Vanmorgen vroeg in de haven van Enkhuizen gaf de meter 8 knopen wind aan. Maar op internet stond 20 knopen uit het noorden voorspeld. Daarom toch maar alvast een rif in het zeil gedaan. Gelukkig! Buiten de haven stond er tussen de 20 en 24 knopen wind! En ik moest hoog aan de wind. Nadat alles klaar was zat ik te genieten van mijn nieuwe zeiltjes en haalde ondertussen een caravan van 45 voetjes met minstens 6 mannen aan boord in. Nog even vriendelijk naar ze gezwaaid. Ondertussen verbaasde ik me er over dat de golven in zo’n korte tijd, gisteren was het bijna windstil, zich zo houden opgebouwd.
Na 15 min hoorde ik ineens een harde knal en kwam het grootzeil naar beneden. Oorzaak: ik had beter de praktijk van de cursus touwsplitsen op een ander touwtje kunnen oefenen. Gelukkig heb ik sinds kort een lijntje aan de top van mijn zeil zitten zodat ik vanaf de kuip het zeil naar beneden kan trekken en houden. Voor de zekerheid ook maar het 2-de rif aangetrokken. Verder gegaan met alleen de high-aspect. Even daarna kwam modelletje “in alle 3 de toiletten standaard een haarfohn” van daarnet weer voorbij. Ik zag de heren meewarig kijken. Zij durfden wel met grootzeil te varen, terwijl het mietje op de Winner alleen op de fok doorging. Weer even vriendelijk naar ze gezwaaid toen ik ze inhaalde. Dat bracht me wel aan het twijfelen over hun zeilcapaciteiten.
Terwijl ik zat te genieten van de snelheid die ik nog steeds had en van het feit dat ik alles vanaf de kuip kan doen en nooit naar voren toe hoef, hoorde ik weer een harde knal en zag ik mijn voorzeil naar beneden komen! Oorzaak: De sluiting is (zonder overleg) met pensioen gegaan. De val zit nog bovenin de mast. Motor gestart en langzaam in zijn vooruit gezet. Tegen de tijd dat ik naar voren was gekropen had ik geen voorzeil meer, maar een zak van 24 meter vol met water. Terwijl ik op de voorpunt af en toe door de golven het contact met het dek verloor, zag ik het Duitse kwaliteitsjacht weer voorbij varen. Ik heb nog nooit zoveel mannen tegelijkertijd dom zien kijken. Ze snapten echt niet wat ik aan het doen was, maar ze haalden me wel eindelijk in. Het uit het water halen van het zeil lukte voor geen meter! Op dat moment verlangde ik naar mijn polyvalk: een lekker klein voorzeil en met dit weer ga je niet zeilen! Op deze manier lukte het dus niet en ik besloot om de boot voor de wind te leggen in de hoop dat ik dan minder last zou hebben van de golven en dat het zeil onder boot vandaan zou komen. Dus terug gekropen naar de kuip. Op het moment dat ik languit in de kuip lig, gestruikeld over zo’n &^%$#& touwtje, begint de motor te piepen. Meestal is dat een teken dat de motor uit is en het contact aan. En ja hoor, dat was de situatie. Dus ik druk op het start knopje en de motor begint weer te draaien. Ik geef gas en de motor stopt weer. Dit spelletje heeft de motor 10 min met me gespeeld. Op het moment dat ik met de marifoon in de hand stond om een berger te laten komen, sloeg de motor niet meer af! Het lijkt wel 1 van mijn kinderen!
Uiteindelijk is het me gelukt om het zeil aan boord te krijgen en vast te binden aan de reling! Maar ondertussen had ik besloten om een camper te gaan kopen! En toen ik zag dat mijn mooie hagelnieuwe en nog krakende voorzeiltje door het onderwaterschip te vies was geworden om aan te pakken, laat staan om naar te kijken, moest ik bijna een traantje weg pinken.
Jullie raden het waarschijnlijk wel, verder op de motor naar Lemmer gevaren. Door de golven kwam de snelheid niet boven de 5 knoop, vaak zelfs maar 3,5 knoop! En ik kreeg steeds meer spijt dat ik mijn thermo ondergoed niet had aangetrokken, het waren tenslotte 2 mooie dagen geweest. Plassen ging ook niet meer. Het benodigde lichaamsdeel was onvindbaar geworden en was pas bereid om te voorschijn te komen als het minstens 20 graden warmer zou zijn.
Tegen de tijd dat ik bij Lemmer was, was de wind rond de 28 knoop geworden. Meestal is dat geen probleem. Nu wel. Alle 2 de zeilen moesten er af. Het grootzeil moest naar de zeilmaker (voorlijk inkorten) en het voorzeil moest ik weer schoon zien te krijgen. Ik kan jullie garanderen dat er veel leuke klusjes zijn aan een zeilboot. Maar niet om (in je 1-tje) een zeil van 40m2 bij 6-7 Bft van je boot te halen. Met veel geklooi heb ik het zeil op kunnen proppen en de zeilbandjes om heen kunnen krijgen. En toen moest het nog van boord af! Gelukkig kwam er een (duitse) buurman van me bij de laatste 75 cm helpen. Samen met deze buurman het zeil naar de parkeerplaats gebracht. Daarna samen het voorzeil van de boot gehaald en ook naar de parkeerplaats gebracht. O ja, tijdens het geklooi om het grootzeil los te krijgen schoot er wat los. Gevolg dat een los eind van de lazyjack om de achterstag ging zitten en niet van plan was om terug te komen. En de bout van een harp flik…rde naar beneden, maar deze kwam tot stilstand op 3 mm voor de rand van de boot!
Na het opruimen en afsluiten van de boot mijn auto gehaald en naar de zeilen gereden. Daarna een stuk parkeer plaats zonder olie gezocht en gevonden . Het mooie nieuwe grootzeil daarna toe gebracht en uitgelegd. Maar als je dat alleen doet, dan schuift het “iets” over de grond. Het grootzeil moet nu dus ook gewassen worden.
Maar de poes was blij om me weer te zien! Waarschijnlijk omdat ze onvrijwillig 3 dagen buiten was geweest. En volgens mij zijn de seizoenen dusdanig van slag dat het nu niet meer vrijdag de 13-de is, maar zondag de 15-de is waar je bang voor moet zijn!
Gr, Robert