lodewijk stegman schreef :
Iedereen die wel eens in Vlieland heeft gelegen tijdens het hoogseizoen en vóór de herinrichting, weet dat de haven tot barstens toe werd volgestouwd. Je kon bij wijze van spreken over de boten van de ene naar de andere kant lopen. Voor het grootste deel brandbaar polyester. Het is nooit gebeurd, maar als er ooit brand in de haven was uitgebroken in het hoogseizoen was de wereld te klein geweest, vermoed ik.
Een paar jaar geleden heb ik een brand meegemaakt in de haven van Vlieland. Het was vlak voor de herinrichting dus we lagen langs de steiger, achter een houten bootje uit Noorwegen. Midden in de nacht was er brand uitgebroken op die boot en we moesten onmiddellijk onze boot verplaatsen naar een steiger verderop. Het was al laat in het seizoen, denk oktober, dus niet druk en ruimte genoeg. Brandweer kwam, had nog wat moeite met de slagboom voor de haven
maar heeft toen de brand snel geblust. Gelukkig waren de twee jongens aan boord van die boot ongedeerd eruit gekomen en geen schade bij andere boten. Maar al met al geen prettige ervaring. Als dit in het hoogseizoen gebeurt met een volle haven (wat natuurlijk bij Terschelling of iedere andere haven ook kan gebeuren) is de ramp niet te overzien.
Ik ben blij met de nieuwe steigers van Vlieland. Zelf direct aan de steiger liggen is toch prettiger dan over andere boten moeten lopen. Alleen jammer dat de boxen dwars op de heersende windrichting liggen, maar dat kon misschien niet anders. Het zal niet veel uitmaken om de haven nog verder uit te breiden, in de zomer zal hij toch altijd wel vol zijn.
Op de site van Zeilen heeft een hele discussie gestaan over bepaalde maatregelen om de situatie te verbeteren, zoals maximering van de verblijfsduur, progressief oplopende liggelden, reserveringsmogelijkheid. Vele voor- en tegenstanders. In de praktijk zal het wel zo blijven zoals het is. Anyway, ik vind dat de havenmeesters wel hun best doen om iedereen zo goed mogelijk te helpen.