Het RVS schroefje
Ergens hier ver vandaan staat een fabriek welke voor relatief weinig geld doosjes met RVS schroefjes maakt. Een van deze doosjes belande bij de plaatselijke doe het zelf zaak. Daar ik ergens in mijn achterhoofd heb dat alles aan boord van een boot, daar waar mogelijk, tegen nagenoeg alles bestand moet zijn komen er alleen rvs schroefjes aan boord.
Tijdens de voorbereidingen voor het inbouwen van de kachel gingen diverse doosjes met RVS schroefjes mee in de gereedschapskist. Ook het betreffende doosje met hierin het bijzondere eigenwijze schroefje vonden zo hun weg via de gereedschapskist naar de Roomboot.
Het moment was aangebroken en diverse beugeltjes dienden te worden bevestigd voor het bevestigen van kabels en slangen. Het betreffende doosje bevatte de ideale maat en menig schroefje werd de vriend van het bitje in de boortol. Voor hen was dit de eind bestemming. Vast in de Roomboot. Nuttig en dienstbaar de kabels en slangen op de juiste plek houdend. Een gevecht tegen de zwaartekracht en de uit Newtons axioma’s afgeleide Impulsen.
Schroefjes zijn net mensen. Soms werken ze mee en soms wensen ze niet het beugeltje voor de kabels van de brandstofpomp op zijn plek te houden. Een klein tikje deed mij bevestigen dat het schroefje was losgekomen van het bitje om zich te begeven richting de kern van de aarde. De romp van de Roomboot weerhield hem echter van deze langdurige reis.
Daar lag hij dan tussen het schot en de brandstoftank. Door een spleet van ten hoogste 1,5 mm keek het kruiskopje mij uitdagend aan. Terecht. Hier kon ik onmogelijk makkelijk bijkomen.
Eerst maar de missie “kachel inbouwen” voltooien en dan zien we wel verder.
Aan het einde van de dag de kachel getest en de brandstofslangen gecontroleerd. Alles functioneerde naar behoren. Het bed boven de dieseltank en het schroefje werd weer op zijn plaats aangebracht. Twee weken later waren we weer op de boot. Doel zeilen, buiskap en lazyjack erop, watertank doorspoelen en de aanval openen op het schroefje. Hij mocht deze strijd niet winnen. Ik had al een nachtmerrie achter de rug waarin het schroefje bij een oversteek een gat had geslagen in de dieseltank. Een bilge vol diesel en geen brandstof op het moment wanneer we deze het hardst nodig hebben.
Met een dun latje met dubbelzijdig tape werd de aanval geopend. Een zachte beroering met het duivelse stukje gemanipuleerd en hierdoor tevens niet magnetische staal resulteerde in een glimlach op mijn gezicht. “Plak ik heb je”. De terugreis naar de bovenkant van de tank +/- 35 cm ging in alle rust. 7 cm voor het volbrengen van deze tocht greep het schroefje de wand van zijn geliefde kloof. Het zelfde tikje als twee weken geleden werd mijn deel. Daar lag ze weer. Na poging 3 werd deze missie gestaakt.
Onze vrienden hadden inmiddels de weg naar de Roomboot gevonden. “Lukt het daar beneden?”..
Trossen los. Dan maar varen om het schroefje duidelijk te maken dat op een zeilboot vastzitten prettiger is dan het liggen op de bodem van een kloof tussen brandstoftank en tussenschot. Maar wat nu als hij door al het geweld onder de tank beland?
Niet aan denken.
Na er een week wel aan te hebben gedacht werd bij het eerst volgende bezoek van afgelopen weekend als eerste het bed gedemonteerd. Waar was de verstekeling. Met stevige lange tywraps de weg gezocht via de spleet tot onder de tank. Beetje vegen en …. Kijk daar in een geultje in de kloof glom wat op…. Hij lacht me gewoon uit. Diverse diktes harde kabel moesten van mij een van de betere chirurgen maken.
Puntjes haakjes en boogjes werden met uiterste precisie aan het einde van de harde draad gemaakt. Eigenlijk geloofde ik zelf amper meer in een andere mogelijkheid dan het verwijderen van de complete tank.
Twee felle lampen beschenen het oorlogsgebied. De verdediging straalde met zijn glimmende schilt zoveel mogelijk aanvals lumen terug. Contact .. tergend langzaam moest hij zijn geliefde positie opgeven. Na enige minuten zweten had ik hem zowaar te pakken. De verrader keek mij aan. Hij wilde maar wat graag alsnog naast zijn vriendjes worden gemonteerd…
Als iemand nog voor weinig een niet gebruikt schroefje zoekt? Op 1,8 meter diepte in een haven te Woudsend schijnt er nog ergens een te liggen.
De bevrijde bemanning van de Roomboot