................Dat er water in staat zou ik me niet zo druk over maken...............
Groeten, Rob
Oeps, nou nee, niet!
Tenzij je het schip heel goed kent…
Eerst even algemeen: als je een boot gaat kopen (en voor je een keuring laat doen) en er staat “een laagje water” in, controleer eerst of het water lager staat dan het buitenwater. Controleer daarna of er een lijntje/sporen zichtbaar zijn of er méér water in heeft gestaan (en of er dus recent gepompt is) Zo ja, dan heb je een serieus probleem…
Zo nee, ongeacht het materiaal heb je nog altijd mogelijk een probleem.
Alle metaal en hout rondom en onder de “binnenwaterlijn” is verdacht (en vergeet de sandwich van het polyester niet als het een PE-schip is…). Hout kunnen we hier (voorlopig, zie onder) schrappen, maar metaal is er meer dan overvloedig aanwezig.
Uit eigen ervaring (een Regina ruim 20 jaar geleden en het zou in de “Blunders” passen…): Het onderwaterschip kan in perfecte staat zijn, maar door het condens- en regenwater kan het vlak aan de binnenzijde toch ernstig aangetast zijn door (put)roest en zul je het moeten dubbelen. Geen geringe klus en als je het niet zelf kunt een meer dan behoorlijke kostenpost. Laat de huiddikte dus absoluut meten voor je het schip koopt.
En weer even over dat hout gesproken, water in de boot kan schimmel betekenen: ruikt het muf in de boot, dan is al het hout en bekleding, maar zijn ook de kussens en evt aan boord bewaarde zeilen verdacht. Dat alles controleren en hoe dan ook een (terechte) reden om de prijs naar beneden te praten.
Volledig on-topic: nee, zo’n ruimte komt me niet bekend voor…