Twee ervaringen met keurders: één als koper en één als verkoper.
Als koper was ik erbij, maar (door mijn onwetendheid?) ik heb niet veel aan de keurder gehad ter plekke. Hij deed zijn ding zonder mij er echt bij te betrekken. Nadien uitgebreid rapport, dat wel, maar geen indicatie van kosten of dringendheid om dingen te vervangen.
Als verkoper was ik er uiteraard bij, maar de koper niet. De keurder heeft wél met mij overlegd, maar leek het koude en gure weer niet zo leuk te vinden en werkte stug verder aan zijn aanstiplijst.
Nadien, zonder keurder, overleg met de koper over de mankementen en ik kon hem wijsmaken wat ik wilde, aangezien hij niet wist waarover het juist ging... Nu ben ik doodeerlijk als ik wat verkoop, dus ik deed eerlijk mijn relaas, maar dit was eigenlijk niet ok.
Jouw situatie: een duidelijke afspraak met de verkoper zal toch haalbaar zijn?
Zelf had ik een koper voor mijn fiets (ok, niet gelijkwaardig aan een boot). Was tijdens eerste golf corona. Hij, Nederlander, kon niet tot bij mij, Belg, geraken. Afspraak dat ik verkoop blokkeerde tot hij wel kon. Als iemand de vraagprijs zou bieden, zou ik hem hier eerst van op de hoogte brengen zodat hij de kans had hetzelfde te doen.
Uiteindelijk beiden gewacht tot na de crisis en koop gesloten.