mot schreef :
Dus bij elke boot die je koopt moet een verklaring van de overheid zijn dat er BTW betaald is? Ik denk niet dat er dan nog veel boten in aanmerking komen...
Als je in NL nieuw een boot koopt en BTW afrekent, is de BTW betaald. Een bedrijf kan daarna de BTW terugvragen, een particulier niet. Bij export kan de BTW betaald status vervallen, enzovoort. Op basis van de oorspronkelijke aankoopfactuur kan je bij de NL douane een BTW verklaring krijgen als de BTW in NL is betaald en per vandaag nog steeds de status BTW betaald geldig is. Wanneer alles klopt is dat een gratis formaliteit. Met alleen een aankoopnota heb je "kans op" BTW betaald. Met een vandaag afgestempelde douaneverklaring heb je zekerheid. Dat is het verschil bij eventuele controle.
Als het een Engelse boot is die tijdens en na de Brexit altijd in Griekenland bleef zou de boot EU BTW status kunnen hebben. Maar dan moet er duidelijk papierwerk van de overheid zijn - en geen verklaring van de eigenaar - waar zoiets ondubbelzinnig uit blijkt.
BTW is inderdaad meer dan eens een dingetje. Ik kan wel een paar zeewaardige jachten op het IJsselmeer aanwijzen waarvan de eigenaar de plas niet af durft omdat de BTW status niet klopt.
Verder is er nog zoiets als het vaststellen van de eigenaar. In NL heb je het kadaster waar eigendom in staat geregistreerd. Maar lang niet alle boten staan in het kadaster. Hoe weet je dat de persoon op de steiger ook echt de eigenaar is en niet de bank die de hypotheek heeft verstrekt, of de leasemaatschappij waarvan de boot in bruikleen is of de partner die na echtscheiding de boot heeft toegewezen gekregen.
En zo zijn er vele valkuilen waar jullie je als boot koper goed in moet verdiepen om niet met een lege portemonnee en een lege ligplaats achter te blijven. Ik ben te vaak zeilers tegengekomen die alleen maar naar het bootje keken, geen aandacht hadden voor de administratie en daardoor allerlei problemen kregen.
Ik vind dat als iemand mij een boot wil verkopen de verkoper en niet ik als koper het probleem heeft om te zorgen dat alle papierwerk helemaal in orde is, BTW verklaringen zijn aangevraagd enzovoort. Klopt het papierwerk niet, dan koop ik geen boot. Daar heb ik mezelf al meer dan eens een hoop ellende mee bespaard.