Zondagochtend worden we wakker als de eerste boten alweer beginnen aan de terugreis. De wind is matig maar er belooft meer te komen; uit de verse gribfiles blijkt dat de piek in de windsterkte zo rond middernacht en een stukje daarna langs gaat komen. Doen we er verstandig aan om dan te vertrekken? Ik begin voor de zekerheid alvast te kijken naar alternatieve scenario's, en het lijkt erop dat 12 uur later vertrekken een prima weer-window op gaat leveren.
In de tussentijd trekt de wind alleen maar aan en gaat het nog wat harder regenen ook. Er staat in de haven constant 28 knopen wind met uitschieters naar 35. Een landvast heeft een behoorlijk serieuze schavielplek, dus daar leggen we een reservelandvast bij.
We zijn nu nog de enige overgebleven forumgenoten en dat is eigenlijk wel jammer. Terwijl we nog zo herkenbaar zijn met onze 50 vlaggen! We krijgen bezoek: zus van Cora en haar vriend de loodgieter komen de 4 kilogram tabak ophalen die door Cora meegenomen zijn ik noem het maar geen smokkelwaar want daar krijg ik weer problemen mee.
Aan boord is het een gevecht om het oplaadpunt. Er zijn twee laptops, een tablet, vier smartphones en diverse camera's die allemaal stroom willen dus lukraak rukt men gadgets van de lader om vooral de dorst van zijn eigen apparaatje te lessen.
Maandagmorgen stellen we het tijdstip van vertrek nog maar even uit zodat we relaxt op gang kunnen komen. En als de zon dan ook nog door de wolken gaat breken, besluiten we dat het zover is: we gaan er weer voor! Met een meedraaiende wind kunnen we keurig aan de wind, later zelfs halve wind, zeilen van Lowestoft naar de NHR-S. De wind varieert wat in kracht, dus we wisselen wat tussen rif 1, 2 en geen. Lekker dat dat zo makkelijk gaat (over het algemeen): als je reefsysteem werkt ga je het ook meer gebruiken.
De Shipping lanes zijn bezeild, we liggen een uurtje voor op schema en de duisternis begint te vallen. Ik doe een reguliere horizonscan en zie ineens een zwarte vin vlakbij de boot. Een fractie van een seconde later nog 2 en dan zie ik de ruggen: dolfijnen! Iedereen stormt naar bakboord om te kijken, het blijken er 6 te zijn en ze zwemmen met ons mee tot de boot ontdekt dat er geen roerganger meer is en met een vlotte beweging in de wind draait, dwars over het groepje zwemmende zoogdieren heen. Het lijkt of ze schrikken en verdwijnen... jammer, want het was een prachtig moment! Wat zijn ze groot, zo dichtbij!
Als het schip weer onder controle is vervolgen we onze tocht door de VSS. Geholpen door de AIS van Hen3 weten we het verkeer goed op waarde kan schatten, al mag ik zelf ervaren hoe gemakkelijk je naar het verkeerde icoontje op het scherm kan staren. Die ene, die heel dichtbij zat, totaal over het hoofd gezien... geen ramp gelukkig, een kleine koerswijziging om de intentie duidelijk te maken en we zijn er achter langs. Op 100 meter afstand.
Vrij snel na de shipping lanes gaat de wind doen wat we verwachten, namelijk afzwakken en draaien. We puzzelen met de koers, de stroom, het windmolenpark aan stuurboord, de spiboom en de bulletalie die teveel blijkt te rekken, maar we komen erdoor. In het pikkedonker passeren we een Bavaria 38; hij is zo dichtbij dat we zijn zeiltekens kunnen lezen. Als hij de VSS insteekt wordt hij vrij snel teruggeroepen vanwege kruisende koersen met een grote jongen.
De rest van de tocht verloopt redelijk voorspoedig, al gaat de wind er wel steeds meer uit. Rond 8 uur 's ochtends passeren we de Roompotsluis: 17 uur gevaren over 93,56 mijl. Rest ons nog de 27 mijl naar Dinteloord, die helaas op de motor worden afgelegd. Ruim voor op ons schema parkeren we daar de boot.
We kunnen terugkijken op een prachtige trip. Weliswaar hebben we wat zeeziekte gehad op de heenweg, dat werd compleet goed gemaakt door de voorspoedige terugtocht, de dolfijnen en het feit dat alle ellende van vorig jaar nu echt achter ons liggen. Geen lege accu's, geen netten in de schroef, geen tegenvallende winden. Gewoon lekker gevaren, op een schip dat redelijk comfortabel blijft en je niet vermoeider maakt dan nodig is. Wat mij als schipper nog het meest bij is gebleven, is dat het markante T-vormige gebouw op de kade van Lowestoft verdwenen is. Zo heb je een aanloop in je hoofd zitten, en zo is een jaar later ineens het meest in het oog springende markeringspunt weg! Het zou verboden moeten worden.