Hallo Schie2009,
In 2008 ben ik op zoek gegaan naar een opvolger voor mijn platbodem, het liefst een kotter. Ik ben een mooi schip tegengekomen, echter lag deze al 10 jaar voor de wal en was toe aan groot onderhoud.
In eerste instantie ben ik zelf het schip gaan bezichtigen en de verkoper naar details gevraagd. De verkoper was erfgenaam van de overleden eigenaar, en kon mij daarom niet zo veel over het schip vertellen.
Omdat ik toch wat twijfels had over het schip en de uitgave voor mij redelijk fors was besloot ik een expert er bij te halen. Ik heb contact met een aantal gehad, en degene waar het het beste mee klikte is het geworden. Van belang vond ik persoonlijke benadering, ruimte voor alle (domme) vragen en dat de tijd voor je genomen werd. Deze man werkte zijn hele leven al in de scheepvaart/bouw en woonde zelf ook op een schip. In overleg met hem een plan van aanpak opgesteld. Het ging als volgt:
Vervolgens ben ik in onderhandeling gegaan met de verkopers en het schip schip gekocht onder voorbehoud van een technische keuring. Hier ook een koopovereenkomst voor op gesteld, met daarin voorbehoud gemaakt dat het schip in goede staat moest zijn. Tevens heb ik een aantal 'harde' artikel toegevoegd die ik belangrijk vond. Zo heb ik er bijvoorbeeld in gezet dat het staal overal minimaal 4 mm dik moest zijn.
Op een mooie zaterdag vond de keuring plaats, het schip ging uit het water en de keurmeester kon beginnen. De keurder had een eigen draaiboek waarmee hij het hele schip doornam, de romp werd helemaal doorgemeten, alle vloeren gingen open en alle luiken moesten los. Elk onderdeel van het schip werd bekeken. Motor bekeken, schroefas, verfdikte gemeten, huiddikte gemeten. Tevens na afloop een proefvaart met de keurmeester gemaakt. Tijdens de keuringen was er ook alle ruimte voor aanwijzingen van mijn kant van 'zou je dat eens nader willen bekijken' enz.
Er zijn dingen aan het licht gekomen tijdens de keuring die ik zelf niet had gevonden met mijn gezonde boerenverstand. Tevens een stuk juridisch advies, omdat het schip nog in boedel zat van de overleden eigenaar.
Uiteindelijk is de koop doorgegaan, de staat van de romp was wonderbaarlijk goed. Een prachtig schip waar ik een hoop lol van heb. Van de keurmeester ontving ik een aantal gedetailleerde rapporten van de keuring, die ook naar mijn verzekering ging. Vervolgens kreeg ik van de verzekering een deel van de keuringskosten vergoed.
Zelfs dit voorjaar heb ik de keurmeester nog eens gebeld met wat vragen over veranderingen die ik op het schip wilde gaan doen. En nog steeds alle tijd en ruimte voor de klant!
Kortom, ben er erg blij mee dat ik een keurmeester in de hand genomen heb.
Mijn goede ervaringen opgedaan met Arno Vuurens van
www.blueloeksmarine.nl. Mijn advies is dus, als je twijfelt over de boot schakel dan een expert in waar het mee klikt.
Succes met je boot!
Groet, Titus