Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Normvervaging in de botenmarkt

Normvervaging in de botenmarkt 13 nov 2020 12:25 #1227331

Hier wat recente ervaringen van mij. We hebben zojuist weer een boot gekocht. Ik denk dat zowel verkopers als kopers soms te hoge verwachtingen hebben. De vraag wringt op dit moment een beetje met het prijsbeeld van de laatste jaren.

Begin dit jaar kocht ik een 20 jaar oud sloepje van 5,20m. Na 2x de Linge op en af gevaren te zijn, was ik het zat en wist: ik ben een zeiler. Dus te koop gezet in juli en direct verkocht voor 3.000 meer dan aanschaf. Voor slechts 6.000 euro meer koop je alles gloednieuw. Sloepen zijn altijd wel goed verkocht, maar dit jaar slaat alles. Bij zeiljachten is al jaren het aanbod veel groter dan de vraag. Dit heeft de prijzen sterk doen zakken en ook het verschil tussen vraag- en verkoopprijs. Wat ik bedoel te zeggen.. Mensen die gaan kopen denken idd voor 20k een 30 voeter te kunnen kopen welke zo goed als nieuw is.

Ik heb ook gereageerd op de advertentie van Bertil Beumer en wat hij al aangaf, hij was transparant en onze bedragen lagen te ver uit elkaar. Dan gaan we elkaars tijd ook niet verdoen. Maar boten aan de andere kant van het land bekijken en er dan achter komen dat de advertentie wel erg rooskleurig was. Tot interessante boten die na aankondiging dat ik onderwaterschip wilde zien, men probeerde mij hier vanaf te houden. De boot die ik uiteindelijk heb gekocht stond al een tijdje bij een jachtmakelaar. De boot bezichtigd en gelukkig kan ik door algen heen kijken. Met de verkoper tot een prijs gekomen en de boot op het droge geinspecteerd. De verkoper was al geruime tijd niet aan boord geweest en schrok van de staat van de boot. Jachtmakelaars maken zich er vaak makkelijk van af. Mij lijkt dat voor die courtage ook af en toe de spons over het dek mag.

Ik heb genoten van de zoektocht en je wordt altijd weer wijzer. Je moet wel goed wakker zijn heb ik gemerkt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Normvervaging in de botenmarkt 13 nov 2020 13:27 #1227348

Vronsky schreef :
Heb helaas moeten ervaren dat een nieuwe boot echt geen garantie is voor goede aflevering & service.
Mijn bootje komt van een officiele Jeanneau dealer in Nederland: beschamend.. :angry:
En verwacht ook niet dat je bij problemen met de dealer altijd nog bij de fabrikant zelf terecht kunt: hahaha :sick:

Dan hoop ik dat dat je geen slechte ervaring met Serry in Loosdrecht hebt.( Dat is toch de importeur?).
Daar hebben wij ook onze Jeanneau vandaan.
Ik kan niet anders zeggen dat wij daar een prettige ervaring mee hebben.
Wel alles kunnen regelen bij hem met de eigenaar vd boot.
Zo goed dat dat ik hoop dat dat nog jaren een goed contact blijft.
Ook veel boten bekeken toen we onze boot verkocht hadden.
Mooi foto's, maar sommige alleen van afstand bekeken en snel omgedraaid. Dan heb je spijt dat je weer een paar honderd km gereden hebt. En dat niet af en toe maar regelmatig.
Mijn ervaring is ondertussen dat er oude foto's gebruikt worden, van de tijd dat de boot er nog gelikt uitzag.
Voorheen Domper voorheen Re-fresh
Lid sinds 2011
Met vriendelijke groeten Rob
Laatst bewerkt: 13 nov 2020 13:31 door Midnight Blues.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Normvervaging in de botenmarkt 13 nov 2020 16:07 #1227396

bertilbeumer schreef :
In mijn zoektocht naar een ander bootje val ik van de ene verbazing in de andere. Of mijn normen zijn te hoog of de markt is de weg kwijt. Er worden boten aangeboden voor doorgaans absurd hoge prijzen, kwalificaties als "goed onderhouden" zijn blijkbaar zeer sterk aan inflatie onderhevig en makelaars kun je maar beter mijden want de meesten weten echt niets relevants over een boot te melden. Het is echt bar en boos.

Deze frustratie wilde ik hier even delen. :evil:

Eigenaren denken vaak van: oke ik heb recent 3.500 euro aan nieuwe zeilen uitgegeven plus 1.000 euro aan van alles en nog wat dus mijn boot is nu 4.500 euro meer waard. Maar is eerder andersom, door die investering is die boot niet 4.500 euro minder waard geworden.

te hoge prijzen komt soms ook door de vrouw/ partner. Boot is te duur, wordt te weinig gebruikt voor wat het kost en al het onderhoud kost veel tijd. Boot staat dan tegen een te hoge prijs te koop waardoor die toch te koop staat zoals de vrouw wil maar dan tegen een prijs die niemand wil betalen.

Makelaars zijn ook maar verkopers. Zij geven natuurlijk wel tips en maken als het goed is goede foto's maar de meeste eigenaren hebben de boot tijdens de verkoop in eigen beheer en varen er op. Als een boot dan achteruit gaat dan ligt dit aan de eigenaar.

Overigens slechte ervaringen met makelaars. Ze willen vooral een zo laag mogelijke prijs zodat ze zo z.s.m. hun commissie kunnen vangen.

Ook met veel 'kijkers' slechte ervaringen gehad. Veruit de meesten laten na een uitgebreid en bezoek niets meer van zich horen. Weinig kijkers hadden reële kennis van zaken en verwachten dat een boot van 30 jaar er als nieuw uitziet.

Sommige kijkers waren ronduit brutaal en willen pas langskomen als er bij voorbaat een substantieel bedrag van de prijs afgaat. Dan wil men dus langskomen en daarna bij interesse nog eens gaan onderhandelen over die al verlaagde prijs (not).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Normvervaging in de botenmarkt 13 nov 2020 16:21 #1227408

stuurboord schreef :
bertilbeumer schreef :
In mijn zoektocht naar een ander bootje val ik van de ene verbazing in de andere. Of mijn normen zijn te hoog of de markt is de weg kwijt. Er worden boten aangeboden voor doorgaans absurd hoge prijzen, kwalificaties als "goed onderhouden" zijn blijkbaar zeer sterk aan inflatie onderhevig en makelaars kun je maar beter mijden want de meesten weten echt niets relevants over een boot te melden. Het is echt bar en boos.

Deze frustratie wilde ik hier even delen. :evil:

Eigenaren denken vaak van: oke ik heb recent 3.500 euro aan nieuwe zeilen uitgegeven plus 1.000 euro aan van alles en nog wat dus mijn boot is nu 4.500 euro meer waard. Maar is eerder andersom, door die investering is die boot niet 4.500 euro minder waard geworden.

te hoge prijzen komt soms ook door de vrouw/ partner. Boot is te duur, wordt te weinig gebruikt voor wat het kost en al het onderhoud kost veel tijd. Boot staat dan tegen een te hoge prijs te koop waardoor die toch te koop staat zoals de vrouw wil maar dan tegen een prijs die niemand wil betalen.

Makelaars zijn ook maar verkopers. Zij geven natuurlijk wel tips en maken als het goed is goede foto's maar de meeste eigenaren hebben de boot tijdens de verkoop in eigen beheer en varen er op. Als een boot dan achteruit gaat dan ligt dit aan de eigenaar.

Overigens slechte ervaringen met makelaars. Ze willen vooral een zo laag mogelijke prijs zodat ze zo z.s.m. hun commissie kunnen vangen.

Ook met veel 'kijkers' slechte ervaringen gehad. Veruit de meesten laten na een uitgebreid en bezoek niets meer van zich horen. Weinig kijkers hadden reële kennis van zaken en verwachten dat een boot van 30 jaar er als nieuw uitziet.

Sommige kijkers waren ronduit brutaal en willen pas langskomen als er bij voorbaat een substantieel bedrag van de prijs afgaat. Dan wil men dus langskomen en daarna bij interesse nog eens gaan onderhandelen over die al verlaagde prijs (not).

tja, ik ken het. Dat recht hebben kopers helaas (zolang het een kopersmarkt is). Nu is dat wellicht weer iets anders door Corona. Dat die makelaars alleen maar de boot doorschuiven tegen een zo laag mogelijke prijs en geen moeite doen, is toch echt ook de keuze van die makelaars zelf. Ik vind zelf dat ze zo geen enkele toegevoegde waarde hebben, en heb er dus ook nooit gebruik van gemaakt bij verkoop. Je kunt immers zelf je boot goed onderhouden, goed schoonmaken, mooie foto's maken en je boot op internet zetten. Kortom: geen makelaar nodig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Normvervaging in de botenmarkt 13 nov 2020 18:32 #1227509

De enige twee redenen waarom ik een makelaar zou kunnen inhuren is om af te zijn van groepen kopers waar je als verkoper niet op zit te wachten en omwille van tijd. Zoals "stuurboord" ook al schreef, heb je zeker ook erg vervelende "kopers", waarbij je je tijd verdoet en die eigenlijk alleen maar ergernis oproepen. Maar zolang er ook leuke kopers zijn die echt geïnteresseerd zijn, voel ik me er goed bij om daar zelf tijd aan te besteden en de verkoop netjes af te handelen.
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Normvervaging in de botenmarkt 13 nov 2020 18:35 #1227512

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4154
Ik had een heel goed gevoel bij Krijgsman die ook nog eens heel eerlijk was over wat hij aanbood. Uiteindelijk hebben wij een boot gekocht via White Whale in Wiilemsdorp. Wij waren heel tevreden over het verloop van het proces van de aankoop.

Wij hebben ook een rit gemaakt naar het Nautisch Kwartier in Staveren. Dat was echt dramatisch zo slecht. Een boot waar echt de hoofdprijs voor werd gevraagd en van eerste eigenaar zou zijn. Maar met een eenvoudige zoektocht ook al een keer gebruikt door Krijgsman was verkocht. Dit werd wel toegegeven maar is op de Website nooit aangepast. Meneer kwam 5 minuten (dus geen kwartier) even binnenkijken om te zeggen dat er nog een spantje opnieuw ingelammineerd moest worden. De boot was vochtig van binnen en had meerdere beschadigingen. Wat een slechte makelaar. Dus van de drie waar we mee te maken kregen was er één (helemaal) niet goed.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Normvervaging in de botenmarkt 13 nov 2020 22:49 #1227625

  • Ensor
  • Ensor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 138
Benieuwd waar je op koerst als opvolger van de First en voorganger Albin, Bertil.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Normvervaging in de botenmarkt 14 nov 2020 11:41 #1227716

bertilbeumer schreef :
De enige twee redenen waarom ik een makelaar zou kunnen inhuren is om af te zijn van groepen kopers waar je als verkoper niet op zit te wachten en omwille van tijd. Zoals "stuurboord" ook al schreef, heb je zeker ook erg vervelende "kopers", waarbij je je tijd verdoet en die eigenlijk alleen maar ergernis oproepen. Maar zolang er ook leuke kopers zijn die echt geïnteresseerd zijn, voel ik me er goed bij om daar zelf tijd aan te besteden en de verkoop netjes af te handelen.

dat is waar, ik heb bij de verkoop van mijn vorige boot ook eindeloze gesprekken, zeiltochtjes en bezichtigen moeten doorstaan... ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Normvervaging in de botenmarkt 14 nov 2020 15:43 #1227797

  • David567
  • David567's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 213
Ik heb het geluk dat een goede vriend in de botenbusiness zit en ik mijn boot bij hem in het systeem kon zetten. Stond dan meteen op een hoop verschillende sites en hij deed ook het papierwerk. Vervolgens foto's laten maken door een professionele fotograaf (ook mooie luchtfoto's) en een realistische prijs gevraagd. Had op de eerste dag al drie geïnteresseerden en bij de eerste die kwam kijken had ik meteen een klik mee. Deze heeft de boot dan ook gekocht en dat heeft alles bij elkaar een kleine week geduurd.

Wat ik wel altijd doe als ik een boot verkoop is alles leeghalen. Kleding, boeken, enz enz... Dan het hele schip tot in de puntjes poetsen zodat daar al geen opmerkingen over komen.

Het schip is dan uit het water gegaan voor inspectie en heb nog het stoomlicht en toplicht laten repareren met een hoogwerker om alles in orde te hebben.

Paar uur later een handdruk, contract getekend, betaling in orde gebracht en de sleutels overhandigd. Volgende dag was hij al vertrokken richting Andijk. :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Normvervaging in de botenmarkt 14 nov 2020 16:57 #1227819

David567 schreef :
Ik heb het geluk dat een goede vriend in de botenbusiness zit en ik mijn boot bij hem in het systeem kon zetten. Stond dan meteen op een hoop verschillende sites en hij deed ook het papierwerk. Vervolgens foto's laten maken door een professionele fotograaf (ook mooie luchtfoto's) en een realistische prijs gevraagd. Had op de eerste dag al drie geïnteresseerden en bij de eerste die kwam kijken had ik meteen een klik mee. Deze heeft de boot dan ook gekocht en dat heeft alles bij elkaar een kleine week geduurd.

Wat ik wel altijd doe als ik een boot verkoop is alles leeghalen. Kleding, boeken, enz enz... Dan het hele schip tot in de puntjes poetsen zodat daar al geen opmerkingen over komen.

Het schip is dan uit het water gegaan voor inspectie en heb nog het stoomlicht en toplicht laten repareren met een hoogwerker om alles in orde te hebben.

Paar uur later een handdruk, contract getekend, betaling in orde gebracht en de sleutels overhandigd. Volgende dag was hij al vertrokken richting Andijk. :laugh:

Vooral een realistische prijs helpt in de verkoop. En daar schort het nog weleens aan...
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Normvervaging in de botenmarkt 14 nov 2020 17:50 #1227839

  • FransD
  • FransD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
Ook niet alle werven zijn goed in alle techniek. Ik herstel veel aangelegde B&G installaties bijvoorbeeld. Ook verstelbare schroeven.
En bij gebruikte schepen die wat ouder zijn het losse vinyl waardoor schepen onverkoopbaar zijn.
Kortom vele dromen vragen vaak veel aandacht en liefde om werkelijkheid te worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Normvervaging in de botenmarkt 15 nov 2020 18:48 #1228148

  • contrast
  • contrast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17
Makelaars zijn alleen op de hoogte van alle ins en outs van het schip als het al lang te koop staat, en die zijn er momenteel nauwelijks, tenzij niche producten of slecht onderhouden wrakken. Meestal leren ze alles van bezoekers, die er veel meer studie in steken. Maar verder heb je niets aan makelaars, beter rechtstreeks tot de eigenaar richten, die zijn vaak toch wat ongemakkelijk in het achterhouden van problemen, als je er tenminste rechtstreeks naar vraagt (belangrijke tip!)
Ondertussen zit ik wel mooi zonder schip :(
"if a cluttered desk reflects a cluttered mind, then what does an empty desk reflect?"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.303 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl