Mijn nieuwe boot heet 'Pieternel' naar de vrouw van de vorige eigenaar. Ik ben er nog niet aan toe gekomen om de naam te veranderen, maar aangezien het een Bruce Roberts 34 is, is de naam in mijn gedachten nu 'Bruce'.
Bruce is in de jaren 90 door de vorige eigenaar gebouwd en zaterdag heb ik haar opgehaald uit Mepppel. Een maand of 2 geleden is de boot naar mij overgegaan. Van zeilen is de laatste jaren niets meer gekomen en de boot stond al een jaar in een hal. Ik ben er regelmatig wezen klussen maar gezien de afstand en de mogelijkheden toch beperkt.
De motor (Bukh 20) heeft op de kant nog een beurt gehad. Toch zie ik aardig op tegen de maiden voyage. Zal de motor lopen? Zal er nergens water naar binnen komen? Red ik het alleen (mijn maatje moest afhaken) in een weekend van Meppel naar Muiderzand?
Op zaterdagochtend om kwart voor 6 gaat de wekker. Douchen, hond uitlaten, laatste spullen pakken. De gisteren nog vlug gekochte handmatige lenspomp met 3 meter slang over de linker schouder. Een volle rugzak op de rug. Een reddingsvest om de rechterschouder. Dan de skates aan en op weg naar het station, zo vroeg rijden er op zaterdag geen bussen. Vervolgens een uur ontspannen in de trein. In Meppel er uit en skaten naar de jachthaven aan de zomerdijk. Op de werf zitten ze net koffie te drinken en zien met verbazing hoe ik met de skates aan kom, half 9 ben ik er. Het zorgt er wel voor dat ze daadwerkelijk mijn boot als eerste in het water zullen zetten.
Met de hydraulische kar achter de trekker pakken ze de boot op, met steunen en al en parkeren deze voor de lift. De banden gaan er om en even later ligt de boot in het water. Als eerste wordt de motor getest. Deze slaat verrassend snel aan, ik moet erg wennen aan het slaande geluid maar volgens de werf is dat normaal. Wel lekt de waterpomp flink.
De motor gaat weer uit en vervolgens wordt de mast geplaatst. Dat valt nog niet mee en het is een heel gepuzzel, zeker omdat de oude eigenaar er niet is. Geen vertrouwen dat het zo vlug zou lukken, of toch te emotioneel? Zodra de mast enigszins staat mag ik het verder zelf afhandelen. Ik puzzel alles uit en het begint er aardig op te lijken. Ook de genua en het grootzeil bevestig ik.
Na een tijdje hoor ik van buiten 'Meneer?!' roepen. Buiten staat de tweeling van de werfeigenaar, een jaar of 7 en bijna identiek in blauwe overalls. "Mijn papa zeg dat u weg moet gaan met de boot". Natuurlijk, de volgende moet er in. De schrik slaat me om het hart, de waterpomp, nog nooit gevaren met deze boot, etc. Maar het starten lukt, de waterpomp lijkt niet meer te lekken en zelfs het achteruitvaren lukt. Ik leg aan. Pas later zie ik dat ik wel erg dicht tegen een boom aan lig. Gelukkig zitten de takken onder het niveau van mijn gloednieuwe windgever...
Ik ploeter verder, ruim op, richt in, sla aan. Er hoort nog een oerlelijk plastic bijbootje bij, ik haal het op en leg het aan boord. Dan start ik de motor, ik ben klaar om te gaan. Maar helaas, na 2 keer starten is de accu nu leeg. Ik probeer de slinger maar dat gaat echt niet. Het jongste maatje helpt me met een startaccu en de motor loopt. Wel lawaaig, de kist staat er nog niet om en vanwege de rode sleutels lukt dat nu ook niet meer. Nog een keer uitzetten doe ik niet.
Het is inmiddels half twee, en ik besluit dat het tijd is om te gaan. Ik duw af en kan zonder schade aan boom of boot vertrekken. Aarzelend zet ik de motor in de vooruit en wen ik aan het dieselgeluid. En onderweg ben ik!
Als extra zekerheid heb ik een chartplotter provisorisch aangesloten. Behalve het log (nieuw geplaatst door oude eigenaar, dus staat nog op 0) is het het enige instrument. Ik mis ineens de dieptemeter, ging er vanuit dat die gecombineerd was met het log maar dat is niet zo. Snel eens uitzoeken of je een dieptemeter ook tijdelijk aan de binnenkant van een houten huid kunt plaatsen!
Ik ben onderweg en volg de Zomerdijk richting Zwartsluis. Het is halve wind, dus ik rol de genua, met de ene aan boord gevonden schoot uit. De snelheid pikt snel op tot 5 a 6 knopen. Plotseling zie ik voor me iemand zwaaien. Langs het kanaal staat iemand geparkeerd. Het is de oude eigenaar die afscheid komt nemen van zijn boot. Ik minder snelheid en wissel een paar woorden. "Ben je alleen?" vraagt hij. Ik antwoord bevestigend. "Sterkte!" roept hij.
Bij Zwartsluis de eerste brug, die gaat gelukkig snel open. Ook de Ramspolbrug bij het Ketelmeer draait snel. Vervolgens nog een heel stuk over het Ketelmeer, langs het eiland in het midden. Voor de brug in de A6 liggen al twee boten te wachten. Als ik op een paar honder meter afstand ben gaat hij open. Helaas ben ik net te laat, de brug gaat voor mijn neus dicht.
Ik maak van de nood en deugd en probeer de manouvreereigenschappen van de boot te leren kennen. Vooruit, achteruit, langzaam, stationair, haaks de bocht om etc. Ik moet vooral wennen aan het traagheidsmoment van een veel zwaardere boot. Na een 20 minuten springt het licht weer op rood-groen.
Op naar Lelystad! Ik motorzeil (durf de motor nog niet uit te doen). Ondertussen ben ik aardig gewend en ik heb de autopilot (TP30) aangesloten op de stroom. Het werkt goed en zo kan ik binnen even wat dingen pakken. Er is sowieso geen kip op het water.
Binnen zie ik de bekisting van de motor los liggen. Ik plaats deze opnieuw en zie dat de twee rode stroom 'sleutels' niet meer in de goede stand staan. Een valt er zelf uit. Snel steek ik ze terug. Wat betekent dit voor dynastart en dynamo? Het verklaart wel waarom ik het voltage op de dieptemeter maar niet op zag lopen. Nu wel. Is er iets beschadigd? Als het nodig is dat deze aangesloten zijn, waarom zitter dan sleutels die er uit kunnen vallen? het vliegt allemaal door mijn kop. Maar gelukkig zie ik direct de spanning oplopen.
Bij Flevo Marina tuf ik langzaam naar binnen. Ik volg de borden 'meldsteiger'. Wat een eind moet je nog doorvaren. Ik zie een beetje op tegen het aanleggen maar gelukkig is de meldsteiger lang & vrij. Wel ligt deze direct aan het druk bezette buitenterras...
Ik vaar naar rechts, maak een bocht van 180 graden en vaar zo langzaam mogelijk langs de steiger. Achteruit en stilliggen, dat ging niet slecht. Ik stap van boord en leg vast.
De havenmeester is niet meer te bekennen, er hangt een briefje dat bezoekers aan de meldsteiger kunnen blijven liggen. Dat doe ik en even later (het is nu een uur of 8) legt er ook nog een 45 voeter aan met veel volk.
Ik besluit in mijn eigen kuip te genieten van een biertje en mijn overgebleven broodjes, todat het donker wordt en ik me met een boek en de batterijlamp binnen terugtrek. Ik geniet voldaan.
Volgende dag door naar Muiderzand!
Arthur