Dat noemt men realistisch.
misschien een compromis 720...niet al te duur,stevig en heel ruim
Daar zijn er in ieder geval een heleboel van te koop, helaas geen aparte toiletruimte. Ik sluit mij overigens volledig aan bij het advies wat hieronder staat.
Watermaat schreef :
De "ideale" boot bestaat natuurlijk niet. Ik heb in de loop der jaren heel wat "ideale" boten gekocht, die steeds heel verschillend waren en op dat moment het beste leken te passen voor wat ik er mee wilde gaan doen en het budget dat ik dat moment had te besteden. Extreem duur hoeft dat nu niet te zijn. Ik heb mijn zeewaardige polyester klassieker 28voet s-spant voor rond 7k te koop staan en mijn nieuwe X-79 semi-racer voor hetzelfde bedrag gekocht. Beiden ouder, 100% vaarklaar en in redelijk goede staat.
Ik heb in de loop der tijd wel een paar dingen geleerd.
Koop een boot voor wat je er in de praktijk 95% vd tijd mee gaat doen. Geen "droomboot" voor verre reizen als je nog helemaal niet weet of je dat kunt gaan doen. Geen boot voor je vrouw en/of kinderen als je niet zeker weet dat ze altijd meegaan Geen boot voor Noordzee oversteken als je het IJsselmeer nauwelijks af komt of "topracer" als je helemaal geen wedstrijden wilt zeilen.
Groter is zeker niet altijd beter of leuker (vaak niet zelfs), maar wel altijd duurder in alles ! Dus Less is More!
Hoe minder er aan een boot zit, des te minder kan er kapot en des te meer zeil je. Dus Keep It Stupid Simple !
Oudere diesels aan boord van alles onder de 10.000€ kosten bij vervanging meer als de waarde van de boot, bij een "revisie" al gauw 1/3 tot de 1/2. Feitelijk is bij een stevig defect ad diesel je boot financieel total-los. (dat bepaalt ook in grote mate de lage prijzen van oudere jachtjes) . Bij een bbm heb je dat probleem nauwelijks. Vervanging kost een fractie en je hangt hem er zelf aan, reparaties zijn peanuts vergeleken bij wat een werf voor dieselreparaties vraagt.