Ilex schreef :
Stel: one-off dus geen vergelijkbare neefjes, 30 jaar, originele zeilen, originele motor, originele navigatie, oude accu's...
Maak ik wat rekensommetjes en kom op ongeveer 25k om dit te vernieuwen.
Gewoon klakkeloos in vermindering brengen, lijkt me niet helemaal de juiste aanpak.
Neem ik de meest dringende te vervangen onderdelen als onderhandelingsbasis?
Oprecht advies: tenzij geld geen rol speelt voor je raad ik je sterk aan geen plezierjacht te kopen dat one off is. Voor commerciële vaartuigen kan dat anders zijn maar voor plezier jachten is dit bijna gegarandeerd een zware financiële aderlating als je ooit weer wilt verkopen.
Mocht je toch doorzetten met de koop check dan eerst of er bewijs is dat voldaan is aan BTW betaling, vraag de verkoper voordat je ook maar iets tekent je een BTW verklaring te laten zien en leg die dan zelf voor aan douane in Vlissingen. Ten tweede en zeker bij zelfbouw vraag het CE certificaat te zien en als er een of andere vrijstelling is zorg dat dit 100% in orde is. Een one off is sowieso zeer moeilijk te verkopen maar zonder de documenten is het kansloos.
Wat betreft je vraag denk ik dat je anders moet denken, de verkoper heeft een vraagprijs gesteld en kent de staat van de boot en de zeilen dus dat zou gereflecteerd moeten zijn in de vraagprijs... Laat het anders eens taxeren door iemand met een heel koele bril... geen verzekeraar taxatie maar echt iemand die die markt kent, misschien iemand die bekend is met veilingen, executie waarde van dit soort boten. Ook keuring voordat je ook maar iets toezegt zodat je de stekker er zonder gedoe uit kunt trekken.
Advies: koop
geen one-off plezierjacht.