brambo schreef :
De moderne wetgeving is zo, dat men zich niet meer kan vrijwaren. De geldt voor hellingen en ook voor de stalling.
Als een werf betaalde diensten verleend, dan is die aansprakelijk als er schade ontstaat.
Uitzondering zijn overmacht en soms bij brand, omdat dan meestal niet vast te stellen hoe deze is ontstaan. Als er aan een schip gelast is dan is de oorzaak wel duidelijk.
Dergelijke borden of teksten in een contract zijn "grijze" bedingen en van geen enkele betekenis.
Bram
Klopt, als particulier wordt je beschermd door het consumentenrecht en daarin zijn voor een aantal zaken bovenliggende eigen voorwaarden onmogelijk gemaakt. Ook zijn er minima gesteld aan bijvoorbeeld garantie of verwachte werking mbt de toepassing.
Pas wel op dat je dat niet te ruim opvat in je particuliere zakelijke leven. Zakelijk wordt je geacht professioneel te zijn en mag je iedere domme afspraak maken die jou goed lijkt. Zakelijk is het beperken van aansprakelijk of het verrichten van werkzaamheden onder de verzekering van een bedrijfsvoertuigen heel gewoon. Denk privé aan boot of auto in je BV, maar ook aan zakelijke werkzaamheden met BTW aftrek op eigen naam (verhuur koopcharter waar je ook zelf mee vaart en zelf aan werkt). Daar is het niet of niet-makkelijk aan te tonen dat dit een consumenten activiteit was waarvoor de uitsluiting niet gold.
Vroeger was particulier en zakelijk duidelijker gescheiden, maar met ZZP werk en met investeren met BTW aftrek op een persoonlijk zakelijke BTW nummer is de scheidslijn minder duidelijk.
Misschien kunnen @Brambo, @JB-NL of anderen die lijn duidelijker trekken?