Koezt schreef :
Tevens kun je kijken naar de aansprakelijkheid van degene die de keuring uitgevoerd heeft.
Laten we daar eens mee beginnen.
Zelf ben ik meer dan eens betrokken bij arbitrage en conflictbemiddeling over een ander onderwerp, maar voor de basisregels maakt dat niet uit.
Als ik het verhaal van TS volg is er bij iedereen welwillendheid om tot een oplossing te komen. Dat moet je vooral koesteren, want de juridische weg van gelijk hebben naar gelijk krijgen kan nog wel eens duurder worden dan het belang waar het hier over gaat.
1. De keurmeester
Deze had - met de wijsheid achteraf - het defect aan de motor moeten constateren en een nieuwe/andere motor moeten adviseren. Vraag voor de koper is dan welke afspraak er met de keurmeester is gemaakt en had die opdracht/verantwoordelijkheid/aansprakelijkheid om dit motorprobleem correct te constateren. De contractafspraak met de keurmeester kennen we niet. Daar staat in wat koper redelijkerwijze had kunnen verwachten van de keurmeester en welke opdracht precies is gegeven.
Dat is vraag 1 waar het verdere vervolg vanaf hangt.
2. Het revisiebedrijf
Dit heeft op basis van de constatering door keurmeester een reparatie uitgevoerd die is betaald door verkoper. Optimaal heeft in een eerdere post al een verklaring gegeven dat het revisiebedrijf het echte probleem mogelijk niet heeft kunnen zien en naar eer en geweten de door keurmeester aangedragen reparatie heeft uitgevoerd. Laten we daar maar even vanuit gaan.
3. De verkoper
Deze heeft als ik het goed begrijp contractueel vastgelegd dat deze schade/reparaties betaalt. Omdat er een keurmeester is geweest wordt het lastig de verkoper aansprakelijk te houden voor het niet weten van het echte probleem. Daar is immers de keurmeester voor. Tenzij er hard bewijs is dat de verkoper wel degelijk wist wat het echte technische probleem was.
Zo voor de vuist weg zou je kunnen stellen dat bij een correcte keuringsuitslag het motorprobleem met noodzakelijke vervanging van die motor was geconstateerd.
De reparatie van de motor moet dan financieel worden teruggedraaid.
Verkoper had een nieuwe/revisie motor moeten betalen wanneer de keuringsuitslag correct zou zijn geweest. Echter, verkoper heeft al een revisie betaald, waarbij we nu maar aannemen dat verkoper naar eer en geweten de keuringsuitslag heeft gevolgd.
Volgens het koopcontract - als ik de verhaallijn van TS volg - zou het dan redelijk zijn dat verkoper de motorwissel betaalt minus de al betaalde revisiekosten. Dat hoeft geen nieuwe motor te zijn.
Blijft over de vraag wie de revisiekosten voor z'n kiezen krijgt. Dat zou de keurmeester kunnen zijn, maar dus wel helemaal afhankelijk van wat er in het keuringscontract staat. Het kan ook pech voor de koper zijn.