Den Helder – Farsund
We gaan weg met rustig weer. De eersten vertrekken rond 10 uur, wij wat later, nog even de grote genua erop in plaats van de werkfok. We gaan vanuit Den Helder rechtstreeks naar het Molengat, met een klein slagje omdat het niet bezeild is. Na het Molengat om Texel heen is de stroom lekker mee, maar de wind daarmee vrij licht, we zeilen wel maar het schiet niet ontzettend op. We besluiten de spi erop te zetten. Altijd een klus, ik blijf me verbazen hoe groot en zwaar de spi-boom is op deze boot. Toch eens kijken naar een zelfbouw recept voor een carbon spiboom, dat zou wel eens een stuk handelbaarder kunnen zijn! De spi van Dutch Rose is een oude vaal rood met vaal groene vormeloze zak. Met kunst en vliegwerk en barberhaulers enzo weet ik dit schitterende zeil nog enigszins in het gareel te krijgen. Maar goed, we lopen wel meteen een stuk beter.
Ik heb besloten binnen de shipping lane te blijven totdat die voorbij het begin van Vlieland richting Noordoost buigt. We hoeven dan maar een klein beetje van de ideale koers af te wijken. Voordat we bij de shipping lane zijn komen we lang (en net over het puntje van) het oefengebied van de Vliehors. Een paar straaljagers scheren tientallen keren over ons om ‘aanvallen’ op doelen op de Vliehors te doen. Later als ik groot ben wil ik ook straaljager piloot worden! Maar ja, wanneer dat ooit gebeurt… We varen nauwelijks door het oefengebied, maar het geeft toch een ongemakkelijk gevoel, je weet niet hoe ze hun oefeningen precies uitvoeren. Gelukkig zijn we er na 10 minuten al weer uit.
De shipping lane kruisen gaat niet met de spi op, dus werk aan de winkel. Het loodrecht kruisen kost toch gauw een uur, daarna draaien we weer bij voor een rechte lijn naar Farsund. De rest van de dag zeilen we grotendeels lichte wind, ruime koers, met de spi. Om ons heen steeds een aantal jachten van de Challenge. Te ver meestal om te zien wie, maar toch wel gezellig! Bij sommige bewijst de AIS ontvanger zijn waarde, we kunnen dan precies zien wie het zijn en of ze inlopen of wij!
We borrelen (alcoholloos, ik voer een zero-alcohol beleid tijdens het zeilen) en eten vrij laat. Dan valt de nacht erg rustig, de wind wordt steeds minder. Als wel erg veel jachten ons oplopen op de motor besluiten wij toch ook maar over te schakelen. Wel jammer, ’s nachts met rustig weer zeilen is vaak zo mooi op zee!
Om middernacht hebben we zoals afgesproken contact met elkaar op kanaal 77, om posities en andere nieuwtjes uit te wisselen. We lijken aardig middenin het veld te liggen.
Om twee uur in de ochtend loopt mijn wacht af. Vanaf 10 uur ’s avonds draaien we wachten van 4 uur. Omdat Dolf een echt nachtmens is pak ik de eerste wacht en hij de tweede. Meestal heb ik geluk en draait hij door tot een uur of 7 ’s ochtends, zodat ik best een aardige nachtrust heb. Dolf vind het heerlijk om dan ’s ochtends flink door te slapen, terwijl ik de slaap dan toch niet kan vatten. We zijn redelijk compatibel! Wel vragen we ons af hoe we het vol houden voor deze langere tocht. Maar goed, de omstandigheden zijn erg goed, dus we kunnen op elk moment slaap inhalen, en dat doen we ook regelmatig, lekker overdag een paar uurtjes crashen!
Dinsdag zeilen we met licht weer aardig wat, maar we hebben toch ook een tijdje de motor aan. We houden steeds contact met onze buren uit den Helder de Blue Chip, die iets achter ons liggen maar afgelopen nacht op de motor wel wat zijn ingelopen. Onder zeil is de Blue Chip, een stalen 37 voeter, met dit lichte weer in het nadeel, zeker omdat zij geen spinaker of genaker voeren en wij wel.
Zo midden op de Noordzee buiten de shipping lanes is het opvallend stil. Heel anders dan we gewend zijn tussen Nederland en Engeland. De enige boten die we een tijd lang zien zijn de medezeilers van de Driehoek. Ondertussen is het veld aardig uitgerekt, de grotere boten lopen flink voor, de langzamere achter. Wij liggen nog steeds aardig middenin. Het veld is zover uitgerekt dat de allereersten niet meer binnen marifoonbereik zijn. Via relay horen we toch de posities.
Einde dinsdag horen we dat een van de andere jachten die verder achterop is, motorproblemen heeft. Er volgt overleg tussen verschillende boten die in de buurt zijn, en 1 van hen gaat terug om te helpen. Eerst wordt er gepoogd te repareren, en wordt er verder gezeild. Later, als de wind weg valt wordt besloten dat het jacht verder gesleept zal worden naar Farsund. Dit is dus wel het voordeel van zeilen met zo’n groep, anders was het met dit lichte weer een lange tocht geworden.
De nacht valt en verloop rustig. De volgende dag beginnen we toch een beetje in de buurt van Noorwegen te raken, het is nog iets van 70 mijl tot de kust. Ook komt er weer wat scheepvaart. In dit geval dwars op onze vaarrichting, waarschijnlijk vrachtvaart van de Oostzee via het Kattegat richting Schotland. We kunnen nog redelijk op vol zeil doorvaren, ’s ochtends. Maar tegen de middag wordt het helemaal glad. Als we links en rechts ingehaald worden omdat we zo ongeveer stil liggen besluiten we ook maar de motor aan te krikken. Niet iedereen doet dat, onderstaande boot (die nog 1,5 knoop vaart) halen we een uur later in.
Ondertussen begin ik langzamerhand voor te bereiden op de aanloop naar Farsund. Die is goed te doen, maar met erg veel rotsen en eilandjes, dus een goede voorbereiding is wel handig. We hebben natuurlijk de kaartplotter, maar volgens mij kunnen we ook op sectorlichten navigeren en dat heb ik liever maar goed uitgezocht voor het geval dat…
Er zijn twee routes aanloop naar Farsund, westelijk (iets korter) en oostelijk (iets langer maar simpeler). Omdat het tegen de tijd dat we aanlopen al begint te schemeren kiezen we voor de westelijke. Ondertussen komt het eerste puntje land boven de horizon uit. Altijd weer een speciaal gevoel als je na een aantal dagen varen land ziet. Ik stel voor de mobiele telefoons aan te schakelen. We krijgen dan vanzelf sms-jes met ‘welkom’, maar dat zal nog wel even duren, want we zijn nog 15 mijl uit de kust. Maar tot onze stomme verbazing hebben we meteen goed verbinding. Dan meteen het thuisfront maar bellen. Ze hebben natuurlijk via de tracker op internet keurig kunnen volgen waar we zijn, maar even praten is wel gezellig.
De aanloop met de sectorlichten blijkt na de voorbereiding die we gedaan hebben kinderlijk eenvoudig te zijn. Je houdt de juiste sector aan totdat je bij het volgende licht de juiste sector ziet. Prettig, je weet dan echt zeker dat die vervelende rotsen niet op jouw pad komen. En dat die rotsen er wel zijn zien we in de deining, je ziet regelmatig schijnbaar middenin het water toch een golf breken of beroering vlak onder de oppervlakte. Dit is geen water om met harde aanlandige wind aan te doen!
Na een aantal bochten en nog een half uurtje varen we Farsund binnen. We hebben eerst nog even de verkeerde hoek van de haven te pakken, wat gek, hier liggen helemaal geen boten met de Driehoek Noordzee wimpel. Maar even om de hoek liggen al ongeveer 15 jachten te wachten.
We leggen aan bij de enige plek waar nog geen drie dik ligt en dat blijkt tot ons genoegen weer de Blue Chip te zijn, gezellig. Snel zitten we gezamenlijk aan een pilsje om het eerste succesvol volbrachte been van de Driehoek te vieren.
Binnenkort het volgende stuk van de tocht!