Beste forumleden,
met enige regelmaat ben ik op het forum geweest voor het lezen of napluizen van eea.
Ik zit met een vraag die ook bij een ander zal spelen (of zal hebben), ik heb het antwoord op deze niet kunnen vinden.
Onderaan het bericht plaats ik even een korte introductie, wel zo netjes.
Ik ben bezig met de koop van een motorboot kleine 9 meter, een Noorse spitsgatter. Ik vind de indeling mooi en mijn vaargebied zou Friesland, Ijsselmeer en de Waddenzee (incidenteel Duits) worden.
Het schip wat ik voor ogen heb is gebouwd begin 2000 in Noorwegen, heeft destijds een Nederlandse eigenaar gehad met Kaddastrale inschrijving, en is een aantal jaar later weer doorverkocht aan een NL-handelaar en aan een NL-particulier.
Op de laatste overdracht is bij de koopprijs (helaas) niet gesproken over BTW, orginele bon niet aanwezig.
Werf is failliet en importeur bestaat niet meer.
De aankoopkeuring heb ik uit laten voeren en daarbij ook aandacht gevraagd voor de formaliteiten, de paperassen. Uit de aankoopkeuring kwamen een aantal punten, deze zijn met de verkoper besproken en de prijs is daarop aangepast.
In het keuringsrapport is het volgende opgenomen:
Bij de overdracht dienen de volgende zaken aanwezig te zijn
1. orginele BTW nota of btw verklaring douane.
2. Verklaring van Overeenstemming
3. CE Eigenaarshandleiding
Punt 1: BTW verklaring
De makelaar geeft als laatste nog even aan dat deze documenten niet aanwezig zijn
. Bij de advertentie stond wel btw nota genoemd, maar dat even terzijde. Volgens mij is het (helaas) quitte simpel; indien geen btw nota zal over de laatste overdrachtprijs (dus mijn koopprijs) BTW worden geheven á 21%.
Zien jullie hier nog uitzonderingen op?
Ik zal de kosten die hieruit voortvloeien met verkoper opnemen.
2. Verklaring van Overeenstemming
Verkoper beschikt niet (meer?) over het CE Verklaring van Overeenstemming, welke ooit door de importeur afgegeven zou moeten zijn. Het schip heeft echter wel een Noors CIN nr en CE typeplaatje aan boord.
Aangezien de importeur een een Verklaring van Overeenstemming af had moeten geven, ging ik er vanuit dat deze ook ergens geregistreerd moet zijn.
Ik heb contact opgenomen met DCI (Dutch Certification Instituut) uit Sneek en zij gaven aan dat Nederland geen landelijk registratiesysteem heeft en quote uit mail: "In die tijd werd er geen conformiteitsverklaring afgegeven".
Nu lijkt mij dat onwaarschijnlijk omdat het schip wel een CE heeft.
Is het ergens mogelijk om het ooit afgegeven Verklaring van Overeenstemming op te vragen?
Indien niet mogelijk dan rest de mogelijkheid voor het uitvoeren van een PCA (Post Construction Assessment). Dit kan gedaan worden als er noemenswaardige wijzigen aan het schip worden doorgevoerd, verandering lengte, of bijv. een andere motor.
Nu is dat laatste geen probleem; dit was ik reeds aan het overwegen.
Weten jullie of een dergelijks certificaat op te vragen is, hetzij in NLD, hetzij in Noorwegen?
Iemand ervaring met een PCA (en kosten indicatie)? Ik las ergens al snel > 5k, klopt dat?
3. CE Eigenaarshandleiding
Er is een werf-handleiding bij het schip aanwezig. Los daarvan; volgens mij kan er alleen een Verklaring van Overeenstemming worden verkregen indien er onder andere een uitgebreide handleiding is.
Een flink verhaal, ik hoop dat jullie constructief mee kunnen denken en ben benieuwd naar jullie kennis en ervaringen.
Kleine introductie:
Als ervaren zeiler heb ik om gezondheidstechnische redenen ben ik de stap aan het maken naar een motorboot. Sinds 2 jaar heb ik suikerziekte type 1 en ik ervaar dit soms als een belemmering als je altijd op je lichaam moet kunnen vertrouwen. Dit lukt vaak, maar niet altijd.
Mijn zeilervaring/opleiding omvat o.a. jeugdcompetitie zeilen, de zeevaartschool en jachtervaring op zee. Momenteel vaar ik af en toe met mensen mee op een jacht en wekelijks in een valk de competitie.
Komende maand nog schipperen op een 15m lemsteraak op de Waddenzee van 15 meter met opstappers, je kan dus stellen dat ik van zeilen eea af weet
. Voor de slimme lezer, die zich afvraagt, waarom dan toch zeilen komende maand? Bij deze toch varen meer mensen met ervaring mee en extra handjes. Ik kan mijn inspanningen dan goed doseren en mocht mijn lichaam even rust nodig hebben dan kan dat dus ook!
Ik hoop persoonlijk middels een boot met 'ijzeren zeil' alsnog de mooie nautische avonturen te beleven.