Belangrijk is dat je ook op de hoogte bent van de
verschillen in de kwarttonners zodat je koopt wat
het beste bij je past:
*kleine kajuit("wedstrijduitvoering") /grote kajuit
*ondiepe/standaard/extra diepe kiel
Ik ben het met Johan eens dat een goede kwartton zoveel kost.
Goedkoper en in goede staat zal zeer waarschijnlijk alleen
voorkomen als de verkoper onder druk staat om van zijn schip
af te komen.
Ook een boot die op het eerste gezicht er goed uit ziet geeft
nog genoeg (veelal leuker) werk om haar helemaal perfect te krijgen.
Als je op internet zoekt wat nieuwe lieren (selftailers) en nieuwe zeilen
kosten, dan zie je al snel dat een schip met oude lieren (gewone) en
oude zeilen toch wel heel wat minder moet kosten dan een schip
waar deze een paar jaar geleden vervangen zijn.
Blijf uit de buurt van schepen die direct al wat mankeren, want
dan is er waarschijnlijk nog veel meer aan de hand
(ik heb hier zelf nu ervaring mee).
Persoonlijk vind ik het grote nadeel van een waarschip nog steeds
dat een beperkte periode van verwaarlozing kan leiden tot zoveel
gebreken dat het niet meer in verhouding staat om het schip te
repareren, anders dan dat je dat een fascinerende uitdaging vindt.
Bij echte houten schepen (schepen van echt hout)
gaat het 'verval' een stuk minder snel.
Heel belangrijk: Neem de tijd en ga er in ieder geval een aantal
bekijken om een idee te krijgen van prijs/kwaliteit verhouding.
Foto’s op internet zeggen weinig, omdat ze soms te oud zijn of
niet alles laten zien.
Zoek met de zoekfunctie en je vindt een aantal topics waarin de
gevoelige punten van de constructie worden genoemd.
duncan