Allereerst wil ik even opmerken dat het op de oceaan ongelooflijk vochtig is. Gevolg is dat elektronische apparatuur die niet voor dit klimaat gemaakt is simpelweg kapot gaat:
Bij mij waren dat m’n E-reader en een 220v-omvormer ( niet ter plekke te herstellen ).
Daarnaast bleek de het schermpje van dieptemeter problemen met het vocht te hebben, zodat dit scherm onleesbaar werd ( door de verlichting van het scherm op de hoogste stand te zetten kon ik dat probleem enigszins oplossen ).
De nieuwe ( dat is gereviseerde ) waterpomp van de motor bouwde geen druk op. De noodreparatie bestond uit het omgedraaid en zonder pakking monteren van het deksel.
De afstelling van de windvaaninrichting gaf in eerste instantie problemen, wat een krom verbindingsasje opleverde. Rechtgebogen en aan de kant door een metaalbewerker opnieuw laten maken. De stuurlijnen ( 4mm) heb ik 3 maal vervangen, omdat de poelies niet perfect uitgelijnd waren ( nog steeds niet ).
Tijdens een zware storm had ik een grote lekkage die zich uitte in de toiletruimte. Het bleek dat in de achterste bakskist water via de motor- uitlaatslang naar binnen kwam. Een niet goed vastgezette en gevulde 20ltr. Jerrycan stond tegen die slang aan te beuken, waardoor de slang gescheurd is en zeewater vrolijk m’n boot binnen stroomde. Op zich was dit snel provisorisch te repareren met een stuk Duck tape. Maar voordat ik het gevonden had!
De stuurautomaat Simrad TP22 stopte er al snel mee en kon ik niet direct repareren. Ligt inmiddels voor reparatie bij de dealer. Die automaat heb ik eigenlijk niet erg gemist.
De navigatieverlichting heb ik vorig jaar vervangen door led verlichting. Toch had ik nu al kortsluiting in het heklicht. Eigen schuld, want ik had de draaddoorvoer even dicht moeten kitten. Dat zit standaard wel met een rubbertje in de doorvoer, maar dat is onvoldoende. In rustig weer was dit wel een leuk klusje om op te lossen.
De navigatieverlichting aan stuurboord is doorgebrand. Dat huis kun je niet open maken om het lampje te verwisselen. Maar gelukkig had ik een setje noodverlichting bij me.
De voorstag is gebroken. Gelukkig heb ik een 2e voorstag, zodat de mast netjes rechtop gehouden werd.
Maar dit wens ik niemand toe. Hoe die heeft kunnen breken blijft een beetje twijfelachtig. Want de voorstag is vorig jaar vernieuwd. Wel had ik het idee dat de voorstag niet strak genoeg stond, zodat er denk ik frictie heeft op kunnen treden. Ook de lagers van het rolmechanisme hebben hierdoor schade opgelopen, evenals de rvs steunplaat op het voordek die ingescheurd is.
Vervelend genoeg had in de klap de spinnakerval zich klemgezet tussen genuaval en gebroken voorstag. En die val had ik eigenlijk wel nodig om een ander zeil te kunnen hijsen. Mijn poging om even in de mast te klimmen en die spival te bevrijden heb ik na 2 meter klimmen gestaakt. Op een wiebelende boot lukte het me niet, terwijl ik in de haven toch redelijk gemakkelijk omhoog klim met een harnasje aan. Dit had ik van te voren moeten oefenen om erachter te komen dat ik klimsteunen op de mast had moeten zetten. Uiteindelijk heb ik de lijn van de ophouder gebruikt om een kleine fok te hijsen aan de babystag ( 3e voortstag).
De schroef is los van de as gedraaid, doordat de borgring gebroken ( natuurlijk geen nieuwe bij me ) is. Voor mij is het inmiddels duidelijk dat ik ga leren duiken en er een volgende keer een duiksetje mee gaat op reis. Tegen de stroming in met gereedschap onder een boot werken is bijna ondoenlijk zonder duikfles. Voordat je aan je karwei begint moet je jezelf eerst vastzetten, want anders drijf je zo onder de boot vandaan door de stroming, en tegen de tijd dat je een steeksleutel op de as hebt staan is je adem op, zodat je weer naar boven moet. En dat ritueel blijft zich zo’n 30 keer herhalen voordat het klusje geklaard is. Met een 2e grotere moer heb ik tijdelijk de schroef verder op de as geklemd.
Mijn compas gaf al eerder het probleem dat de wijzerplaat soms schuin in de houder bleef staan, en dus niet meer recht kwam. Uiteindelijk heb ik dit compas op Lanzarote vernieuwd.
De mast – giekverbinding ( een soort rubber bal ) was gewoon te ver gesleten, en toen ik de giek op een windstille dag lekker hoog zette om mijn hoofd niet te stoten floepte die uit z’n houder. Met een stuk touw kon ik een tijdelijke verbinding maken ( zag er best goed uit trouwens ).
Onderhoud van winches heb ik de afgelopen jaren een beetje verwaarloosd, en daar betaalde ik nu de prijs voor, want bij één genua-winch werkte de blokkering niet meer. Moet ik nog schoonmaken ( en misschien een veertje vervangen ) en ik denk dat die het daarna wel weer doet .
Ofschoon er alles bij elkaar toch wel wat kapot gegaan is , zijn het naar mijn mening allemaal geen schokkende dingen. In ieder geval kon ik de heenreis gewoon afmaken. Met een koffer vol onderdelen ga ik eind februari terug en hoop de boot dan in een paar dagen weer vaarklaar te maken.
Frank.