in is persoonlijk.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankooptips Hallberg Rassy 36 04 aug 2019 18:05 #1069048

har.vogel schreef :
Een HR dek heeft als kernmateriaal divinycell-schuim. Voordeel is dat dat geen water opneemt. Als het oude teak verwijderd is hoef je niet verder te graven. Het dek zal waarschijnlijk een goede basis geven voor een pvc-teak dek.
Overigens is de opmerking dat kwaliteitsjachten geen balsa-core toepassen flauwekul. Alle J-boats worden nog steeds
in balsa gebouwd, ook Baltic en Swan past balsa toe. Het is het meest lichte, drukvaste materiaal wat verkrijgbaar is.
Nadeel is dat het slecht tegen water kan. Lekkage bij bijv. beslag leidt al snel tot ellende....

H
Dank voor je bevestiging van mijn reactie. Hoewel ik Baltic prachtige boten vind maken, zou ik dan ook niet graag een oud exemplaar kopen om deze reden, dan wel tenminste na grondige controle van het sandwich materiaal. Levensduur is bij werven als Hallberg Rassy blijkbaar toch belangrijker.
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankooptips Hallberg Rassy 36 04 aug 2019 18:12 #1069049

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Stuur me even een PB met je telefoonnummer, ik heb een HR312 en daar is het teakdek door mij zelf vervangen en kan je er alles over vertellen. Lees hier nogal wat indianen verhalen denk ik. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankooptips Hallberg Rassy 36 04 aug 2019 18:21 #1069052

Misschien behoor ik tot een andere indianenstam, maar ik heb vorig zomer het dek vervangen van m'n comfortina 38.
Ik weet dus vrij goed waar ik het over heb. Comfortina's zijn ook zonder balsa gebouwd. Als je alles zelf doet kun je
inderdaad op een ander bedrag uitkomen. De vermelde prijzen voor een HR 36 kun je makkelijk bevestigd krijgen bij
een goede vakwerf.
Het is gewoon erg arbeidsintensief=duur.

H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankooptips Hallberg Rassy 36 04 aug 2019 18:49 #1069062

  • David567
  • David567's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 217
Duitse kennis heeft een 352 van '85, eerste eigenaar. Heeft nog het origineel teakdek in goede staat. Moet elk seizoen wel wat onderhoud plegen (zoals nieuwe proppen steken enz..) Hoort er nu eenmaal bij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankooptips Hallberg Rassy 36 05 aug 2019 09:12 #1069173

  • Dvds
  • Dvds's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 98
Beste forumleden,
Bedankt voor alle reacties. Ik zag gisteren een zelfde jacht en de eigenaar had er een rondje atlantic mee gedaan. De boot was van dezelfde leeftijd en ook hij was met het dek bezig geweest. Nieuwe proppen en schuren. Zag er prima uit. Naast me ligt een HR 31 van 1990 en de eigenaar heeft z’n afgelopen winter behandeld. Als nieuw. Ik ben totaal onbekend met teak maar nu ben ik weer wat verder. Als de koop doorgaat heb ik nog een leuke diy klus komende winter. Zoals ik er nu over denk hoeft het dek niet vervangen te worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.176 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl