Uit
marktplaats advertentie van een Beneteau First 36.7 uit 2008 onderstaande opmerkingen.
Kan iemand daar iets zinnigs over zeggen?
De bij dit type schip zeer wenselijke (ik vind noodzakelijke) versteviging van de kielromp constructie is reeds uitgevoerd. Een fotoreportage en de facturen daarvan zitten bij de koop. De sandwich-romp-constructie en kiel-romp constructie zijn vanuit de Beneteau werf niet om over naar huis te schrijven.
De kielrompverbinding is van fabriekswege uit beperkt doorgelamineerd, deels bestaande uit holle spanten en naar mijn idee onveilig.
Deze is in 2018 massief gemaakt door een proffesioneel bedrijf.
De romp-constructie van de First 36.7 heeft een binnenschaal (met daarin geintegreerd de holle spanten) en een buitenschaal. De beide schalen lijmt de Beneteauwerf bij nieuwbouw op elkaar. Deze 'koude' lijmverbinding is niet doorgelamineerd, niet sterk, en laat na verloop van tijd los. Dat gebeurd bij alle Beneteau's vroeg of laat. Hierdoor worden deze Beneteau's slap en torsiegevoelig en verliezen ze hun snelheid.