Proost schreef :
Ed, ligt de zaak niet anders als die boot met bakken zijn verlichting niet in orde had?. Dan zie je hem niet. Volgens de pontbaas was dit niet in orde. Dan is de verkeerde wal ook niet een vraag want men voer toch een haven in?. Dan mag je een vaarwater oversteken.
Verlichting op bakken laat nog wel eens te wensen over.
Dat zal ik niet bestrijden. Het kan zijn, dat het toplicht wat laag stond, waardoor dit voor kleine vaartuigen slecht of niet te zien was.
Dit neemt echter niet weg, dat je gewoon je eigen wal moet varen.
Dat geldt natuurlijk ook voor het duwstel. Tenzij er een reden was voor hem, om verkeerde wal te varen. Maar dit moet hij dan wel kenbaar maken middels het blauw bord + knipperlicht.
Je mag wel een vaarwater oversteken om een haven in te varen (wat in deze niet het geval was, immers, de haven lag aan de sb-wal van TS), maar je mag daarbij de overige scheepvaart niet hinderen.
Ik ga ook geen schuldige aanwijzen. TS heeft alert gereageerd, en de situatie tot een goed einde gebracht, dat is het voornaamste.
En pont-schippers neem ik meestal met een korreltje zout.
Die lui zijn meestal geen "vriendjes" met binnenschepen.
Overigens kan die zelfde pont nog wel de reden zijn geweest, waarom het duwstel in (of over) het midden van het vaarwater zat.
We kunnen wel tot de conclusie komen, dat er veel te weinig feiten bekend zijn over de situatie, om ook maar enige uitspraken te doen.
Ik wil slechts voorkomen, dat de schuld automatisch bij de beroepsvaart terecht komt.
Gr. Ed