Tegenwoordig kan je het nagenoeg vergeten om vanuit de USA spulletjes zonder betaling van invoerrechten in te voeren:
Amerikaanse bedrijven zijn (na 09-11) verplicht op het pakket de juiste inhoud te vermelden, en de juiste waarde. In NL gaat tegenwoordig nagenoeg alles langs de douane, en wordt er dus geheven.
Vroeger kwam je nog wel eens weg met de tekst:
"Replacement unit for returned, malfunctioning unit" maar er is bijna geen bedrijf meer die dat op de doos wil zetten.
Invoerrechten en de tariefboeken zijn te vinden op de site van de douane, maar het is erg goed zoeken.
Hier heb je wat meer info:
http://ec.europa.eu/taxation_customs/dds/en/faqtar.htm
Taric is de instantie die de gegevens over invoerrechten beheert. Hier is hun homepage.
http://ec.europa.eu/taxation_customs/dds/nl/tarhome.htm
Veruit het simpelste is als je de tariefcode (statistical code, taric code) weet. Je kan dan zo het percentage invoerrechten opvragen.
Houdt rekening met een euro os 25 voor administratiekosten, zeker als je bij de PTT/TPG/TNT moet betalen.