AndreAzuree schreef :
Sea Force One schreef :Ik heb goede ervaringen bij Kappers jachtmakelaardij.
De vergelijking met autos gaat niet op. Autoverkopers zijn eigenaar van de auto. Iedere euro meer door poetsen gaat in hun zak.
Een huizenmakelaar gaat ook geen ramen wassen en de vloer poetsen voor een bezichtiging.
tja, jij vergelijkt onroerend goed (een huis) met roerend goed (een bootje).
Maar goed, los van alle vergelijkingen, ken ik weinig branches die zo amateuristisch en service-avers zijn als de watersport-branche. Ook al ben je geen eigenaar van het schip, je kunt het toch wel fatsoenlijk presenteren? Dat is toch gewoon deel van je job als makelaar? Hoe kun je in godsnaam een vies schip met olie in de bilge verkopen? Behalve tegen een bodemprijs?
Toch gaat die vergelijking niet helemaal mank. De essentie van het verhaal is dat het te (ver)kopen object niet in bezit is van de makelaar in tegenstelling tot de autodealer.
De eigenaar is niet bereid om zijn boeltje knap te houden of om daar voor te betalen.
De makelaar wil zo min mogelijk moeite er on steken en het schaadt hem ook niet want het kost hem niets als de boot weg ligt te rotten. In tegenstelling tot de eigenaar.
Dat een goede servicegerichte botenhandelaar een gat in de markt zou zijn vind ik lastig te zeggen. Schijnbaar werkt het lakse en onverschillige model voor voldoende partijen. Leuk is het als koper niet. En je moet verdomd scherp zijn.
Gepost met de officiële Zeilersforum-app