Smooth Operator schreef :
Inmiddels goede offerte gekregen van Koos Blonk. Die gaat 'm - ijs en weder dienende - op 26 juli keuren.
Afgelopen dinsdag heeft Koos de boot gekeurd en daar ben ik heel tevreden over. Hij werkt heel grondig en snel en is een aardige vent. Heel prettig in de omgang met zowel de koper als met de verkopende partij. Verbazend hoeveel hij in een tijdsbestek van 3 uurtjes gezien heeft. De uitgebreide rapportage moet ik nog krijgen, maar ik had dezelfde avond al de lijst met gebreken/aandachtspunten en conclusies van de keuring in mijn inbox (terwijl hij dezelfde dag nog een keuring had).
Ter leeringh ende vermaack hoe het verder ging:
Ondanks, of dankzij, de goede keuring van Koos is de koop niet doorgegaan. Uit de aankoopkeuring kwam een lijstje van wezenlijke gebreken waarvan de geschatte herstelkosten 4000 euro bedragen. Waaronder bijvoorbeeld een bijna doorgeroeste (droge) uitlaat en een versleten buitenlager van de schroefas. Geen hele spannende dingen, maar wel noodzakelijk om goed met de boot te kunnen varen.
"Wezenlijke gebreken" is blijkbaar een juridische term met best wel een lange definitie. In het kort komt het erop neer dat deze dingen een normaal en veilig gebruik van het vaartuig in de weg staan en dus voor de overdracht opgelost moeten worden. In alle bronnen die ik heb kunnen vinden wordt vermeld dat de verkoper normaal gesproken de herstelkosten voor wezenlijke gebreken voor zijn rekening neemt of in mindering brengt op de verkoopprijs. Zie bijvoorbeeld:
bosvanderburg.nl/nieuws/de-aan...ot-juridische-zaken/
De verkoper stelt echter een aantal van die gebreken ter discussie ("je kunt toch nog met de boot varen") en wil maximaal 1000 euro van de vooraf overeengekomen verkoopprijs afdoen, waarbij we dan zelf maar voor het herstel moeten zorgen. De discussie over gebreken leek me zinloos, ik ga ervan uit dat een ervaren expert als Koos prima in staat is om onderscheid te maken tussen wat wezenlijk is of niet. Daar huur je nou juist een onafhankelijk expert voor in. Ik vond er zelf ook niks raars tussen staan. Om onze goede wil te tonen hebben we nog aangeboden om de herstelkosten dan samen te delen, dat leek mij een heel redelijk voorstel. Dat was niet bespreekbaar. Dan maar niet.
We zijn vooraf een prijs overeengekomen onder de voorwaarden dat er geen rare dingen bij de keuring tevoorschijn zouden komen en dat de motor nog een onderhoudsbeurt zou krijgen. Je kunt je afvragen of "rare dingen" hetzelfde is als "wezenlijke gebreken", ik bedoelde daar in ieder geval hetzelfde mee (ik weet nu hoe ik dat voortaan moet noemen). Bij de proefvaart lekte de motor olie, uitlaatgassen en koelvloeistof en zaten een paar opsluitmoeren van de trillingsdempers los. Geen grote dingen, maar die hadden bij de beurt natuurlijk gezien moeten worden. Ook deze zaken wil de verkoper niet meer oplossen, dat moest ik zelf maar even doen.
Kortom, een ietwat teleurstellende, maar leerzame ervaring.
De moraal van dit verhaal:
- Het is zeker zinvol om een aankoopkeuring te laten doen, heb ik absoluut geen spijt van.
- Koos Blonk kan ik van harte aanbevelen (ook al zijn er vast ook goede andere experts).
- Ik zou de volgende keer betere afspraken maken over wat er met de uitkomsten van de keuring moet gebeuren. Zo is het gebruikelijk om af te spreken de koop af te blazen als de herstelkosten meer dan 10% van de verkoopprijs bedragen. Dat was hier het geval.
- Verdiep je vooraf in de juridische aspecten van de koop, met zaken als verborgen gebreken, wezenlijke gebreken en onderzoeksplicht.