Dinsdag 22 Mei
De proviand is ingeslagen en ik heb er zin in, s'avonds na nog wat huishoudelijke klusjes rij ik op mijn gemak naar de boot, als alles eenmaal aan boord is en van boord is wat niet nodig is ga ik maar slapen, morgen vroeg op.
Woensdag 23 Mei
Om 8uur gaat het wekkertje, Toxiq is er klaar voor
ik rij nog even naar de plaatselijke watersport zaak om een paar meter waterslang te halen zodat we ook water kunnen bunkeren.
Rond kwart over negen gooi ik de landvasten los om koers te zetten richting IJmuiden.
Ergens op het water zou ik dan Ando treffen en daarmee opvaren.
Helaas zit de sluis waar ik doorheen moet voor ik op het markermeer ben tegen en moet ik ruim een half uur wachten voordat we de sluis in kunnen.
Ando laat weten even een ommetje te maken en ipv koers naar de Schellingwoudebrug te zetten mij tegemoet te varen.
Ik pruttel vast op de motor de goede kant op en maak de zeilen klaar
Niet veel later krijg ik Ando in zicht
Ando geniet zo van de zon en wind dat hij of te snel gaat of die bling bling boot niet wil zien en mij pardoes voorbij zeilt.
Ik grijp de telefoon en bel Ando, ik leg hem uit dat die mooie witte schuit die hij net passeert de Toxiq is
Ando keert om en op deze ruime koers wisselt hij nog even van voorzeil
Eerlijk is eerlijk, dat kan ik niet bijbenen want echt veel wind staat er niet, dus voor mij is het een tochtje motorzeilen
Eenmaal de brug en sluis voorbij zakken we het noordzeekanaal af.
Als je zo eens om je heen kijkt is het hier een mix van alles en nog wat
Plezierbootjes tot enorme vrachtschepen
S'avonds rond half 8 leggen we aan in ijmuiden.
Ik nodig herman uit voor een lekker hap nasi met saté welke hij graag accepteert.
Tegen negen uur komt opstapper Hurley Ruud aan boord, na het aan boord sjouwen van nog meer proviand, kleding, reddingsvlot en weet ik veel wat nog meer maken we een ommetje)
Helaas !!!! geen koffie op de markiezin en ook Zonsnel is al niet aanwezig.
Tussen de bootjes die meedoen aan de Smallships race spot ik de boot van Sunday, helaas is ook hij niet thuis.
Op de terugweg komen we langs de boot van Palomine en maken we daar een praatje.
Donderdag 24 Mei
Herman laat weten na heel lang twijfelen (gezien de windvoorspelling pal oost) toch maar voor een rondje Wad te kiezen.
Echter zeg ik hem met een knipoog dat ik voorspel dat de wind nog wel iets draait en het niet pal oost meer is.
Donderdag 10:00 gooien we de landvasten los en zetten koers naar Lowestoft, Ruud zit genoeglijk in de kuip en bekijkt al die metertjes en klokjes eens op zijn gemak.`
Er is haast geen wind dus we glijden met slechts met 1 a 2 knp vooruit
Een uur later en haast geen voortgang te hebben gemaakt laat Ando weten toch de verleiding van de overkant niet te kunnen weerstaan en ook koers naar Lowestoft te zetten.
Niet heel veel later, De horizon afspeurend met de telelens, spot ik Ando
Ando zit boven ons en heeft een iets andere koers dan wij en geloof het of niet, maar negen uur later
Langzamerhand wordt de dag verruilt voor de nacht, dit zijn de momenten waarop je gewoon even buiten moet zitten en genieten van het moois om je heen
Vrijdag 25 Mei
De nachten zijn kort, heel kort, nog geen 5 uur later begint het al weer licht te worden
Rond een uur of 6 krijgen we Lowestoft in beeld, het is nog maar een klein stukje.
Eenmaal de haven ingang binnen handbereik roept ruud de havenmeester op voor een plekkie.
No Problem at all Sir krijgen we te horen...
Bij het aanlopen van de boei zie ik 3 schepen van stuurboord komen en 1 van achterop, ik zeg ruud, ik weet dat het ontzettend druk is, 3 schepen voor je (tegelijk) zal je maar net dat plekkie kosten, ik zet de motor er even bij, ik ben liever voor ze dan na ze binnen.
Door de ondieptes en lagerwal krijgen we het laatste stukje flinke golven, we halen de zeilen weg en doen het laatste stukje alleen op de motor.
Eenmaal de haven binnengelopen staat de havenmeester ons al op te wachten.
Turn left and on the end to the right, there at the wall
Maamamamaaaaar AT THE WALL ??????
Ik zie een grote bealgde betonnen muur van een meter of 6 voor me, moeten we daar gaan liggen ?????
Ik hou maar wijselijk mijn mond, beter iets dan door moeten varen denk ik.
we gaan links en aan het eind rechts en de havenmeester loopt met ons mee en dirigeert ons naar een mooi plekje in een box, pfew....gelukkig.
We hebben nog niks van de haven gezien, maar als we een ommetje gaan maken wordt het duidelijk dat Ruud het aanmelden goed heeft afgehandeld, wij krijgen het namelijk het nog enige echt goede plekkie dat nog leeg is.
we gaan een paar uur slapen en wandelen daarna wat langs het strand en doen wat boodschappen.
Tijdens het avondmaal spreken we door wat de volgende dag zullen doen, we bestuderen de Grib files en we zijn er uit, we zetten morgen koers naar Shotley !
Zaterdag 26 Mei
We vertrekken op tijd, dan hebben we lekker stroom mee
07:00 gaan de landvasten los en een half uurtje later kijken we nog even achterom
, de wind is gunstig, dus de Spi wordt snel weer uit de tas gehaald en halen heerlijke snelheden.
Rond een uur of 4 in de middag lopen we Shotley Marine binnen en leggen aan op de steiger die Il Cigno heeft geregeld voor de ZF overtocht.
We liggen met de spiegel aan de spiegel van Lunique en bij terugkomst van een wandeling heeft forummer RVerkaik een presentje voor me, de ontbrekende kapjes voor mijn instrumenten
We maken schoon schip, boenen het dek en doen nog even wat werkzaamheden aan de scepters die ons niet geheel bevallen.
S'avonds gaan we uit eten met de mannen van Lunique waarbij er veel gelachen wordt aan tafel.
Voor we gaan slapen nemen we nogmaals de gribfiles door en we zijn er zeker van.
We vertrekken vroeg bij stroom mee en een pal ooserwind zodat we een stuk terug omhoog kunnen en als de wind ver genoeg gedraaid is maken gaan we overstag om koerst te zetten richting huis
Dat die lui uit 010 zo slecht nog zijn blijkt wel uit het feit dat hij als enige om kwart voor zes uit de veren was om ons even uit te zwaaien (of was dat om zeker te weten dat we weg waren
De rest ligt nog lekker te slapen
We verlaten shotley
We varen langs de kust terug omhoog, genieten van het uitzicht en schieten nog wat fraaie plaatjes
Dat de toxiq ná de refit toch wel weer deugdelijk in elkaar is gezet blijkt zelfs uit het feit dat zelfs het weerstation cardanisch is opgehangen
Rond half negen zoek ik even de kajuit op en terwijl ik daar lekker op een bank lig zie ik dat het uitzicht zo recht naar boven ook erg fraai is
Gedurende de dag doet de wind precies zoals voorspelt met uitzondering dat deze af en toe wegzakt en we de motor maar even bijzetten.
De avond valt, even een blik op het scherm of er niks op ramkoers ligt en weer genieten van al het moois om ons heen
rond middernacht laat de wind het weer afweten, ruud zet de motor bij en even later tijdens het maken van wat te eten valt op dat er een wat rauw geluid uit de motor kamer komt.
Ik kijk overal of ik iets kan vinden, maar zonder resulaat
Na een half uurtje een pieptoon, de motor raakt boven gewenste temperatuur, we schakelen deze uit en op het zelfde moment trekt de wind aan dus we kunnen weer lekker verder.
Rond een uur of 4 in de nacht laat de wind het weer afweten, we zetten de motor maar weer bij, het geluid is weg, maar niet voor lang.
Weer komt dat mechanisch/schrapende geluid weer terug maar dit keer erger dan de vorige keer.
Weer halen we trap weg en zien dit maal dat de Vsnaar begint te roken, we stoppen de motor en de poelie van de waterpomp voelt heet aan, dat zal dus zo goed als zeker de boosdoener zijn.
Tja wat nu ???
Och, we zijn het er wel over eens dat het geen probleem is, we hebben toch zeilen, de wind brengt ons wel thuis, en zo zeilen we verder.
In de ochtend roepen we de Ando op, geen reactie, die zal dus nog wel te ver weg zijn.
We proberen het later nog eens, nu wel respons, we vragen om een beetje richting ons te koersen zodat, indien nodig, hij ons eventueel een sleep kan geven ?!
Herman voegt meteen de daad bij het woord en laat zien hoe snel zo een spirit echt is, al motorzeilend reduceert hij het gat van 15 mijl tussen ons naar een kleine 4 mijl.
Rond een uur of 10 uur in de ochtend zijn we va 40 mijl hemelsbreed van de kust vandaan.
Nu zullen we toch wel binnen bereik vallen.... TOCH ????
We melden ons probleem, ze vragen of we een sleep nodig hebben.
We laten weten dat we voorlopig nog op zeil prima door kunnen en een andere boot (ando) koers richting ons heeft gezet.
Vanaf een uur of 12:00 varen we in dikke mist en vragen ons af hoe het weer voor de kust is.
Weer roepen we de kustwacht op en vragen om de gewenste informatie, welke we vrij snel krijgen: hele dikke mist !
We overleggen: Herman doet alles om bij ons te komen maar de situatie moet wel veilig zijn, in dikke mist is het wellicht verstandiger toch maar de kustwacht in te schakelen om ons het laatste stukje de ingang in te slepen
We contacteren herman en bespreken onze ideeen en hij is het er geheel mee eens.
Herman verlegd zijn koers weer richting IJmuiden en kruipt zo langzamerhand steeds iets dichterbij en passeert ons op een relatief kleine afstand.
Hier en daar zakt de wind een flink in maar er zijn ook momenten dat deze stand houdt.
Nu we rustig doorzeilen beginnen valt ons op hoe hard we gaan met heel weinig wind ?!?!
onze snelheid is ongeveer gelijk aan de windsnelheid (nee niet sog)
Ruud denk dat dit te maken heeft met de dikkere lucht
Later hoorde in nog wat andere verklaringen, zoals op zout heb je meer drijfvermogen, dus iets minder weerstand.
Het zal wss een combinatie van factoren zijn waar ik erg nieuwsgierig naar ben.
De mist blijft zo dik als pap en het water loopt bij ruud van zijn bril af en ligt als een Deken op zijn muts.
Tegen een uur of 7 beginnen we aardig in de buurt te komen van het punt waar we ons zouden melden, en dat doen we ook.
We geven de kustwacht af en toe een update van onze positie en niet veel later komt er met flink snelheid een Rib op ons af, en wat voor één.
één van de mannen springt behendig van hun boot ons dek en begint de boel vast te maken om ons te slepen
Tegen half tien liggen we aan een steiger in IJmuiden, de mannen van de KNRM nemen afscheid en alsof ze op de loer lagen staat nog geen minuut later de Douane naast de boot.
We nodigen hen uit aan boord te komen en tonen de gevraagde documenten.
Een BTW verklaring heb ik niet maar hierop zeggen zei: dit is niet nodig vanaf 1985, wel moet ik nog even zien waar het type plaatje van de boot zit, want zo een Bling Bling boot kan haast niet uit 1978 zijn.
Behendig gaat de dame van de Douane op handen en knieen voor ons zitten om zo het plaatje te kunnen lezen.
Ik vraag me af of dit wel de meest slimme positie is bij een paar kerels die de laatste 4 dagen op zee hebben doorgebracht, maar ach....we klagen niet
Ruud pakt zijn spullen bijeen en gaan we ter afsluiting nog even wat happen in IJmuiden.
De volgende ochtend staat 1 van de bemanningsleden van de Marije (zonsnel) naar binnen gluren (niet wetende dat ik al wakker ben en terug gluur
)
Hij nodigt me uit voor een bakkie van het eoa. aan boord bij Zonsnel en we wisselen spannende verhalen uit.
Daarna ga ik kijken of Herman al wakker is en die is blijkbaar met het 'hoe moet het nu verder' al druk in de weer geweest en heeft al een plan klaar liggen.
Niet alleen zijn Spirits snelle/degelijke boten, maar het blijken ook prima sleepboten te zijn
We vertrekken en zetten koers naar de eerste sluis.
Ja hoor BINGO, de ene ontloopt het al 40 jaar, de andere heeft het geluk 2x binnen 24 uur !
Politie, of ze even aan boord mogen kijken
Och ja natuurlijk, Herman voegt er nog aan toe als hij na zijn 40 jarige zeilcarriere nu dan toch eindelijk een controle krijgt hij wel de volledige behandeling wil met alles er op en er aan
Helaas kost ons dit half uurtje net de aansluiting op de schellingwoude brug waardoor we bijna 2 uur moeten wachten.
Deze vullen we maar met een warme hap: Erwensoep, Champgignonnen soep gevolgd door Flensjes met vanille en chocolade saus....hmmmmmm
Eenmaal onder de brug door maken we los van elkaar en gaan we op zeil verder.
omdat het toch al laat is geworden loop ik op zeil de haven van Almere (b.v.k) binnen waar herman mij opvangt.
Al met al eind goed, al goed !
Ruud: Bedankt voor de te gekke dagen, ik had het niet beter kunnen treffen met een opstapper !!!
Herman: ik zal nooit meer grapjes maken over de Spirit, het zijn fantastische sleepboten
1000x dank voor je inzet !!
KNRM: bedankt voor de sleep
en ál ZF die luistervinken op kanaal 16, mijn antenne is eindelijk goed voor elkaar
Over en uit.