Nog even een update.
Ik heb contact gehad met de Douane, afdeling jachten (
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.).
Ze waren redelijk vlot met antwoorden, binnen anderhalve dag. Ik werd teruggebeld.
Samenvattend:
- bij de invoer van een boot spreek je niet van een btw verklaring maar van een "verzoek aangifte" tot invoer. Dit resulteert in "uitnodiging tot betaling" (vakjargon utb).
Ieder geïmporteerd schip moet dit hebben (of volledigheidshalve zoals eerder genoemd een orginele factuur bij eerste aankoop met btw specificatie daarop).
In de praktijk mag de Douane je niet controleren, niet binnen Nederlan. Ook niet op kustwater, tenzij, je de 12 mijl grens bent gepasseerd (dus buiten de landsgrens). Dit geldt voor de gehele EU, daar heerst immers vrij verkeer van goederen Dat betekend dus hoe vreemd het ook klinkt, je in de praktijk ook op de Waddenzee of Duitse wad, of naar Denemarken kan varen mits binnen 12 mijl.
Bij de verkoop van het schip vormt dit dus wel weer ene probleem.
Aangaande de btw. Dit wordt bepaald op basis van de waarde in het economisch verkeer.
Vaak accepteert de douane dit 1 op 1. Soms doet men aanvullend onderzoek, en kijkt men naar de marktwaarde van deze boten. De duurste en de goedkoopste worden weggehaald om tot een gemiddelde (gecorrigeerd gemiddelde).
In mijn geval zou ik daar flink onder zitten, maar met de juiste onderbouwing zou dit geen punt zijn.
Het is dus niet nodig om zelf al 10 prijzen van andere boten aan te dragen (maar dan weet je zelf natuurlijk al wel wat de uitkomst gaat zijn
).
Aangaande mijn verhaal.
Ik heb aangegeven dat ik de kosten voor btw-import en (her)keur CE ca 8000 zijn. Verkoper was al flink gezakt en ik voelde dit enigzins aankomen, daarom heb ik aangeboden de helft voor mijn rekening te nemen (zegge 4000).
Verkoper wilde niet verder meegaan en we hebben dus toch geen zaken kunnen doen.
Leuk detail: in het koopcontract dat was opgesteld stond dat de btw betaald was.
In retro-perspectief had ik mijn mond kunnen houden dat ik bij de koop een btw verklaring wilde en pas conform contract na ondertekening koopcontract hierom vragen.
De koop is dan immers bindend en de verkoper zal dit dan alsnog moeten verstrekken. Indien hij dit niet doet kan de kantonrechter middels een uitspraak hem hiertoe dwingen. Hier had ik persoonlijk geen zin in, maar strategisch gezien was dat beter.
Ik hoop dat ik toekomstige lezers wijzer kan maken met dit traject en zoals iemand eerder al aangaf; technisch mankementen zijn soms voordeliger en makkelijker te verhelpen dan de bureaucratische aangelegenheden.
Mocht iemand inhoudelijk nog vragen hebben, mag je altijd een pm doen.
En anders behouden vaart en tot op het water!