Deel 2 Grou - Zutphen.
DD 03-08-2012
Gisteren een telefoontje ontvangen van de monteur, de brandstofpomp is klaar en is vanochtend vroeg geplaatst.
Om 12:00 uur zijn we in Grou bij de kotter, Wij zijn
Vader en moeder, Vriend met zijn vrouw, mijn neefje, mijn vriendin en ikzelf.
Met 7 personen beginnen we aan de terugreis met onze kotter, terug
naar Zutphen een tocht van omstreeks 140 km.
Die middag hebben we ingescheept en alles klaar gemaakt om de volgende dag vroeg te vertrekken.
DD 04-08-2012
06:00 De wekker gaat, ik sta op om de koffie te zetten, en de machine
startklaar te maken.
Rond 07:00 is alles zover gereed dat de trossen kunnen worden losgegooid,
het doel voor vandaag is Lemmer, maar daar zijn we nog lang niet.
Rond 07:30 ronden we de ton op het pikmeer en gaan stuurboord uit het pr mgr kanaal op richting sneek,
De motor is op bedrijfstemperatuur en we varen met een lekker gangetje richting sneek.
Ondertussen is ook de rest van de aanwezigen wakkergeworden door het geluid van de motor en ons luidruchtige gepraat,
Met 3 personen varen we tijden van 2 uur zodat het voor iedereen vol te houden is om te sturen.
rond 08:30 komen we aan bij het snekermeer, er staat wat wind en het water is kabbelig,
golven van plusminus een halve meter slaan stuk tegen de boeg van ons scheepje.
Zodra we bijna het snekermeer overzijn valt voor de jachthaven onze motor uit,
ik hoor gesis en geborrel, daarop trek ik het motorluik los en zie dat er water langs de motor druppelt,
als ik nog eens goed kijk zie ik dat het gedruppel word veroorzaakt door een losgesprongen slang.
De slang van de koeling is losgesprongen van de motor.
Deze is duidelijk over het hoofd gezien bij het vastdraaien het zgn zomerklaarmaken, slordig maar niet erg,
de motor werd warm maar niet oververhit. het was de koppeling die de boel stilzette ter beveileging.
Na reparatie van de leiding stomen we verder richting Lemmer
dit keer rustiger aan want het vertrouwen in het koelsysteem is een beetje weg.
Om 10:00 komen we aan bij de brug voor de grote brekken, ik vraag een mn kameraad of hij even de koeling wil cheken van de motor.
met een schreeuw zecht hij: naar de kant er komt geen water meer uit beide poorten dus de motor word nu niet gekoeld (nouja motor wel maar kk niet)
Vlak voor de brug bij de grote brekken vanaf sneek gezien, is een afmeerplaats voor binnenvaartschepen.
Waar duidelijk aangegeven staat met een bord dat er alleen beroepsscheepvaart mag afmeren.
Onze enige optie is daar aan de kant gaan liggen en kijken wat de oorzaak van de koelproblemen is.
In de machinekamer is alles nagekeken op lekkage en verstoppingen, het enige waar we niet in kunnen kijken is in de keerkoppeling (waar ook een koelleiding inzit)
Buitenboord koelwaterslang aangesloten op de keerkoppeling en de afsluiter losgezet om te kijken of er voldoende water uit de keerkoppeling kwam.
Dit bracht duidelijkheid, de koppeling gaf geen water, nadat we er een trekveer in hebben gestopt kwamen we erachter dat er roest aangekoekt in de keerkoppeling zat, die dus de doorvoer van water blokkeerde.
Rond 15:00 uur komt er een binnenvaartschip afmeren op de laad en losplaats vlak achter ons (laden en lossen van auto's)
De schipper komt vragen wat er mis is en we leggen het verhaal dan ook aan de beste man uit.
Doordat we maar weinig middelen hebben aan boord, hebben we de keerkoppeling volgegoten met cola en die zeker 2 uur in laten weken.
de schipper van de 'Volharding' leefde met ons mee en zei ons:
Ik heb druk aan boord en diverse gereedschappen, kom maar langzei dan mag je alles gebruiken wat je nodig hebt.
En hij was zelf ook niet te moeilijk en hielp zelfs mee,
wat we nodig hadden was druk om de verstopping uit de koppeling te blazen dan wel te persen.
Zijn dekwaspomp heeft een druk van 10 bar daarmee hebben we uiteindelijk de keerkoppeling vrij mee weten te krijgen.
Er kwam echt heel veel roest uit de koppeling ook grotere stukken.
Nadat we alles weer hadden gemonteerd startte we de motor om te kijken of de koelling functioneerde naar behoren.
En dat deed het, ferme koelstralen kwamen uit de beide poorten van de waterkoeling
meer dan wat we de hele reis hadden gehad!
Nadat we de schipper en zijn vrouw meermaals hebben bedankt, voor de diensten die zij ons verleende zijn we verder gevaren naar Lemmer.
Zonder problemen berijktte we vervolgens de sluis om de polder in te komen om 18:45 voeren we de sluis door om achter de sluis aan de palen te overnachten.
Foto van de aleraardigste schipper (ik weet niet of het is toegestaan maar ik hoop dat een van onze forumleden hem kent)
DD 05-08-2012
06:00,
De koffie word gezet en de motor is gestart.
Rustig aan worden de drie stuurmannen wakker onder het genot van een bak pleur en een saffie genieten wij van het geluid die uit de uitlaat komt en staat ook de oude diesel lekker wakker te worden.
Om 06:30 gaan de trossen los, het doel voor vandaag is Zwolle, maar of we dat gaan halen voor donker vragen we ons allemaal af.
De boot kabbelt rustig aan door en de koelling blijft perfect,
omdat we niet weten wat de motor nou per uur verbruikt besluiten we toch maar eens te gaan pijlen in de dieseltank (125 ltr dagtank)
en we zien dat de tank halfleeg is vanaf grou.
wel hebben we nog 60 liter diesel aan dek staan in jerrycans.
We besluiten dat als we een tankstation zien langs het water dat dat de eerste is waar we dan gaan tanken.
Op de heenreis heb ik er 1 gespot aan de snelweg niet ver vanaf lemmer richting emmeloord.
Dat word dan ook ons doel om daar diesel in te slaan
zodat we tot zwolle zeker genoeg hebben.
En zo gezecht zo gedaan.
Om 09:00 varen we langs Emmeloord waar een paar ophaalbruggen moet worden gepasseerd, het lullige is dat je voor de bediening ervan op een knopje moet drukken die 2 meter van de brug af aan de peiler zit.
Met mijn vader op de kop van het schip gewapend met de pikhaak om op de knop te drukken nader ik langzaam de brug.
de eerste poging mislukt maar de 2de gaat goed en de brug gaat direct open.
de tweede brug ging open toen we er aan kwamen
daar hoefde we niet op de knop te drukken
maar een camera hebben we ook niet gezien wat wel erg vreemd was.
Scheepjes in emmeloord:
Boekje lezen op het voordek:
Omstreeks 11:00 komen we aan bij de sluis in marknesse,
we besluiten na de sluis even af te meren zodat er boodschappen konden worden gedaan, ik stuur de 3 dames en 3 heren de wal op om naar de jumbo te gaan, en verrek 4 minuten later zijn ze terug met de mededeling:
Mooie eikel ben jij je wist dat het zondag was en nog stuur je ons hier naar de jumbo. uhm ik dacht echt dat de jumbo open zou zijn maar in marknesse blijkbaar niet.
Om 12:30 komen we aan bij de ter voorster sluis waar wij afmeerden om de boel maar eens te gaan controleren, want het viel ons op de de motor nogal overmatig rookte en de oliedruk was in de laatste 100 meter gedaalt van 3 bar naar 0,5 bar.
Toen de motor was afgekoeld ben ik maar eens olie gaan peilen in de olietank, peilstok schoon en erin gedraait, losdraaien en peilen hoeveel er nog in zit hmm hij is nog steeds schoon dat betekend dus dat de tank leeg is.
Gellukig hebben we olie aan boord maar dit bleek niet voldoende om de tank te vullen, gelukkig is er een jachtwerf met de zelde naam als de sluis.
en ik weet zeker dat hij olie heeft. of hij ook open was wist ik niet op dat moment.
Dus de 3 stuurmannen de wal op richting werf voor een paar litertjes olie.
de beste werfbaas is aanwezig en hij verkoopt inderdaad ook olie.
de hamvraag was alleen hoeveel ik nodig had om mijn tank en carter te vullen.
dus ik opperde dat een litertje of 40 wel genoeg moest zijn
(totaal dan 55 liter van de benodigde 60)
De werfbaas keek me aan alsof ik gestoord was en vroeg mij of ik weleens wist wat die olie kost.
Tuurlijk weet ik dat niet zei ik tegen de man ik kom hier nooit dus ben ook niet bekend met de prijzen.
Nou ik dacht dat ik iets aan mijn rikketik zou krijgen daar op mijn 21ste levensjaar, 10 euro per liter minerale olie.......
Daar word je toch stil van...
Nouja dan maar 10 liter hoor opperde ik, en maakte even snel een sommetje.
als de motor 5 liter olie per uur zou verbruiken dan zouden we met 25 liter in het carter 5 uur kunnen varen en dat is genoeg om Zwolle te halen.
dat is namelijk nog maar 30 km varen.
Kortom 100 euro afgetikt en 10 liter olie meegesjouwd naar de boot, de vrouwen waren zichtbaar not amused door de hoge prijs..
Nadat ik 25 liter olie in de tank heb gekieperd vervolgden we onze reis
naar Zwolle, zodat we weer 30 km dichter bij huis zouden zijn.
en wat er dan gebeurt zien we dan wel.
Inderdaad het lijkt wel een etappe wedstrijd echt waar.
Rond 18:30 komen we aan in Zwolle die we zonder horten of stoten hebben berijkt overigens.
Jachthaven de hanze viel mijn oog op om te overnachten omdat daar ook de mogenlijkheid is om diesel te tanken,
echter de have kent beperkte afmetingen in lengte en breedte.
Maar dat wist ik nog niet toen ik de doorvaart door ging
Wel viel het me op dat ik aan weerszijden van het schip plusminus 50 cm over had in de doorvaart (een soort van strekdammetjes)
en ook de boxen werden er niet breder op
de breedste die ik heb gezien was 4 meter en daar pas ik nog steeds niet tussen.
dus doorvaren naar t einde van de haven, he daar is een steiger een mooie
grote steiger, dat is mijn slachtoffer daar ga ik liggen.
ware het niet dat dit de steiger is om diesel te bunkeren....
Met overleg van de havenmeester mochten we daar blijven liggen tot de volgende dag 11 uur,
een kennis van me zou ons 55 liter olie komen brengen de volgende dag en daarop moesten we wachten.
De haven van Zwolle en onze ideale ligplaats:
DD 06-08-2012
11:00,
Olie is bijgevuld en de dieseltank en jerrycans zijn vol.
Op naar de spooldersluis, voor het schutten naar de ijssel.
Een spannend moment omdat we niet de volste vertrouwen hebben in de voortstuwing en omdat we niet precies weten hoe snel of dat het scheepje lopen zal tegen de stroom in.
Maar alles blijkt mee te vallen, en s'avonds om 19:00 uur word deventer aangedaan om daar ligplaats te nemen voor de nacht.
in deventer stapt mijn kameraad en zijn vrouw van boord omdat ze de volgende ochtend vroeg een belangrijke afspraak hebben.
Dit vind ik best jammer want dat betekend dat ik de laatste kilometer zelf moet varen, en mijn vertrouwen in het schip was tot dat moment nul komma niks meer. en Stefan hield mij iedere keer op de been om toch door te gaan moet ik bekennen.
Savonds krijgen we visite van familie aan boord in deventer, hoewel dat mijn moeder haar pakkie aan is, keren mijn vader en ik ons naar het beregezellige haven kantinetje om ons te trakteren op een ijskoud pilsje die we niet meer gehad hebben vanaf een week voor ons vertrek.
Na een uurtje en 3 biertjes besluiten we ook maar eens terug te keren naar t schip en ons te gaan mengen met de visite waarvan er onverwachts meer aan boord is gekomen.
Rond 23:00 zijn we vrij van visite en kunnen we moe maar voldaan te kooi
Zutphen is over het water vanaf hier nog maar 18 km
dus ook niet meer zo spannend.
DD 07-08-2012
10:00, mijn broer komt mijn oom afzetten, die de laatste kilometers mee wil varen,
wat ik hem ook beloofd heb.
Echter is er een probleempje
de beste man kan niet zwemmen en moet dus als hij aan dek wil verplicht een reddingsvest aan net als mijn neefje..
dat wilde hij niet en besloot toen om maar in de stuurhut te blijven zitten.
na een goed 2 uur varen kwamen we aan in de jachthaven van zutphen.
Alwaar famillie stond te wachten om de boot te bekijken en
om te weten hoe de reis was verlopen.
het schip is in zutphen, daar zijn we allang blij om
het was een zenuwslopende reis die voor het gevoel te kort was
maar voor de geest al te lang door de vele stres en spanning
leken die paar dagen wel weken.
Dit was het voor nu Hopenlijk genieten jullie ervan.
Groeten Dyon.