ManneeB schreef :
Betreft een boot kopen zonder echte keuring, maar door zelf goed te kijken heeft Olav Cox een aantal jaar terug een leuke presentatie gegeven op de wintermeeting.
Kort samengevat: trek alle luiken en vloerdelen open, ruik, voel en kijk overal naar en probeer aanwijzingen te vinden van oorzaken bij zaken die vreemd over komen.
Kritisch punten zijn:
Rond de mastvoet. Inzakkingen duiden mogelijk op een balsa kern die aangetast is.
Bij de kielwrangen voor en achter de kiel aansluiting. Binnen en buiten. Kan duiden op aan de grond lopen.
Uiteraard op osmose. Blaar doorprikken en ruiken of een zwart vocht met een zure lucht uitkomt.
Met een kleine schroevendraaier op een paar plaatsen de anti-fouling wegschrappen. Je moet dan steeds de originele gelcoat tegen komen. Is dit niet het geval dan heeft de boot mogelijk eerder een osmose behandeling ondergaan. Osmose die weer kan terugkomen.
Een sandwich constructie kun je testen door met een zware munt op de buitenkant te tikken. Je hoort dan zelf wel of het massief klinkt of dat sandwich laag los zit.
Voelen of de motor koud is en kijken hoe snel die start.
Is de gelcoat nog origineel of is de boot in kleur gespoten. Dit kan soms gedaan zijn na een reparatie/aanvaring.
Zo kom je al een aardig eind en neem altijd nog een derde mee om mee te kijken.
Veel mensen die een boot willen kopen zijn soms blind voor negatieve aspecten. Als je objectief enige nadelen aangeeft, dan probeert de potentieele koper deze te weerleggen. Een opmerkelijk verschijnsel.
Het gaat om essentieele dingen en niet om alle tierelantijnen waar aankoop expertise rapporten soms vol van staan.
Succes ermee.
Vochtmeting is alleen zinnig als je tot een reparatie moet overgaan of voor het aanbrengen van een epoxie coating.
Bram