Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: "Undank ist der Welten Lohn."

"Undank ist der Welten Lohn." 08 juli 2011 18:46 #206310

2 juni, Hemelvaartsdag. Grevelingen. Zonnig maar een frisse bries uit NNO met uitlopers tot 25 knopen. Samen met m’n 2 jongens een intense zeilnamiddag beleefd. Als newbie veel geleerd/ervaren: roerdruk (en uit het roer lopen), snelheid, helling, reven, ….
Rond 18u passeren we moe maar voldaan door de Hompelgeul op weg naar mijn thuishaven: Port Zélande. Ondanks het feit dat mijn boot uitgerust is met een midzwaard, staat die plaats (boei HG4) in het rood aangestipt op m’n waterkaart vanwege de beperkte diepgang buiten de smalle geul.
"Hey, wat doet die 39-voeter daar zo ver buiten de geul?" vraagt mijn zoon . Ik zie direct dat er wat loos is; ondanks het feit dat de zeilen gestreken zijn maakt het schip fors helling en aan het bruine spoor achter het schip maak ik op dat hij ongewild de bodem omploegt: vastgelopen op "lager wal" met windkracht 5 en behoorlijke golfslag.
Er staat heel wat volk in de kuip, waaronder kinderen, en één van de opvarenden wenkt om hulp. Ik aarzel niet en strijk mijn zeilen, haal mijn zwaard op en motor richting het vastgelopen schip. De schipper, een vriendelijke Duitse man, vertelt me dat hij door een onachtzaamheid inderdaad vastgelopen is met z’n 2 meter diepgang, kijkt naar mijn buitenboordtuffer en vraagt een sleep.
Ik vaar inderdaad een onconventionele zeilboot uitgerust met een forse 90pk-buitenboordmotor. Ik neem de schipper dus aan boord, bevestig de sleeplijn en op aanwijzen van de man en op geleide van mijn dieptemeter wordt de lostrekkoers bepaald. Ik geef m’n duitse vriend de opdracht ten allen tijden de sleepkoord uit het water en dan vooral uit het bereik van mijn schroef te houden.
Gas open, en metertje voor metertje trek ik hem terug richting geul... totdat ... hij even niet oplet en de sleeptouw in mijn schroef draait!!! Motor als de bliksem uit en in geen tijd… verwaai ik richting die vastgelopen kolos. Alle hens aan dek!!! Fenders als de bliksem uit!!!
Nèt op tijd want wind en golven smakken mij tegen het gestrande schip. De fenders beschermen mijn romp maar ik moet lijdzaam toezien hoe zijn boeganker tergend langzaam mijn railingdraad doorsnijdt, scepters lostrekt, buiskap scheurt, ….
Ik laat mij verder afdrijven, til m’n motor uit het water, ontwar de lijn uit de schroef. Mijn kinderen zijn een beetje in paniek geraakt, en ik kijk beduusd naar "den duits" terwijl ik hem tussen mijn tanden vervloek ("let op die lijn had ik je ik gezegd g…domme, beukennootje!").
We zijn ondertussen al een uur verder en ik heb er niet veel zin meer in maar de man smeekt mij om nog even te proberen samen met een RIB die komt aangesneld. Het gestrande schip is ondertussen terug naar af en maakt nu bijna 45 graden slagzij. We trekken nog even met z’n tweeën maar hij zit echt hopeloos vast.

Uiteindelijk verschijnt de KNRM en met hun kennis, ervaring en infrastructuur lukt het wel. Iedereen juicht, de duitser incluis… behalve ik en mijn gastjes.
Ik zet mijn "collega" terug af op zijn schip en vraag zijn coördinaten. Zijn ligplaats is ook Port Zelande en het is een charterschip maar hij verzekert mij dat alles geregeld/vergoed zal worden.

Ondanks het avondzonnetje en de wolkenloze hemel voel ik de eerste druppels nattigheid…
Laatst bewerkt: 08 juli 2011 18:46 door White Sands.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: "Undank ist der Welten Lohn." 08 juli 2011 19:02 #206313

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Goede poging om iemand anders te helpen, complimenten!!. Maar de emmer zal over je uitgestort worden. Je hebt echt pech, daarom kan het daadwerkelijk geven van hulp beter aan hulpdiensten overgelaten worden.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: "Undank ist der Welten Lohn." 08 juli 2011 19:21 #206315

  • Seabird
  • Seabird's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 828
Lullig voor je dat zo'n mooie zeildag zo wordt verpest door het domme handelen van een edelgermaan. Maar ik ben ook wel nieuwsgierig naar je type zeilschip met een 90 pk bb. Heb je als hobby ook waterskieen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: "Undank ist der Welten Lohn." 08 juli 2011 19:32 #206318

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Mc Gregor-achtige boot misschien?.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: "Undank ist der Welten Lohn." 08 juli 2011 19:32 #206319

  • Bindrif
  • Bindrif's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1179
wat een 'beukenootje' inderdaad en ellende voor jou.
sterkte en succes met de afwikkeling.
We cannot direct the wind ... but we can adjust the sails.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: "Undank ist der Welten Lohn." 08 juli 2011 19:36 #206321

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
deze
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: "Undank ist der Welten Lohn." 08 juli 2011 19:44 #206325

In de haven neem ik eerst een douche en trakteer mijn jongens op frieten en frikandel, een (goedkope) manier om de uitgestane angst en goodwill af te kopen.

De ligplaats van het charterschip had ik ondertussen al gespot. Even aankloppen… aarzelend word ik aan boord gelaten. Samen verslagske opmaken, data uitwisselen, ... allemaal heel sec. Geen dankjewel, geen drupje geen “auf wiedersehen”. Wel "...goed verzekerd, alles komt in orde..." "en "...of ik de charterwaatschappij toch maar niet zal inlichten!"

Nou, dat heb ik toch gedaan! Vriendelijke mensen daar, vonden het allemaal wel sneu en wilden helpen met de afwikkeling. Hebben de schade opgetekend en zouden op zijn minst de waarborg inhouden en de zaak voorleggen aan hun verzekeringsmaatschappij.

Grote oef!
"Dà komt wel goe".... dacht ik 1 maand geleden een beetje naief.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: "Undank ist der Welten Lohn." 08 juli 2011 20:21 #206331

Status praesens (na 1 maand):

Mijn schade is begroot op ca. 1000 euro
Helaas, driewerf helaas,
- Den Duits verstaat geen Duits (antwoordt niet op mijn mails),
- De waarborgsom werd ingehouden om eigen schade (aan het charterschip) te herstellen.
- En wettelijk gezien ben ik als schipper aansprakelijk voor mijn eigen schade.

Maar… als “coulance” stelt de verzekerinsmij van het charterbedrijf voor om de franchise -zoals bepaald in mijn verzekeringscontract- te vergoeden .
Ik ben benieuwd!!!

Wordt alleszins vervolgd...
Laatst bewerkt: 08 juli 2011 20:22 door White Sands.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: "Undank ist der Welten Lohn." 08 juli 2011 20:27 #206334

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Proost schreef :
... daarom kan het daadwerkelijk geven van hulp beter aan hulpdiensten overgelaten worden.
Dat vind ik wel een pijnlijke conclusie. Hoop toch dat niet iedereen zo denkt eigenlijk. Een betere conclusie is denk ik dat je wel hulp kan bieden, maar "doe het veilig", breng niet je eigen schip ook in gevaar, tenzij er mensenlevens in het geding zijn misschien.

Als het moeilijk was de sleeplijn min of meer strak (en dus uit de schroef) te houden, was het weer er misschien niet naar om zelf een sleepje te proberen.

@WS

Vervelende samenloop, maar uiteindelijk ben je zelf, onder je eigen verantwoording, tegen het andere jacht aan gevaren, met de schade tot gevolg. Dat je hem aan het helpen was en hij zelfs zelf de lijn in je schroef liet lopen, doet niet af aan het feit dat jij de verantwoordelijk schipper was van een jacht, wat tegen een ander stilliggend jacht aanvoer...

Ik weet niet of een schipper juridisch een (tijdelijk) bemanningslid wel aansprakelijk kan stellen, waarschijnlijk alleen bij grove schuld/nalatigheid of zulks, en toon dat maares aan.
Laatst bewerkt: 08 juli 2011 20:33 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: "Undank ist der Welten Lohn." 09 juli 2011 03:52 #206343

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10136
Wettelijk zul je mogelijk wel niet sterk staan.
Maar mensen dienen hun verantwoordelijkheid te nemen. Als je iets stuk maakt van een ander wees dan een kerel en vergoed het..

Een verveldende zaak. En coulante verzekeringsmaatschapijen moet je met een loupe zoeken.

Hoe zit het nu met die 90 pk??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: "Undank ist der Welten Lohn." 09 juli 2011 04:47 #206346

Precies TS,
hoe zit het nu met die 90 PK???
Dat willen we nu wel eens weten! :woohoo:

Heel goed dat je een mede watersporter uit de penairie wilde helpen!!
Wel erg zuur dat het zo'n afloop lijkt te hebben.

Ondanks de afloop zou ik het de volgende keer weer doen.
Schepen horen andere schepen in nood te helpen!!!!!!
Ik zou er niet mee kunnen leven, als ik een schip in nood heb gezien, niets heb gedaan,
en dan ergens moet lezen dat er iemand is verdronken.
Jij hebt je best gedaan en naar mijn idee moet de verhuurder jouw schade gewoon vergoeden, zij kunnen dat dan weer verhalen op de huurder van het schip.
Triest dat het zo niet schijnt te werken.

Sterkte, Jan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: "Undank ist der Welten Lohn." 09 juli 2011 05:18 #206347

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
drifter63 schreef :
Precies TS,
hoe zit het nu met die 90 PK???
Dat willen we nu wel eens weten! :woohoo:

Dat heb ik jullie al laten zien.
zo een boot hebben we ook bij ons in de haven maar dan met 115 PK
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: "Undank ist der Welten Lohn." 09 juli 2011 05:46 #206350

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
TonDini schreef :
drifter63 schreef :
Precies TS,
hoe zit het nu met die 90 PK???
Dat willen we nu wel eens weten! :woohoo:

Dat heb ik jullie al laten zien.
zo een boot hebben we ook bij ons in de haven maar dan met 115 PK

Mac gregor mag maximaal een 50 pk achter ...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: "Undank ist der Welten Lohn." 09 juli 2011 06:02 #206352

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Proost schreef:
... daarom kan het daadwerkelijk geven van hulp beter aan hulpdiensten overgelaten worden.

Web schreef:
Dat vind ik wel een pijnlijke conclusie. Hoop toch dat niet iedereen zo denkt eigenlijk.

Voor de duidelijkheid, er was niemand in nood en alleen vast zitten is niet een directe reden voor mij en vele anderen om sleepdiensten te verlenen. Met enige creativiteit had deze boot misschien wel los kunnen komen zonder hulp. De kuip vol mensen betekent ook ballast aan boord wat, aan 1 kant gezet, ook kan bijdragen aan het loskomen. Dat men duidelijk niet wist hoe of wat te doen als huurder van dit soort boten is eigenlijk beschamend en pleit voor een "vaardigheidsbewijs" bij huur van een boot. Maar dat zal wel tegen de commerciële belangen van de verhuurders zijn.

Schepen in echte nood bijstaan is een ander verhaal maar zelfs dat wordt afgeraden als professionele hulp binnen bereik is.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: "Undank ist der Welten Lohn." 09 juli 2011 08:31 #206373

Voor de duidelijkheid, er was niemand in nood en alleen vast zitten is niet een directe reden voor mij en vele anderen om sleepdiensten te verlenen.
Niet echt mijn uitgangspunt.

Is er echte nood, risico, gevaar: roep (professionele) hulp en verleen bijstand waar kan.

Wat mijn geval betreft: er zaten kinderen aan boord en men wenkte om hulp. De vraag om een sleepje vond ik niet onoverkomelijk en beschouwde ik niet, misschien ten onrechte, als risicovol. Ware die touw niet in de schroef gedraaid, dan had dit verhaal misschien een heel andere wending genomen.

Alors, we zwaaien vrolijk met de handjes in het rond als we een collega-schipper passeren maar zodra die in de shit -klein of groot- zit varen we hem strak voorbij? Denken we dan ook luidop "eigen schuld, dikke bult", "waar heeft die leren varen" of ander leedvermaak? Sorry hoor, niet mijn stijl.

Neemt niet weg dat ik ontgoocheld ben over de reactie, of beter het gebrek daaraan, van die Duitse schipper. Die denkt nu ook "die domme Belg had maar niet zo stom moeten zijn om mij te helpen..."

Precies TS,
hoe zit het nu met die 90 PK???
Dat willen we nu wel eens weten!
Imexus 28: zeilen, motoren à 20 kts en trailerbaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: "Undank ist der Welten Lohn." 09 juli 2011 09:48 #206384

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: "Undank ist der Welten Lohn." 09 juli 2011 09:59 #206385

Bedankt voor de plaatjes, web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: "Undank ist der Welten Lohn." 10 okt 2011 17:59 #230420

Uiteindelijk toch nog een happy-end: mijn verzekeringsmaatschappij heeft de schade minus de franchise vergoed. De franchise heeft de verzekeringsmij van het verhuurbedrijf te hunnen laste genomen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: "Undank ist der Welten Lohn." 10 okt 2011 18:09 #230426

  • rakadam
  • rakadam's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1935
Gefeliciteerd, eind goed al goed.
Enne ..... ga je er een kleiner motorretje achter hangen?
Ik kan niet zo goed overweg met dikke golven trekkende speedbootmalloten :evil:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: "Undank ist der Welten Lohn." 10 okt 2011 18:12 #230428

Ha, gelukkig!! Heeft het verhaal toch een happy end!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: "Undank ist der Welten Lohn." 10 okt 2011 19:19 #230470

  • tasar298
  • tasar298's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 232
In de tijd dat ik alleen maar in open boten voer, had ik ineens de gelegenheid om met een Contessa 32 te gaan varen.
Het was mooi weer en weinig wind met aan boord geen echte zeilers.
Dat werd dus ankeren op het Haringvliet, nabij Slijkplaat.
Ik lag nog net vrij van de bodem, maar de sluizen stonden open en dus zakte het waterniveau. Ik voelde wel dat ik aan de grond zat,maar het bleef bij af en toe een schokje, dus ik dacht dat het wel goed was.

Bij vertrek was er geen beweging in te krijgen. Ik zat hopeloos vast in een putje dat rondom mijn kiel was gegraven in de tijd dat het water langzaam zakte. Het was dus wachten op hoog water of hulp vragen.

Die hulp kwam en gelukkig was dit iemand die er verstand van zaken had.
Hij vroeg mij mijn grootzeil val te geven met daaraan een extra lijn.
Even gasgeven en hij trok mijn boot scheef en daarmee de kiel uit het putje en zijwaarts ging ik uit de ondiepte en ik was los. Het geheel duurde maar 30 secondes. Naderhand ben ik hem gaan bedanken met een fles Port.

Wat ik met dit verhaal wil vertellen is dat als iemand vastzit, haal hem dan los via de grootzeilval. Als je een ander methode gebruikt dan maak je schade aan jouw eigen boot of de andere krijgt ellende, zoals hierboven beschreven.

Ik weet niet hoe de Duitser vast zat, maar als de mast naar lij en de ondiepte hangt, dan wordt deze methode wat moeilijker uit te voeren
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: "Undank ist der Welten Lohn." 10 okt 2011 19:28 #230477

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Ja, achteraf gezien had je gewoon een aantal mensen (kinderen) van die boot moeten overnemen, en een anker voor hem uit moeten brengen. Dan maar wachten op de KNRM.

Maar goed, het is, los van de grijze haren, nog goed afgelopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: "Undank ist der Welten Lohn." 10 okt 2011 19:35 #230480

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
De eerste regel, die ik leerde als gewondenverzorger was:
ALS je besluit om hulp te verlenen geldt: Eigen veiligheid eerst!
Anders worden de problemen alleen maar groter.

Gefeliciteerd met de afloop van het halfjaar durende (!) verhaal.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Laatst bewerkt: 10 okt 2011 19:36 door Faran.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.159 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl