Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 2 vragen. Ex charter en buitenland

2 vragen. Ex charter en buitenland 06 aug 2020 21:20 #1192521

  • Tomvdb
  • Tomvdb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
Hallo iedereen,

Zoals de titel aangeeft heb ik 2 vragen.

1. Wat zijn de nadelen, voordelen van ex Charter/verhuur zeilboot.

2. Mss iets belangrijker voor mij. Prijzen zijn precies lager. Ma wat zijn de nadelen van een boot kopen in het buitenland?

Klein beetje wat ik zoek. Zeilboot waar ik op kan wonen. Vanaf lengte 12m. Cruiser, wil relaxen. 3 cabin's of meer voor 2 personen. 2 heads. Navigatie desk of bureau. Wheel geen tiller aub, sorry niet mijn ding. Wil helemaal electrische gaan, dus ruimte waar omvormers en batteries kunnen staan. Ben zeeman en wel een beetje handig, mag dus wel een beetje werk aan zijn. Ma geen volledige renovatie, wil er wel direct op kunnen women.
Belg, en de rest zien we wel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 vragen. Ex charter en buitenland 06 aug 2020 21:55 #1192532

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5174
Punt 1. Een afgeleefd schip, maar dat zie je snel genoeg. Met weinig liefde voor gezorgd, afgeragd, veel motor uren.... punt 2. Heeft geen nadelen, alleen rekening houden met btw al of niet betaald.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 vragen. Ex charter en buitenland 06 aug 2020 22:16 #1192536

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2985
- btw meestal niet betaald, dus 21% erbij op tenzij je zelf een zakelijke reden hebt om een buiten de BTW te houden
- transport naar Nederland prijzig en/of logistiek omslachtig, maar kan ook een mooi avontuur zijn. Vanuit de Med Laten brengen is vaak nog duurder dan een vergelijkbaar schip uit de Carieb laten overkomen.
- vaak goed uitgerust qua veiligheidsmiddelen, maar indien te keuren is dat soms ook een nadeel (bv merken die in NL niet gangbaar zijn)
- kostbaar om ter plekke te bezichtigen en evt te keuren
- markt is nog meer dan hier seizoensgevoelig, dus kies het goede moment
- papierwerk erg belangrijk ( niet ingewikkeld vaak) om zeker te zijn van het doorhalen van registraties ( wat we in NL niet kennen voor zeiljachten maar in veel landen rond de Med wel).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 vragen. Ex charter en buitenland 06 aug 2020 23:12 #1192544

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Nadelen charter
1) motor uren , 4000-5000 uur in 4-5 jaar is geen uitzondering , dus reken op 6000 euro boven op de aankoop prijs voor een nieuwe motor
2) charter schepen worden echt vanaf begin mei tot eind sept verhuurd , ook aan onervaren schippers die , zoals ik, niet konden/kunnen zeilen maar wel een vaarbewijs hebben . Dus dat zijn 25 weken per jaar met 4-6 personen per week = 100-150 personen per jaar die door de boot heen gaan , met alle slijtage die dat met zich meebrengt
3) geen btw betaald , dus er komt 20-25% bovenop de prijs

Voordelen
1) Charter boten worden toch wel goed onderhouden omdat functionele uitval veel geld kost
2) boot is afgeschreven dus biedingen (reeele) worden sneller geaccepteerd
3) je krijgt een jonge boot met goede zeilen die meestal weinig zwaar weer meegemaakt hebben
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 vragen. Ex charter en buitenland 06 aug 2020 23:19 #1192547

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Ps ik kijk ook altijd eerst naar ex-charter boten ivm prijs , maar als je dan de uitrusting gaat vergelijken in verhouding tot een ‘owner version’ en gaat uitrekenen wat het kost om een ex-charter op het niveau te brengen dat je nodig hebt om er op te wonen wordt het prijsverschil erg klein , denk dan aan

Goed anker, goede ketting, comfort (inverter , generator) akku set , zonnepanelen , nieuwe matrassen , binnen bekleding , dinghy + outboard (worden vaak niet meeverkocht met ex charter) een betere zeil garderobe , dan zit je zo op de prijs van een ongeveer net zo oude boot als de ex-charter
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 vragen. Ex charter en buitenland 08 aug 2020 03:52 #1192934

  • Tomvdb
  • Tomvdb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
Hey
Bedankt voor de reacties.
Wat betreft motor. Die gaat er toch uit en word electro motor.
Slijtage verwacht ik ook met een ouder schip, ook al was het van 1 eigenaar. Dingen Worden nu eenmaal oud en slijten.
Uitrusting zal ik toch zo wie zo met de tijd veranderen. Als zeeman weet ik heel goed dat ik liever vertrouw op uitrusting dat ik ken en vertrouw. Wil en kan wsl ook niet direct weg op een lange reis. Dus rustig op zijn tijd. Ik heb ook wel liever niet de lay out van een owner versie. Heb liever een cabine meer dan ikzelf een grote
Toch bedankt al.
Belg, en de rest zien we wel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 vragen. Ex charter en buitenland 08 aug 2020 10:06 #1193071

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7512
Voer een grondige inspectie uit of laat dit doen. Er kunnen allerlei schades opgetreden zijn, die de verhuurder ook niet gezien heeft bij het terugbrengen van de boot. Denk hierbij met beschadiging bij de kielwrangen en de kielophanging door aan de grond lopen.

Ook die vrijhangende roeren zijn kwetsbaar en een kromme roerkoning is moeilijk vast te stellen.

Is het een normale afloop van het verhuur gebruik ? Of wil de verhuurder er om een bepaalde reden snel van de boot af.

En uiteraard de voortstuwings installatie.

Er is vaak onoordeelkundig mee omgesprongen door (leken) huurders. Huurders zijn soms creatief om een schade te verbergen vanwege het verlies van de borgsom.

De zorgvuldigheid van de verhuurder bij het accepteren van huurders is ook een belangrijke factor.

Mogelijk worden er meer verhuurschepen van de hand gedaan en kun je ook nog uitzoeken.

De BTW komt er uiteraard ook bij. Maar misschien ook nog invoerrechten.

Bram
Laatst bewerkt: 08 aug 2020 11:51 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.116 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl