Sunny schreef :
Ben al een tijdje opzoek naar zo'n type schip.
Paar weken geleden viel mij tijdens bezichtigen op dat de romp zo'n halve cm over de kielzool zakte toen hij op de kiel werd gezet. Ik wilde toen binnen eens goed alle wrangen en kielbouten bekijken maar kon slechts 5 van de 8 kielbouten bekijken.
Viel mij ook op dat achterste deel kielzool, de plek waar de grootste krachten onstaan bij aanvaring onderwater een wat in mijn ogen bijzondere constructie heeft. Namelijk een halve wrang naar stuurboord, een verticaal wrangetje en dan een metalen plaatje aan bakboord zeide kielzool die de krachten moet opvangen aan deze kant van kiel. Vond het wat bijzonder.
Deze boot had geen scheuren of haarscheurtjes binnen.
Afgelopen week nog een Optima 92 bekeken. Deze had een flinke scheur in een wrang. Niet in de achterste maar middenin de middelste, vlak achter kielbout 3 en 4.
Twee jaar geleden ook al eens een optima 92 tijdens aankoopkeuring moeten laten liggen. Bleek ook scheuren te hebben in wrang. Dit keer wrangetje bij opstapje naar zit hoek in de hoek bij keukentje.
Na het zien adgelopen week van die scheur dacht ik.. Dit is misschien geen toeval meer.
Paar vragen dan, hoe controleren jullie je kielbouten en wrangen onder keukenblokje en eerste deel van de vloer wat niet open kan?
Hoe houden jullie die ruimte onder de vloer eerste deel schoon? Stak kleine camera door dat overloop pijpje maar stond helemaal vol met smurrie.
Wat denken jullie van een optima 92 waarbij binnen geen scheurtjes te zien zijn maar die wel halve cm over zijn kiel zakt? Dat over de kiel zakken had ik bij andere optima 92 booten nog nooit eerder gezien. Toen de boot werd opgetild kraakte de boot behoorlijk. In de banden kiel romp verbinding mooi gelijk, op de kiel echter drukte hij zomaar halve cm het kielslot in.
Ik heb zo'n Optima 92, sinds 2007. Dat over de kiel zakken zijn mij nooit opgevallen.
Hoe controleer ik die kielbouten, eh, niet. Dat vind ik inderdaad niet prettig. Maar t is zo. Nog z'n makke: de boot is ontworpen voor een motor onder het keukenkastje. Daar zit dus een zwaar fundament. Mijn boot is terecht met een saildrive uitgevoerd, motor onder de kuipvloer. De fundatie is gebruikt om de water tank op te zetten. De kiel bout daar onder is totaal niet toegankelijk.
Uiteraard vind ik daar wat van.
De rest van de bouten en wrangen, die ik wèl kan zien, zijn picobello. Dus het zal wel.
Deze winter heb ik lekkage gehad, lees elders hier. Dus die hele ruimte heeft onderwater gestaan. Tot ongeveer 2 cm onder de salonvloer. Het heeft heel lang geduurd voor er na een zeiltocht nergens meer water vandaan kwam. Incontinentieluiers hbeben uitkomst gebracht.