Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Pinkstertrip 2011 met Zonsnel

Re: Pinkstertrip 2011 met Zonsnel 15 juni 2011 17:28 #201651

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10136
Heerlijk lees voer!!!
Voor beide schepen vast een geweldige ervaring. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pinkstertrip 2011 met Zonsnel 15 juni 2011 17:45 #201656

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
De kunst van het zeilen.

Toen ik 7 jaar geleden mijn bootje kocht wist ik nog niet zo heel veel van zeezeilen op kajuit jachten, immers mijn ervaring had ik op gedaan met kleiner open spul. De jongens van importeur Krijgsman wilden mij ook niets leren: “je gaat maar naar zeilschool” zeiden ze. Tja, een beetje afgunst denk ik. Zo’n vreemde snuiter koopt een nieuwe Sun Fast 37 en stelt domme vragen? Alle ander klanten die een Sun Odensy kochten kregen zomaar één of twee dagen uitleg, proefvaart en service cadeau! Ik niet, om mij werd gelachen. In de afgelopen 7 jaar heb ik zowat alles gelezen wat er over zeilen geschreven is. En alles wat ik nog niet heb gelezen ga ik de komende jaren lezen. In die 7 jaren heb ik bijna 15000 mijl gevaren, vooral richting de kanaaleilanden, Silly’s en bijna Ierland. Maar het meest leer je toch van andere ervaren varensgasten. Zo is er eens een echte ouwe zeilrot met heel veel JeanneauSunFast zeezeilwedstrijdervaring mee gevaren. En van hem heb ik de onderstaande kunst van het zeilen geleerd.
Trek je de zeilen te veel aan dan krijg je remflappen. Vieren die zooi! Op zee mag best af en toe je zeil killen. Immers in de golven heb je een slingerkoers. Zet het zeil boven veel open. Zo staat er altijd wel een deel van het zeil optimaal tijdens vlagen, slingers en andere onnauwkeurigheden. Het gaat om de gemiddelde voortstuwende kracht tijdens de hele tocht. Niet om dat ene moment dat je zeil super getrimd staat. Anders dan op een zoetwaterplas.

Kar naar lei, de flinke wind moet uit het grootzeil. Onderlijk super strak, met veel wind mag hij vlak zijn. Achterstag maximaal gespannen. Ook beter voor de mast: minder pompen. Een Sun Fast heeft aan elke zijde een extra schoot op het kajuit dek, dit naast de rails voor de Genua in het gangboord. Hierdoor trek je de fok super dicht, bijna tegen de mast aan .Maar op ruimere koersten kan je de fok niet te veel vieren zonder vormverlies. Met de wind ruimer dan 50 graden, het liefst 60 graden gaat de fok op de Genua schoot, hierdoor is het veel ruimer geschoot, staat boven meer open en je grootzeil kan je ook nog meer vieren. Scheelt zo een knoop. Met de (tweede) schoot van de fok kan je de schoothoek dan nog wat beïnvloeden. Door hem ruimer te schoten vaar je zo 0,5 tot 1 knoop sneller. Op de momenten dat we ruimer moesten varen ( bij het voor anker liggende schip en later bij de Dolfijn) hebben we de meeste winst gepakt.
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pinkstertrip 2011 met Zonsnel 15 juni 2011 18:24 #201662

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
.Navigatie

Navigatie doen wij modern. Een C120 plotter met radar en AIS overlaag. Normaal blijft de kap over het kompas. De kaarten in de tafel. Wel schrijven we elk uur koers en positie op. Mocht de plotter uitvallen kunnen we terug op papier, één van de hand GPSen en gegist bestek. Bij de tochtvoorbereiding is een papieren kaart wel handiger, je hebt meer overzicht. Ook hebben we detail kaarten van Engeland. Als je zelf met gegist bestek kan navigeren (TKN niveau) begrijp je meer van wat die plotter doet. Kortom ouderwets navigeren blijft noodzakelijk!

We hebben de radar gebruikt om de positie van tonnen welke we visueel nog niet konden zien te controleren met de nieuwe geüpdate digitale kaart. Ook konden we volledig neutraal zien en nauwkeurig meten hoe de afstand op Dekadent zo snel opliep. Heel een tijd later, toen we er al bijna waren en pas na onze reef Aktie liep Dekadent langzaam in en kwam op een voorsprong van een kleine slordige halve mijl.

Maar het grootste voordeel was bij de aanloop van IJmuiden. Met al die achtergrond vervuiling was er niet één licht fatsoenlijk te zien. De honderden grote 50 ton zware beton blokken van de pier ook niet…. Een klein stuurfoutje in de donkere nacht kon ons in seconden verpletteren tot luciferhoutjes op het strand.

Ons schip hadden we volledig onder controle. Goed te besturen rekening houdend met stoten 7 tot 8bf. De motor werd gestart. Kon die alvast rustig warm draaien. Wat je buiten niet zag was dat we met 2,5 knopen dwars werden weggezet.

Binnen op de plotter was dit wel te zien aan de hand van een blauwe pijl, haaks op de boot. Een rode pijl gaf aan waar de boot naar keek. De groene pijl gaf aan waarde boot heenging: als een krab 40 graden schuin!!! Er werd een wegpunt vlak naast de meetpaal gezet. Voor het eerst deze tocht stuurden we nu niet op de vanestand maar op een wegpunt. De boot vloog van de uitgezette koerslijn af. Direct reageert de stuurautomaat en stuurt bij om de XTE te verkleinen. Hierdoor stuurden we korte tijd te veel in de wind. De bootsnelheid neemt af waardoor de hoeken en pijlen van koers, stroom en waar ze naar kijkt enorm veranderen. Uiteindelijk komt je boot recht in de wind te liggen.
Nu niet, langzaam zetten we nu de warme motor in zijn vooruit. Dit extra stalen zeil houd ons schip op een vaste snelheid van 5,5 knopen. Hierdoor zijn de overige variabelen onder controle en sturen we snaarstrak zuid van de geul keurig naast de tonnen richting de pieren. Op de radar en AIS zien we 3 uitgaande schepen en 2 inkomers. Op de marifoon horen we ze. Ook zien we Dekadent vrij snel in de geul drijven. Door het grote verzet, het slecht zicht bij nacht zijn ze tussen de 5 grote schepen gedreven. Hun radar echo valt samen met de van een grote tanker. Gelukkig zien we even later hun rode lampje overstag gaan de geul weer uitkruisen. Nu komen de overwinnaars achter ons aan. Er is buiten echt geen reet te zien helemaal niks als vuile gele lichten van de hoogovens.. Op de radar en plotter zie ik een gele ton links naast onze koerslijn. Pas op een 200 voet zien we zijn gele lampje knipperen! “PAS OP!!!” roept Martin, je vaart recht op de meetpaal af. Inderdaad Zonsnel kijkt recht naar die meetpaal. Maar ze gaat er met een koers van 40 graden vanaf! De IJ 11 ton lijkt veilig ver links te liggen. Echter deze komt ons als door een duikboot voortgetrokken snel dichterbij. Onder een hoek van 40 graden vliegt hij door het kielzog naar de rechterkant van Marije.

Door onze behouden zeilkeuze, veiligheid voor snelheid, liep het schip zonder problemen op zijn opgegeven pad. De Schipper had alle tijd om benedendeks te navigeren en te communiceren met IJmuiden portcontrol.

Hop, Hop, de laatste golven spoelen over het dek en we zijn binnen!
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pinkstertrip 2011 met Zonsnel 15 juni 2011 19:33 #201673

  • keeseend
  • keeseend's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
ja, reven is niet stoer, maar wel erg comfortabel en vooral ook veiliger! Goed verhaal!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pinkstertrip 2011 met Zonsnel 15 juni 2011 20:25 #201677

  • Henk B
  • Henk B's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
Hier een kleine impressie van de pinkstertrip 2011 van team Zonsnel.



Groeten,

Henk B
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pinkstertrip 2011 met Zonsnel 17 juni 2011 03:37 #201902

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
keeseend schreef :
ja, reven is niet stoer, maar wel erg comfortabel en vooral ook veiliger! Goed verhaal!!

Ja, in buiig weer kan je je zeilplan afstemmen op de 90% wind tussen de vlagen door. Je hebt dan 90% van de tijd de maximale voortstuwing. Nadeel is dat je schip in 10% van de tijd, in de vlagen, slecht te besturen is.

Met reven bespaar je je schip, het tuig én je bemanning. Na een overtocht van 110 mijl vlak voor de pieren van IJmuiden met een dwarsstroom, de scheepvaart en met een verwachte toenemende wind besloten wij te reven. Tja, dan komt de toerzeiler weer in mij te boven. Als schipper besloot ik de wedstrijd te verliezen.

Dekadent schreef in zijn topic dat hij 11 mijl had afgelegd. Ons log gaf 109,5 mijl aan. We voeren in elkaars kielzog. Mijn log geeft inderdaad iets te weinig aan. Ik zal de calibratie nog iets gaan verfijnen. Dit betekent wel dat onze maximaal gemeten snelheid van 8 knopen reëel was.
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pinkstertrip 2011 met Zonsnel 17 juni 2011 04:26 #201908

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Dat verschil in afstand kan ook betekenen dat er iemand een iets vastere stuurhand heeft. :laugh: Rechter sturen is minder afstand. Of het was zo dat de ene boot de golven net iets anders pakt dan de ander. (belading). Een rechtere lijn (minder pitching) is minder afstand.

Zo'n verschil zegt niet direct iets over of 1 van beide meters onjuiste waarden geeft.

Dat verschil in snelheid echter met reven verbaast me wel. Normaliter zou je zeggen dat je begint met zeil minderen als je over je design wind zit. Daarboven zou je met minder zeil steeds nagenoeg ook je maximale prestatie moeten kunnen blijven leveren. Daar zit natuurlijk een grens aan want met 40 knopen wind wordt het toch echt overleven. Mijn eerste rif kan er al in bij 10 knopen ware wind zonder verlies aan snelheid. Met golven wat later.

Sterker nog, als je door blijft varen met teveel zeil ver boven je design wind zou je met reven zelfs sneller moeten gaan. Zoals gezegd ..... ????

Gr Michel
Laatst bewerkt: 17 juni 2011 04:29 door Beauty.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pinkstertrip 2011 met Zonsnel 17 juni 2011 05:19 #201917

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Ja dat klopt alleemaal.

Wij reefden te laf, te veel. Angstig voor nog meer wind in de donkere nacht koers recht op de zwarte blokken van de pieren. Met twee reven en een zwaarweerfok konden we tot 35 knopen scherp aan de wind varen. We kregen maar 20 tot 25 knopen.............
Maar om dan nog een keer zeil te wisselen? bemannning was moe en ik had mijn aandacht nodig voor de navigatie. We verloren de wedstrijd door onze angst, lafheid, vermoeidheid en verkeerde inschatting van het weerbericht.

Dekadent had meer lef en voer ons voorbij. Maar................

Wordt vervolgt.
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pinkstertrip 2011 met Zonsnel 17 juni 2011 06:15 #201924

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Stelletje angsthazen zijn jullie! Shame on you! :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pinkstertrip 2011 met Zonsnel 17 juni 2011 07:09 #201929

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12548
Ik vind t getuigen van goed zeemanschap....
de -al dan niet - vloeibare hoofdprijs zal toch wel in alle magen verdwijnen , of niet?
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pinkstertrip 2011 met Zonsnel 17 juni 2011 07:50 #201935

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10136
Ik zou blij zijn wanneer de schipper de situatie eerder onderschat dan overschat..
Hoor ik daar nog een wordt vervolgd aan komen...;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pinkstertrip 2011 met Zonsnel 17 juni 2011 12:01 #201994

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Ja, wij hadden het langzaamste schip. De tegenpartij: Dekadent was duidelijk in het voordeel, lichter sneller, meer ervaren bemanning, betere zeilen, snellere schroef, en een racy achterstag.

Toch zagen wij kans, dankzij de kwaliteiten van de schipper om het op alle koersen snellere schip voorbij te zeilen. Jammer is het dan dat je uit angst en lafheid alsnog moet verliezen.

Wij hebben 5 mijl voor de pieren de motor gestart. Op dat moment lag het snellere schip vóór ons. Op het moment dat je de motor start lig je uit de wedstrijd. Dáárná pas dreef Dekadent in de geul, ging overstag en kwam achter ons te liggen.

DEKADENT HEEFT GEWONNEN.

Dekadent had een sneller schip, had ook sneller moeten zeilen, zeilde 100 mijl langzamer en achter ons aan. Hij haalde ons, dankzij zijn koelbloedigheid pas in de laatste mijlen in.

Uiteindelijk kwam hij toch als laatste in de haven aan.
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Laatst bewerkt: 17 juni 2011 12:04 door Zonsnel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pinkstertrip 2011 met Zonsnel 17 juni 2011 16:51 #202040

zeg pa, wat zie ik nu;
dat er allemaal vreemde kerels in mijn hut liggen :ohmy:

ik denk dat ik volgend jaar maar mee ga.
want wat moet dat met al die reven in het grootzeil EN de stormfok ???
je had de genua moeten hijsen en als het had gekunt de genaker.
dan had je wel 10 of 20 mijl voorgelegen!
racen racen en nog eens racen!

maar wel heel erg mooi geschreven, vaders!
ik denk toch dat je schrijver moet worden,
je hebt echt talent! ik heb genoten van je verhaal.

groetjes,
zonsnelin
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pinkstertrip 2011 met Zonsnel 19 juni 2011 06:52 #202293

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
De tocht is teneinde, de winnaar is bekent. De foto's zijn ontwikkeld, heb ze gisteren opgehaald bij de fotoshop. Tijd om er een paar op het forum te zetten.

Als eerste een sfeer plaatste van de oefentocht. Nog vol goede moet staat de bemanning in de kuip:


Het team was nog onervaren, de boot nog niet helemaal getrimd, toch hebben we aardige snelheden weten te halen:
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Laatst bewerkt: 19 juni 2011 06:56 door Zonsnel. Reden: foutjes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pinkstertrip 2011 met Zonsnel 19 juni 2011 06:59 #202294

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Dit stukje boekhoudig werd aan de binnenzijde van het kombuiskastje geplakt. In deze boekhoudig is te zien wat er op het menu staat. Later na het ontslaan van de kok was hierdoor het koken door de reserve kok eenvoudig over te nemen:

Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pinkstertrip 2011 met Zonsnel 19 juni 2011 07:10 #202298

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Via diverse kanalen hoorden wij dat er een vuile dief gesignaleerd was in Lowestoft. Deze dief zou op zoek zijn naar onderdelen voor zijn schip. Extra lieren, een radar en een joon stonden boven aan zijn verlanglijstje. Om de kat niet helemaal op het spek te binden hebben wij deze onderdelen zoveel mogelijk van ons schip verwijderd of verstopt. Ook hebben we onze grootste en sterktste bemanningslid op wacht gezet. Zijn ervaring in het bewaken van kostbaarheden heeft er toe geleid dat we met een compleet schip huiswaards konden keren. De vuile dief achterons latend

Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pinkstertrip 2011 met Zonsnel 19 juni 2011 07:12 #202299

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Wij waren heel stoer om een dergelijke grote tocht te ondernemen. Maar kijk eens waar deze meneer de Noordzee mee overgestoken is!
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pinkstertrip 2011 met Zonsnel 19 juni 2011 07:24 #202303

  • MatOwn
  • MatOwn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 565
Prachtig Zonsnel.
Leerzaam.
Boot: Matilda 20 & Aloa 23
Bootnaam: Mathilda & Easy
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pinkstertrip 2011 met Zonsnel 19 juni 2011 07:30 #202305

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Lowestoft is een mooi plaastje, oké er zijn ook wat vervallen stukjes. Maar kijk je wat verder dan is er ook wat moois te zien. Met mijn fietsvoutje heb ik een rondje door het stadje gefietst, hierbij wat plaatjes.

De nederlandse Enclave in de haven:



Het strand:


HIer in Lowestoft is de international school voor het bouwen van houten bootjes. Jammer dat ze met Pinksteren dicht zijn. Wat wil ik hier toch nog eens graag binnen kijken!



Een houten brug, een eeuwenoud hotel, een binnenmeer en veel engelse sjeer:
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pinkstertrip 2011 met Zonsnel 19 juni 2011 09:15 #202341

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Het was een schitterende race. Vliegen achter Dekadent aan. 4 á 5 bf zon, schitterend:

Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pinkstertrip 2011 met Zonsnel 19 juni 2011 09:20 #202342

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Binnen enkele uren weten we Dekadent achter ons te laten. Op dit moment sturen we op de automaat, alle stuurlui zijn ondertussen afgestraft middels een pak slaag. Met dit 7,5 knoop spuiten we ervandoor, de afstand tot Dekadent wordt zichtbaar groter. Nog snel weet ik dit plaatje te schieten.
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pinkstertrip 2011 met Zonsnel 19 juni 2011 09:28 #202346

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Hier een foto van onze plotter. Te zien is productie platform P11, wachtschip Dolfijn vaart recht op ons af, recht van het platform enkele vrachtschepen. Jammer dat nu de radar niet aan staat anders hadden we op 2 mijl achterons Dekadent nog zien varen. Wij voeren op dat moment 7,6 knopen met 15 knopen ware wind Dekadent steeds verder achterons latend.
Op het forum las ik van iemand die een bekeuring had gekregen omdat hij te dicht langs een productieplatform voer. Daarom heb ik deze foto gemaakt om te bewijzen dat wij er ruim 4 mijl vandaan zaten.

Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pinkstertrip 2011 met Zonsnel 19 juni 2011 10:44 #202361

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Navigeren doen wij modern. Met een elektriche kaart. Maar als backup en bij de voorbereiding gebruiken we de papieren versie:

Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pinkstertrip 2011 met Zonsnel 19 juni 2011 12:01 #202371

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Hier nog een sfeer plaatje van de rivier.

Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pinkstertrip 2011 met Zonsnel 19 juni 2011 15:27 #202398

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Onderweg met mijn fietsvoutje over de houtenbrug rechtsaf de sloppenwijke n in:


En dan kom je bij de school van de houten bootjes bouwen. Hier zou ik nog wel eens een paar jaar willen studeren!


Een afstudeer project:


Landrover en houten boot:


Een iets grotere houten boot:
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.175 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl