roozeboos schreef :
Het lijkt me niet leuk om met 4 man in de regen binnen in een <28 voet te zitten hoor. Ja, als het mooi weer is kan je zelfs op het dek slapen.
Mijn loper is 27 voet. En daar is twee man al voldoende druk, binnen. Ik zou daar niet met een gezin een paar weken in willen zitten...
TS heeft niet aangegeven of hij een vakantiekruiser of een weekendzeiler zoekt. Maar bij langer vakanties is een paar voet meer wel wenselijk.
nb: Blijft apart hoe veel hun eigen boot als de beste zien en die dan proberen aan anderen op te dringen..
Beste zeker niet, maar delen van ervaringen / eigen perceptie helpt TS bij het vormen van een beeld van de (on-) mogelijkheden binnen de gestelde eisen.
Ik kies door eerst een selectie van de gewenste indelingen te maken (= online veel boten bekijken). Daarna boten te zoeken met deze indelingen en budget en daarna vaareigenschappen evalueren.
Zo kwam ik bij de Delanta uit. Goed geprijsd, leuke indeling (achterkajuit en rondzit), stahoogte bij kombuis (hefdak >1,90?), voor die tijd prima zeileigenschappen. De natte cel is zéér krap, waardoor de deur dicht krijgen tijdens de behoefte al een uitdaging is. De kooien in de achterkajuit zijn ruim zat en doen mij niet claustrofobisch aan, maar erin kruipen kan wel wat krap zijn. Achterkajuit is volledig afgescheiden van de kajuit voren, dus veel privacy. Verder is de vloer in de kajuit voren volledig vlak ipv met de romp meegekromd wat comfortabel staan is. Dit alles is niets wat alleen op een Delanta te vinden is, maar geeft perspectief in het maken van een keuze.
Owja vooral bij oude bootjes letten of nog motoronderdelen verkrijgbaar zijn, mocht er iets kapot gaan. Na aanschaf bleek bij mijn motor nog iets niet in de haak en de motor werd al niet meer gemaakt sinds 1980. Blok specifieke onderdelen zo goed als niet verkrijgbaar en jacht service bedrijven raken die oude dan motor dan liever niet aan! Reviseren van het blok werd ook overal ‘geweigerd’ en aanbevolen om een nieuw blok erin te zetten. Uiteindelijk met een setje nieuwe o-ringen, zelf gemaakte pakkingen en een hamertje de problemen zelf kunnen verhelpen. Maar de cilindervoering of cilinderkop laten vervangen of reviseren wordt lastig.