Ik had een 10 jaar geleden al het type wadder op het oog. Door omstandigheden wat op de achtergrond geraakt. Nu is het tij weer gekeerd om maar een zinspeling te gebruiken.
Waarom een wadder? Je vind hem mooi of lelijk, maar dat heb ik bij herl veel boten. Ik wil geen polyester, geen houten mast en omdat ik in het noorden woon ook geen grote diepgang. Ik ben 1.85, en wil in een kajuit rechtop staan, droogvallen lijkt me heerlijk, en zwerven door de matuur en onthaasten ook. Tuurlijk is hard zeilen ook leuk, maar niet ontspannend. Ik zie in een wadder dan ook een ideaal compromis ook om met meerdere te kunnen zeilen, maar ook alleen.
Komend voorjaar ga ik naar de wadderdag, om meerdere boten te bekijken, verhalen te horen en wellicht ook een stukje te varen. 1 vd ontwerpers heb ik afgelopen winter gesproken. Hij heeft me al eea verteld.
Als je je verdiept in een stukje nederlandse bouw en historie van dit type bootje vind ik het alleen maar leuker worden.
En een beetje moderniseren kan altijd, er varen er al met boegspriet, rolfok en rolkluiver, sommige zelfs met een sprayhood. De 2 vastte slaapplaatsen in de achterkajuit van 2 meter lang zijn grwoon uniek of ideaal . Waar vind je dat op 8 meter?
En vwb huiddikte... de bodemplaat hoort 15mm te zijn.
Juist ivm onderhoud en toch wat problemen die je hoort bij de bruine vlootwil ik geen houten mast en giek. Ook alleen varen met zijzwaarden zie ik niet zitten. Heb wel gekeken naar bollen maar die zijn ook aan de prijs icm geen stahoogte en meer gedonder met slaapplekken. Ik vind ren achterkajuitje gewoon een heel groot pluspunt, zeker met een hond en 1 kind welke toch wel haar eigen space nodig heeft ivm teveel prikkels.
Zo zijn er dus veler redenen om te kiezen voor een bepaald type boot.
1 van mijn vorige boten was een bakdekkruiser van 9.5 meter, uit 1938. Op een gegeven moment is er een bepaalde bodemprijs bereikt. Kijk ook naar bv oude beurtscheepjes. De leeftijd zegt niet alles, maar de staat vh casco wel. De rest is net als bij een huis allemaal aan de eigenaar..ook wat je erin wilt investeren. Ik zou bv graag een electro inboard erin zetten.. maar ga eerst dieselen tot ik het schipje goed ken en dan een refit update naar deze eeuw. Klein, knus en confortabel moet het worden.