- Er is niks tegen de boot;
- Het concept is vernieuwend en daar hou ik zo van;
- De gebruikers zijn over het algemeen zeilers dus vriendjes;
- Elk schip is een compromis en neem van mij aan, de zwakke punten voor mij van onze Dehler 34 uit 1989 kan ik je zo geven;
- Met elke boot gebeuren ongelukken dus ook met deze;
- etc etc
Alleen als je zegt dat je met dit schip beter dan gemiddelde zeileigenschappen hebt en heeel wat vergelijkbare boten achter je laat door de sportieve zeileigenschappen dan vraag ik wel om de handschoen op te pakken. Ik heb al eerder aangegeven dat ik doordrenkt ben van vooroordelen van dit schip, de X,S, Q of welke versie dan ook.
Op een kamelenkoers met een dikke 3 Bft onder genaker loopt alles zal ik maar zeggen. Ik wil zo'n dobber wel eens aan de tand voelen met heel weinig wind en ook met een kleine 5 bft aan lager wal op het IJsselmeer.
Niks extreems dus. Zelf ben ik er van overtuigd dat ik de snelste D34 heb onder de condities die mij aanstaan 8) . Tot op heden geeft de praktijk mij gelijk maar ook ik zal wel een keer mijn "gelijke" tegen komen. Geen probleem dan leer ik weer bij en past mijn ego weer in haar maatpak.
Als de Topic starter had geschreven over de zeileigenschappen:
Contra:
- Heeft minimaal 8 knopen wind nodig om mee te kunnen
- Loopt geen hoogte/snelheid aan de wind bij >17 knopen ware wind
- Tuigage relatief kwetsbaar ten opzichte van traditionele masten
- Voorspanning op de stagen relatief beperkt met bijbehorende effecten
Pro:
- draaibare mast heeft onder gunstige omstandigheden een zeer positieve invloed op de zeileigenschappen;
- Tussen de 8 en 17 knopen wind een heerlijk varend familie schip
- Vergeet de voor de windse koersen onder de 8 knopen wind
- Vergeet de aan de windse koersen boven de 17 knopen
- Competatief in de windrange waar het voor ontworpen is
Dan zou ik gezegd hebben ........... ik geloof je! Zonder die nuanceringen maar hoofdzakelijk hoezee hoezanna roepen ...... tja dan gooi ik de sportief bedoelde handschoen wel in de ring.
Samengevat: Ik heb het niet eens over gevaarlijk of ongevaarlijk. Sterk of niet sterk .... what ever. Ik wil weten hoe die zeilt.
Gr Michel