Bij een donkere is in den beginne het moeilijker op een strak uiterlijk te krijgen. Dat komt omdat je álles ziet in tegenstelling tot een lichte kleur. Het spiegelt meer dus zie je vervormingen meer. Een klassieke auto in een donkere kleur laten spuiten kost ook meer dan een lichte omdat het strak maken (plamuren, schuren) veel nauwer luistert.
Ook op werk (jachtbouw) is een donkdere romp duurder.
Maar als het goed is, heb je daar geen last meer van bij de koop van een (bestaande) boot.
Het strak blijven is ook een dingetje. Door de hogere temperaturen vervormd het sneller en kan dplamuur etc wat krimpen. Ook kunnen er vervormingen ontstaan. Bij mijn eigen boot (en dat is niet eens een echt donkere kleur) kon je na lamineren, schuren en lakken na een paar weken zon de wafel van het glasweefsel heel lichtjes door de lak heen zien terwijl dat direct na het schilderen dat echt niet kon. Dit kwam doordat de epoxy plamuur nog iets was gaan krimpen. Na nog een keer overschilderen was dat weg, het was toen klaar met krimpen. Op werk worden composiet delen dan ook eerst afgebakken om alle krimp er uit te krijgen voor het schilderen.
Ook dit zou bij een gebruikte boot al zichtbaar moeten zijn.
Onze (stalen en alu) boten worden trouwens ook extra verstijfd als ze een donkere kleur krijgen. Ook heeft het aardig wat impact op de AC berekingen. Al met al is een donkere boot een stuk duurder.
Aantasting
Wat wel speelt bij een tweedehands boot is glansbehoud. Nu weet ik niet of donkere kleuren sneller mat worden of verkrijten dan wit. Wel weet ik dat het veel meer opvalt. Mijn witte kuip is in de afgelopen 7 jaar ook wat matter geworden. Toch vind ik dat veel minder opvallen en en dus veel minder erg dan bij mijn wat donkerdere romp. Het valt veel meer op bij donkere kleuren.
begaanbaarheid
En dan nog al terecht aangehaalde begaanbaarheid. Mijn antislip vlakken zijn heel licht grijs. Het heet zelfs 'papyrus wit'. Toch is het behoorlijk veel warmer dan de echt witte vlakken. Ik moet niet denken aan echt grijze of nog donkerdere dekken.
Met andere woorden: er zijn divere rederen waarom er een W in AWB zit