Ilex schreef :
Ik denk dat je jou op glad ijs begeeft
Heb je geen aanbevelingen vanuit jouw ruime ervaring?
Als ik correct ben, heb je serieuze reizen gemaakt met heel diverse boten...
Inderdaad heb ik mooie reizen gemaakt. Ook met glad ijs
bij zowel noordpool als zuidpool.
Kokosnootroute heb ik zelf nooit interessant gevonden. Inderdaad een persoonlijke keuze. Daar mag iedereen anders over denken.
Zoals ik al eerder schreef, denk er aan dat de weg terug uitdagender kan zijn dan de heenreis naar de carieb.
Ook wanneer we de zeer hoge breedtegraden buiten beschouwing laten zou ik zelf voor een wat steviger gebouwde boot kiezen. Ik kijk naar een boot op basis van de reis onderweg en niet het dobberen voor anker of aan de steiger. Dat kunnen soms tegenstrijdige eisen/wensen zijn. Alles open, veel licht en veel ramen is op de plek van bestemming mooi. Onderweg kan bijvoorbeeld een breker gemakkelijker een gat in een raam beuken dan in een romp of dek. Het blijft een afweging. Zolang je maar weet dat je die afweging maakt is voor alles wat te zeggen.
Zonder het over specifieke boten te hebben staat op mijn lijst voor oceaanreizen onder andere:
- stabiel gedrag in zeegang: een schommelbak met als enige zekerheid dat het nog weken duurt is niet leuk. In de haven ontdek je dat niet. Heeft ook te maken met hoe gevoelig je daar zelf voor bent.
- 2 rechte banken in de kajuit die als zeekooi kunnen dienen
- bed + toilet achterin
- hoekkeuken
- geen rolgrootzeil
- wel kotterstag
- meer diepgang is beter met vlakke kiel waar niks aan blijft haken
- waterdichte/afsluitbare compartimenten. Wanneer bijvoorbeeld de roerinstallatie breekt en een lek veroorzaakt, staat dan meteen de hele boot onderwater of alleen het achterste deel?
- tanks voor genoeg brandstof en water: bij veel boten zijn de tanks te klein voor een oceaanoversteek
- geen teak dek
- wel stuurwiel en geen helmstok: als de stuurautomaat stuk gaat en je noodzakelijk met de hand moet sturen, heb ik liever een stuurwiel. En ja, dat heb ik meegemaakt. Het is een afweging.
En zo kan ik nog wel even doorgaan. De ideale boot bestaat niet. Alles is een afweging. Je moet je vooral bewust zijn van die afweging.
Verdiep je ook in wat CE A voor een boot betekent. Het kan maar zo dat een boot die van onder tot boven is volgestouwd met losse jerrycans water en brandstof om die reden niet meer CE A is. Het is geen vast gegeven, maar ook afhankelijk van hoe de boot wordt uitgerust. Let er op dat ook de verzekering iets van CE A kan vinden en zoiets mede bepaalt of je wel of geen verzekering krijgt voor je reisplannen. Bij een Oceanis zou dat met jullie plannen aan de orde kunnen komen.
Als ijkpunt heb ik voor dit soort tochten nog steeds de Breehorn 37, alhoewel er voor het reis- en verblijfcomfort ook het nodige op aan te merken valt.
Bij nieuwe boten kan je nog zeggen dat een goede, snelle boot de voorkeur heeft. Hoe ouder de boot, hoe eerder die lichte/snelle boot allerlei ouderdomsslijtage vertoont. Vooral de AWB-klasse is niet gemaakt voor de eeuwigheid en zal economisch sneller richting end of life gaan. Dat betekent op een oceaanoversteek een groter risico van onaangename verrassingen door spontane defecten. Halverwege de Atlantic is dat eerder levensbedreigend dan in de haven.
Ik hoop dat je er wat aan hebt. Veel succes met de overwegingen. Mooie plannen in ieder geval.