Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: aanschaf van trailer-sailer

aanschaf van trailer-sailer 16 sept 2006 07:55 #9415

  • raptor
  • raptor's Profielfoto
ha Quintin
Ik ben een ervaren trailer sailer zeiler. Ik heb een 22voeter, speciaal ontworpen voor de trailerzeilerij dus met hefkiel en met een leeg gewicht van 900 kg. Het bootje is geheel alleen te lanceren en weer op de kant te halen met een helling. De mast is van koolstof en eenvoudig op te zetten met behulp van de preekstoel die ook als bokje wordt benut. Van aan komen rijden tot wegzeilen ben ik ongeveer een half uur bezig en anderom nog geen 20 minuten. Ik moet de trailer net met zijn wielen onder water rijden en dan staat de koppeling ongeveer boven de waterlijn bij de meeste hellingen. De meeste hellingen gaan ook niet veel dieper, dus een kielboot zoals een etap hellingen gaat bijna nooit; je moet teveel onder water rijden en daar is je trailer niet lang genoeg voor. Wel zijn er gedeelde trailers waarbij de boot op een losse trailer staat die je eerst van de wegtrailer afhaalt en dan laat je die trailer te water maar dat kost erg veel tijd en ook heb je toch meer diepte nodig. Zeker in het hoogseizoen is het vaak druk bij hellingen en kan je het niet maken om lang bezig te zijn op de helling. Ik heb een busje voor de combinatie staan en boot met inventaris en trailer wegen ruim 1300 kg. Dat krijg ik net weer de helling opgetrokken, waarbij vooral de grip van de banden de trekkracht bepalen. Maar een boot van 1200 kg met trailer en inventaris zoals een etap is al snel 1700 kg en dat is een heel gewicht om omhoog te krijgen. Verder is een trailersailer ideaal. Ik heb hem in een caravanstalling staan overdekt en wel voor 250 euro per jaar en door het overdekt staan slijt de boot niet en is onderhoud erg beperkt en is hij altijd lekker droog van binnen en je hebt geen zorgen als je hem niet gebruikt.
Als je een keer mee wilt zeilen hoor ik het wel. Mijn boot is te koop. Type Raptor 22 van woodcore-epoxy, zeer snelle zeiler, 6,60x2,05, diepgang 40-145cm, 4 slaapplaatsen, keukentje, toiletruimte met deur en toilet, doorgelat sqarehead grootzeil 13m2, fok 6m2, genua 10m2, genaker 22m2, ballast 350kg totaal 900kg, freeweel wegtrailer, evinrude 4pk, dubbel roer en stuurautomaat, zonnecel en onzinkbaar, zeer compleet en ik ben er een paar keer mee naar UK gezeild solo, terug met wind schuin achter een gemiddelde van 9knoop gehaald.
Pieter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aanschaf van trailer-sailer 18 sept 2006 10:43 #9438

  • raptor
  • raptor's Profielfoto
Raptor is een eigen ontwerp en zelfbouw omdat er binnen de 22 voet geen alternatief was. Wil je rond de 900 kg uitkomen dan zijn er alleen kleinere boten voorhande en vaak zijn dat tragere zeilers. Ik wilde een 22 voeter met ruime slaapplaatsen en een afsluitbaar toilet voor vrouw en dochters en bovendien een snelle en zeewaardige zeiler. Alleen J22 zit wat gewicht betreft in de buurt maar heeft een vaste kiel en geen interieur. Een hefkiel blijft een kwetsbaardere uitvoering dan een goede vaste kiel met voldoende ondersteuning. Ik heb bijzondere aandacht besteed aan de constructie zodat eventueel de kiel kapot gaat en de boot heel blijft. In de praktijk is mij gebleken dat bij het op een bank lopen de kiel vanzelf in de kast omhoog komt maar ik ben niet met 10 knoop op een strekdam gevaren en ik ga het niet proberen ook. Wat prijs van dit soort schepen betreft: ik heb voor 25000 gulden materiaal in de boot zitten en de trailer kostte ook nog eens 7200 gulden. Kortom: zelfbouw is leuk maar niet lonend. Maar een plastic zakje met blokjes, stoppers en beslag kostte zo al 2000 gulden (met bedrijfskorting) mast en zeil zijn helemaal duur en zo telt het sterk op. Zet maar eens een zeerailing op een bootje of zo. Gevaar bij oudere boten is dat je veel moet vervangen en dan kom je ook een stuk hoger uit vwb prijs. Romp kost maar 15% van de uiteindelijke boot. Ik verkoop de boot nu voor 14000 euro maar voor minder niet want dan hou ik hem. Zoveel kost hij niet per jaar en dan kunnen ook mijn kinderen hem gebruiken.
Pieter
Pieter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aanschaf van trailer-sailer 23 sept 2006 07:40 #9560

  • raptor
  • raptor's Profielfoto
Voor zeewaardigheid is het het belangrijkste dat de constructie van de boot zodanig is dat hei tegen een stoot kan, zeker ook boven de waterlijn; denk aan de raamconstructies die met een breker wel in tact moeten blijven. Verder moet de boot waterdicht zijn en blijven en ook moet de boot binnen droog blijven bij platslaan en brekers aan boord. Kuip moet dus echt zelflozend zijn en ook de kuipbanken afsluitbaar en lozend. Ook moet het richtmoment van de boot zo zijn dat hij vanzelf weer overeind komt bij meer dan platslaan. En dan moeten allle zware dingen binnen goed geborgd staan.
Door ervaringen met voorgaande kleinere en grotere boten zijn dit punten die ik bij mijn Raptor erg goed heb uitgewerkt en bij de meeste productieschepen ligt daar geen nadruk op maar op zee kom je jezelf best wel eens tegen als dat niet klopt. Zo is een zelflozende kuip met 2 pijpjes van 20mm niet zelflozend op zee; leuk bij regen maar na een breker blijf je met een ton water boven de waterlijn zitten op eenbootje van een ton welk water vervolgens via de bakskistdeksels je boot inloopt en onderin rond gaat klotsen, of de kajuitingang ligt laag en is niet goed afsluitbaar en dan heb je een zelflozende kuip richting kajuit.
Pieter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.099 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl