Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Normvervaging in de botenmarkt

Normvervaging in de botenmarkt 12 nov 2020 20:45 #1227136

  • MrP
  • MrP's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 597
AndreAzuree schreef :
Sea Force One schreef :Ik heb goede ervaringen bij Kappers jachtmakelaardij.
De vergelijking met autos gaat niet op. Autoverkopers zijn eigenaar van de auto. Iedere euro meer door poetsen gaat in hun zak.
Een huizenmakelaar gaat ook geen ramen wassen en de vloer poetsen voor een bezichtiging.
tja, jij vergelijkt onroerend goed (een huis) met roerend goed (een bootje).
Maar goed, los van alle vergelijkingen, ken ik weinig branches die zo amateuristisch en service-avers zijn als de watersport-branche. Ook al ben je geen eigenaar van het schip, je kunt het toch wel fatsoenlijk presenteren? Dat is toch gewoon deel van je job als makelaar? Hoe kun je in godsnaam een vies schip met olie in de bilge verkopen? Behalve tegen een bodemprijs?

Toch gaat die vergelijking niet helemaal mank. De essentie van het verhaal is dat het te (ver)kopen object niet in bezit is van de makelaar in tegenstelling tot de autodealer.
De eigenaar is niet bereid om zijn boeltje knap te houden of om daar voor te betalen.
De makelaar wil zo min mogelijk moeite er on steken en het schaadt hem ook niet want het kost hem niets als de boot weg ligt te rotten. In tegenstelling tot de eigenaar.
Dat een goede servicegerichte botenhandelaar een gat in de markt zou zijn vind ik lastig te zeggen. Schijnbaar werkt het lakse en onverschillige model voor voldoende partijen. Leuk is het als koper niet. En je moet verdomd scherp zijn.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Ik ben geen robot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Normvervaging in de botenmarkt 12 nov 2020 20:47 #1227138

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1152
Kijk eens naar het verdienmodel van de verkopende makelaar:
- liggeld in verkoophaven zolang de boot niet is verkocht
- advertentie/inspanningskosten betaald door de eigenaar zolang de boot niet is verkocht
- soort verkoopcontract met al dan niet een "no cure, no pay" afspraak, maar ondertussen wel bovenstaande kosten in rekening brengen plus eventueel een bemiddelingsfee
- commissie bij verkoop

Kortom, wat verdient een makelaar zolang de boot niet wordt verkocht? Zolang de eigenaar met niet realistische verwachtingen de makelaar blijft betalen om een boot in de verkoop te houden is iedereen blij.

Wanneer een makelaar er voor kiest om een boot van een klant in de verkoop te nemen, kan je moeilijk verwachten dat de makelaar tegen een koper die boot gaat afkraken. Uiteraard is het wel de integriteit van de makelaar om een "wrak van de maand" als zodanig aan te prijzen.

Ook als koper moet je je niet gek laten maken. Iedereen kan vragen wat men wil. En jij als koper beslist of je daar wel of niet in mee gaat. Uiteindelijk heeft de markt altijd gelijk. Je hebt tenslotte maar een gek nodig en sommigen zijn bereid om daar heel erg lang op te wachten. Ieder z'n keuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Normvervaging in de botenmarkt 12 nov 2020 20:50 #1227143

  • MrP
  • MrP's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 597
hnrts schreef :
Kijk eens naar het verdienmodel van de verkopende makelaar:
- liggeld in verkoophaven zolang de boot niet is verkocht
- advertentie/inspanningskosten betaald door de eigenaar zolang de boot niet is verkocht
- soort verkoopcontract met al dan niet een "no cure, no pay" afspraak, maar ondertussen wel bovenstaande kosten in rekening brengen plus eventueel een bemiddelingsfee
- commissie bij verkoop

Kortom, wat verdient een makelaar zolang de boot niet wordt verkocht? Zolang de eigenaar met niet realistische verwachtingen de makelaar blijft betalen om een boot in de verkoop te houden is iedereen blij.

Dat dus.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Ik ben geen robot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Normvervaging in de botenmarkt 12 nov 2020 21:00 #1227148

TheoBakker schreef :
De eigenaren besteden de verkoop uit, niet het onderhoud en beheer. Zou toch te gek zijn: heb je 30 boten te koop tussen de 30 en 50 voet en dan moet de makelaar die gaan onderhouden.
De laatste verkoop ervaring die ik heb in Nederland was met een makelaar die wat jeugd van de middelbare school "in dienst" had om de boten schoon en vrij van spinnen te houden, dat maakt wel zo'n wereld van verschil op de uitstraling van de boot. Als makelaar heb je daar ook baad bij. In plaats van op kantoor zitten zou ik ook gaan schoonmaken als ik even een kwartiertje niets te doen heb.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Normvervaging in de botenmarkt 12 nov 2020 21:00 #1227149

Een goede makelaar dient naar mijn idee beide partijen, verkoper én koper. Je hebt als “professional” toch ook een adviserende rol? Dat geldt voor een huizenmakelaar net zo goed als voor een bootjesmakelaar.

En je mag als makelaar best wat doen voor je geld. Voor het alleen maar meegeven van een sleutel kun je ook de havenmeester wel inschakelen. Dus toezien op of zorgen voor een nette presentatie vind ik wel degelijk horen bij de makelaarsrol.
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Normvervaging in de botenmarkt 12 nov 2020 21:04 #1227152

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3302
MrP schreef :
De makelaar wil zo min mogelijk moeite er on steken en het schaadt hem ook niet want het kost hem niets als de boot weg ligt te rotten. In tegenstelling tot de eigenaar.

Het schaadt hem misschien niet direct financieel, maar het jaagt zeker potentiele klanten weg. Ik vraag me dus af of het echt niet schaadt, en verbaas me er ook wel eens over. Tegelijkertijd zijn een aantal (b.v. al genoemd schepenkring lelystad) wel degelijk ook bezig met presenteren. En ze kunnen soms indrukwekkend goed fotograferen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Normvervaging in de botenmarkt 12 nov 2020 21:12 #1227156

  • Sandman
  • Sandman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
Een auto koop je om de paar jaar opnieuw en je kunt van vele mensen weten of het een goede auto is van een goed merk . Of niet .
Boten koopt men slechts een , twee , driemaal . Er is dus geen ervaring mee . De verkopers weten ook dat dat voor de meeste mensen een eenmalige ervaring zal zijn , dus , so what ?
Westdiep in Nieuwpoort vergat zo jaren geleden een gebrek waar de werf voor had gewaaarschuwd, te melden aan de klanten ,de herstelling zouden ze wel de klant aanrekenen . Die kent er toch niks van .
Tot ik tweemaal hetzelfde tegenkwam met twee zelfde boten , en op onderzoek ging en de werf in Frankrijk aanschreef waarom ik tweemaal net hetzelfde tegenkwam , met telkens dezelfde mastbreuk als gevolg .
Maar er zijn gelukkig ook andere .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Normvervaging in de botenmarkt 12 nov 2020 21:13 #1227157

  • MrP
  • MrP's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 597
En je mag als makelaar best wat doen voor je geld. Voor het alleen maar meegeven van een sleutel kun je ook de havenmeester wel inschakelen. Dus toezien op of zorgen voor een nette presentatie vind ik wel degelijk horen bij de makelaarsrol.

[/quote]

Er is serieus een makelaar die dat ook zo doet bij eerste bezichtiging.
Geloof het of niet:-)

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Ik ben geen robot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Normvervaging in de botenmarkt 12 nov 2020 21:19 #1227164

Lijkt erop dat er nog weinig professionalisering (wellicht weinig concurrentie?) heeft plaats gevonden bij de scheepsmakelaars. Het feit dat ze toch wel geld verdienen aan liggeld en geen risico lopen bij geen verkoop, daar heeft de klant weinig aan. Dat besef is er kennelijk nog niet bij alle makelaars...en wordt, gezien de reacties hier, door sommigen niet eens van hen verwacht. Misschien is het beroepsdeformatie van mij als marketingconsultant, maar het verschil met andere branches vind ik soms enorm groot....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Normvervaging in de botenmarkt 12 nov 2020 21:22 #1227166

Er is, zo heb ik begin dit jaar ervaren, het nodige te verbeteren als het gaat om de scheepsmakelaardij. Je wordt meestal wel vriendelijk ontvangen en als je wat doorgevraagd krijg je soms wel en soms niet extra informatie. Heb diverse schepen bekeken en meestal werd de sleutel aangereikt en soms stond de boot open omdat er eerder kijkers waren geweest. Overigens, omdat er nergens geregistreerd werd wie ik was had ik best het een en ander aan extra bootinventaris bij elkaar kunnen sprokkelen bij de verschillende bezichtigingen. En even nabellen wat vond u ervan is dan ook lastig alleen één keer moest ik mijn e-mailadres achterlaten.
Het was februari en bij een bezichtiging kreeg ik de opmerking mee dat ik nergens aan mocht zitten en overal af moest bijven. Het schip lag in het water en was winterklaar gemaakt Als dat opnieuw moest kwamen de kosten voor mijn rekening. Wel een vriendelijke man verder, maar ja ook hij had geen adres om de rekening naar toe te sturen.
Die aanpak kwam zeker deels voort uit gebrek aan voldoende personeel. Ik zocht niet echt in de goedkoopste klasse en je kunt op de website van die zelfde makelaars zien wat ze voor hun dienstverlening vragen, dat is niet altijd weinig. Maar ja als het je met zo weinig inspanning lukt? Soms was het duidelijk dat ze er in het weekend liever niet waren dan wel. Verkeerde baan denk je dan. Ja dan had u maar even moeten bellen gisteren, toen ik via de telefoon vernam dat het bordje “in ben op de haven” in dit geval betekende ik ben er niet. Twee keer ging in naar een schip kijken dat op hun website te koop stond, maar waar al een bod op was uitgebracht zonder dat dit op de website werd vermeld.
Hoe makelaars het contact warm kunnen houden, of je op de hoogte kunnen stellen als de prijs zakt, als ze niet de moeite nemen wie er aan boord is wezen kijken, is mij een raadsel.
Het kan ook anders. Ik ben een schip wezen bezichtigen waarvan de dienstdoende makelaar eerst vroeg waarvoor ik het schip wilde gaan gebruiken en vervolgens zei dat gezien wat ik zocht dit niet het ideale zeeschip was voor iemand die alleen wilde kunnen zeilen. Dit op basis van hun eigen ervaring met het overvaren van het schip naar de verkoophaven. Hij bevestigde mijn twijfels zonder dat ik die te kennen had gegeven. Heb dat gesprek als positief ervaren.
De zoektocht was voor mij wel een leerzame periode waarin je beter gaat afwegen wat je wel en niet op je volgen schip wilt juist doordat je meerdere schepen ziet en dan is bezichtigen via een makelaar toch verreweg de snelste route. De andere kant van de medaille is dat particulieren soms ook graag hebben da je je interesse aanpast aan hun agenda. Dan moet je er wel erg zeker van zijn dat dit het schip is dat je wilt kopen en zolang wilt wachten met het bezichtigen. Als er dan ook nog gekeurd moet worden bent je zomaar maanden verder
Dat zakendoen met particuliere eigenaren is nu met de corona regels nog lastiger geworden. En ook makelaars kunnen niet zomaar meer mee aan boord voor de bezichtiging.

Ook met het schip dat nu in mijn bezit is liep het niet echt van een leien dakje en ging er bij de makelaar zaken fout bij de overdracht. Maar daarover een ander keer meer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Normvervaging in de botenmarkt 13 nov 2020 06:45 #1227233

AndreAzuree schreef :
Lijkt erop dat er nog weinig professionalisering (wellicht weinig concurrentie?) heeft plaats gevonden bij de scheepsmakelaars. Het feit dat ze toch wel geld verdienen aan liggeld en geen risico lopen bij geen verkoop, daar heeft de klant weinig aan. Dat besef is er kennelijk nog niet bij alle makelaars...en wordt, gezien de reacties hier, door sommigen niet eens van hen verwacht. Misschien is het beroepsdeformatie van mij als marketingconsultant, maar het verschil met andere branches vind ik soms enorm groot....

Geen beroepsdeformatie Andre: de boten branche heeft veel te lang veel te weinig concurrentie gehad en in tijden dat het (kortstondig) wat lastiger gaat leren ze nog steeds niks maar klagen alleen. Over deze branche verbaas ik mij al enige decennia. Keerfactor is bijna nul, de HISWA houdt alles ook lekker in stand zoals het is. Geen gezonde branche...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Normvervaging in de botenmarkt 13 nov 2020 07:08 #1227238

3 jaar geleden was ik op zoek naar mijn huidige boot, een motorsailer.
Heel wat schepen bekeken in Nederland, paar duizend km aan besteed (woon in Maastricht dus dan ben je altijd lang onderweg....)

Heb me ook zeeer verbaasd over het gebrek aan energie dat veel makelaars ten toon spreiden. En ook zeker het feit dat soms foto’s op de website erg oud waren (ligt die boot daar dan al zo lang??) of dat boten inderdaad onder het mos, bladeren en andere troep zaten.

Uiteindelijk ergens in Friesland bijna aan het einde van het boemel spoorlijntje mijn boot gevonden. Ook nog eens bij een fantastisch behulpzame en vriendelijke makelaar / havenmeester die me zelfs van het stationnetje kwam halen toen ik aankwam voor de thuisreis. (Toen kon dat nog, samen in de auto...)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Normvervaging in de botenmarkt 13 nov 2020 07:14 #1227239

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8175
Wat er nog bij veel mensen niet in gaat: een makelaar is een belangenbehartiger.

Van wie?

Van degene die m betaalt.

Als jij door een makelaar goed behandeld wilt worden, moet je m betalen. Dan mag hij het contact aangaan met de hufters. Krijgt ie geld voor.

Ik heb mijn boot en mijn vorige boot grofweg 15 jaar geleden gekocht. Beide keren getild.

Dus: Niks nieuws onder de zon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Normvervaging in de botenmarkt 13 nov 2020 07:52 #1227249

  • MB
  • MB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 88
EarlyMorningSunrise schreef :

@Anjo: er zijn wel een paar nette in NL, bijvoorbeeld Bauke van Schepenkring in Lelystad. Hij geeft gewoon netjes aan wat de stand van zaken is.

Die ervaring kan ik niet delen. hij is wel erg behulpzaam en vriendelijk maar heeft mij niet alles verteld toen ik een boot via hem kocht.

Gr. Marcel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Normvervaging in de botenmarkt 13 nov 2020 08:47 #1227265

Ook een negatieve ervaring hier met Bauke. Vóór de aankoop van onze First 35s5 zeer behulpzaam.
Zodra de poen binnen was, was meneer niet meer thuis.
Hadden expliciet naar een Btw verklaring gevraagd, ruim voor de overdracht.
Zou aanwezig zijn. Na aflevering thuis alle papierwerk nagelopen; geen Btw verklaring.
Bauke blijft volhouden dat 'ie erbij zat en doet verder geen enkele moeite.
Was er aardig klaar mee destijds. Gelukkig via Serry alsnog vlot kunnen regelen.
Laatst bewerkt: 13 nov 2020 09:56 door gerwinhaaijema.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Normvervaging in de botenmarkt 13 nov 2020 09:28 #1227274

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5157
Zo zie je maar dat de laatste voorbeelden ook deels te maken hebben met een persoonlijke klik, die is wederkerig. Vind jij de makelaar een eikel en/of andersom, dan loopt het sowieso niet lekker. Zaken verzwijgen of later niet opvolgen, nadat de deal gesloten is, maken we overal (auto's, keukens etc.) mee en is per definitie niet netjes. Reviews geven een indicatie: is minimaal 95% een 5sterren review dan ziet het er al beter uit, maar geeft het nog geen garantie.
Ik kan hier wel vertellen dat ik goeie ervaring heb met Henk, werkzaam bij kantoor vd Valk in Hindeloopen, maar had iedereen dat? Geen idee, ik vond het prima en zakelijk verlopen.
Bij Bach werd mij door (naam even vergeten) eerlijk verteld dat de boot een aanvaring had gehad en ze om die reden de kiel eronderuit hebben gehaald, om te controleren, en weer terug hebben geplaatst. De ene op dit forum denkt dan "mooi, dat geeft een veilig gevoel", terwijl de ander juist denkt "WTF, daar zit ik niet op te wachten"... En dergelijke informatie kan ook om 'manipulatieve' redenen worden weggegeven; "Oh, deze makelaar is wel erg oprecht, hij verteld eerlijk hoe het zit met de kiel". Ik zie de boot wel eens varen en vraag mij dan af, weten de huidige eigenaren het...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Normvervaging in de botenmarkt 13 nov 2020 09:57 #1227285

De vraag die ik hierbij altijd heb: in hoeverre kénnen de scheepsmakelaars hun waar ook echt goed? Je mag er van uitgaan dat de verkopers hun eigen schepen goed kennen maar zelfs dat valt te betwijfelen; de goed bedoelende hobbyist kan zomaar al een paar jaar met een enorm technisch probleem rondvaren zonder hier weet van te hebben. Pragmatisch gezien ligt onderzoeksplicht bij de koper, denk ik altijd maar. Maar een (dure) keuring is niet bij elk categorie schip te rechtvaardigen.

De eerlijkste autoverkoper die ik ooit heb gezien (kwamen voor een Saab 9-5 Aero) antwoordde op de vraag hoe de staat van de auto was: geen idee, ik ken de auto niet, ik schuif slechts door.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Normvervaging in de botenmarkt 13 nov 2020 10:04 #1227288

  • Ron V
  • Ron V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 613
Ach, je leest op internet bijna alleen maar de negatieve verhalen terwijl er daartegenover honderden of duizenden deals en contacten wel prima gaan. Rotte appels vind je overal wel...! Zowel in boten als in mensen.

Blijkbaar vinden we t fijner om over negatieve ervaringen te schrijven dan over positieve. En dat geeft een heel scheef en verkeerd beeld en opeens heb je dan met normvervaging te maken hier op t forum.
Beetje overtrokken lijkt me.
Laatst bewerkt: 13 nov 2020 10:07 door Ron V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Normvervaging in de botenmarkt 13 nov 2020 10:37 #1227294

Natuurlijk focus je eerder op de negatieve ervaringen. Toch lijkt het erop dat ondernemers in de watersportbranche door de bank genomen niet zo professioneel of klantgericht zijn als in andere sectoren. Hoe dat komt weet ik eigenlijk niet....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Normvervaging in de botenmarkt 13 nov 2020 10:55 #1227301

Wij hebben afgelopen jaar gigantisch veel boten bekeken, in het begin veel bij makelaars omdat we particulieren niet wilde belasten. Wij gaven altijd aan dat we aan het oriënteren waren en ervaarde het juist als zeer prettig dat je de sleutel mee krijgt en het verder zelf uitzoekt. Pas als het serieus wordt verwacht ik pas van een makelaar dat er meer moeite in wordt gestoken. Daarvoor vind ik het zonde van de tijd voor beide partijen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Normvervaging in de botenmarkt 13 nov 2020 11:04 #1227308

Als je risico durft te nemen, en je goed bent ingelezen en ook weet wanneer je iemand erbij moet vragen voor extra inzicht, probeer dan de makelaar te mijden. Zo heb ik ook mijn huis gekocht. Ze drijven de prijs op, en zijn niet altijd precies op de hoogte van het object. Doe je eigen onderzoek.
Wát zoek je? Wind?
Laatst bewerkt: 13 nov 2020 11:05 door Zwaardopzee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Normvervaging in de botenmarkt 13 nov 2020 11:12 #1227311

Zwaardopzee schreef :
Als je risico durft te nemen, en je goed bent ingelezen en ook weet wanneer je iemand erbij moet vragen voor extra inzicht, probeer dan de makelaar te mijden. Zo heb ik ook mijn huis gekocht. Ze drijven de prijs op, en zijn niet altijd precies op de hoogte van het object. Doe je eigen onderzoek.

mee eens, ik heb nog nooit een boot gekocht van een makelaar. En huizen doe ik liever ook rechtstreeks.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Normvervaging in de botenmarkt 13 nov 2020 11:39 #1227320

  • bteaux
  • bteaux's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Jachtmakelaar is geen beschermd beroep.
In feite is daarmee alles gezegd.
Je hoeft dus geen enkele kwalificatie te bezitten om je jachtmakelaar te noemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Normvervaging in de botenmarkt 13 nov 2020 12:00 #1227329

  • Vronsky
  • Vronsky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 348
Heb helaas moeten ervaren dat een nieuwe boot echt geen garantie is voor goede aflevering & service.
Mijn bootje komt van een officiele Jeanneau dealer in Nederland: beschamend.. :angry:
En verwacht ook niet dat je bij problemen met de dealer altijd nog bij de fabrikant zelf terecht kunt: hahaha :sick:

AndreAzuree schreef :
Ik deel helaas jullie ervaringen. De meeste makelaars doen gewoon geen of weinig moeite. Zo zag ik vieze boten (van binnen en buiten), boten met structurele defecten (verende dekken, gebroken mastondersteuning) en boten met bilges vol water en olie. De beste makelaars zijn redelijk eerlijk, maar doen weer geen moeite om de boot verkopen. Uiteindelijk ( niet om deze reden alleen ) heb ik een nieuw schip gekocht, rechtstreeks van de werf. Het niveau van service dat je dan krijgt is natuurlijk onvergelijkbaar. Maar goed, daar betaal je ook voor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Normvervaging in de botenmarkt 13 nov 2020 12:04 #1227330

bteaux schreef :
Jachtmakelaar is geen beschermd beroep.
In feite is daarmee alles gezegd.
Je hoeft dus geen enkele kwalificatie te bezitten om je jachtmakelaar te noemen.

Bijna geen enkel beroep is meer beschermd. Gelukkig niet. Zoals in alle beroepen heb je hele goede en hele slechte.
Laatst bewerkt: 13 nov 2020 13:01 door Account op verzoek verwijderd 5.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.194 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl