Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Zutphen-Grou-Zutphen

Zutphen-Grou-Zutphen 30 juli 2012 18:36 #305364

Een reis die ik jullie toch niet wil onthouden,
de reis is voor mijn vader, neefje en mij erg leerzaam en mooi geweest.



DD 26-07-2012

07:15, de trossen gaan los in de marshaven van zutphen.
We gaan op weg naar Grou om een schip te bekijken en dan eventueel een ruildeal te sluiten.

De hele ijssel is saai en duurt lang, mijn vader en ik lossen elkaar na 2 uur sturen af dit om eentonigheid te voorkomen.
De tijden dat ik niet stuur ben ik aan het kaarten met mijn neefje die erg graag meewilde omdat hij nog nooit zo ver heeft gevaren.

omstreeks 12:00 liggen we in de Spooldersluis in Zwolle we worden geschut en gaan zon 80 cm naar beneden.
Zwolle is mooi en rustig achter ons varen 2 beurtscheepjes en een paar jachtjes.
Bij de recreatieplas zie ik een bekend bootje door de struiken heen
ik kijk nog eens goed en zie het bootje van Jessejohn liggen.

We komen rond 13:30 aan bij hasselt, ik kijk mijn ogen uit.
allemaal klassieke schepen: tjalken, aken, steilstevens en opduwers we spotten zelfs 3 bekende schepen uit zutphen.
Vanwege het evenement varen we hier rustig maar ik word al snel gesommeerd om door te varen.

We hebben een doel vandaag en dat is Lemmer halen, dus we varen gestaag door,
al had ik liever willen blijven is Hasselt.

We steken rond 15:00 uur het zwarte water over richting vollenhove,
het kanaal wat volg naar jachthaven de voorst is lang en rustig een enkele motorboot komt ons voorbij en ik dacht dat wij al haastig waren.

Om 15:30 worden we geschut in de ter voorster sluis, en daarna volgt een oase,
een schitterend gebied vol vogels eenden, ganzen en zwanen. jammer dat onze motor zon herrie maakt.
we varen hier door het bos langs kraggenburg heen,ook een camping langs het water komen we tegen echt heel erg mooi.

rond 16:30 komen we aan in de sluis bij marknesse, ik kom er inmiddels achter dat we helemaal geen brood bij ons hebben.
Terwijl we op de sluis wachten komt er een stel aan met kroost, ik vraag of er een winkel in de buurt is, en prompt dat is er aan dezelfde straat als waar de sluis aan zit een kleine 200 meter lopen.
Ik bedank de mensen, inmiddels staat het licht op groen dus we gooien los en varen de sluis in.
Als we geschut zijn stuur ik mijn vader en neefje naar de winkel met de opdracht brood te kopen.
Ik zet de motor af en gooi nog eens 10 liter diesel in de tank.

De 2 mannen komen terug op de boot met brood en koekjes en chocolade voor mijn neefje, ik start de motor en als ze aan boord stappen zijn we ook al los en varen we richting emmeloord.
ongeveer 1 km na de sluis word het kanaaltje waar we varen een bootje vuil door de kroos en gemaaid gras.
Hier vaar ik de boot heel rustig doorheen om koelingsproblemen te voorkomen.

rond 18:30 komen we aan in emmeloord nouja ervoor er is namelijk een ophaalbrug met dubbel rood, ik vraag aan mijn vader of hij de hoogte weet van de boot ik krijg een nee en nog wat gemompel over rolmaat en kaart oid.
ik besluit om met de motor in dead slow toch de brug te naderen, mijn neefje zit op het voordenk vol spanning te kijken naar het mastje en de diggitenne die op het dak van de stuurhut staan.
Het gaat allemaal net we hebben 5 cm speling dus de boot is 2.35 mtr hoog.

We slaan na de brug rechtsaf richting lemmer en zien tot schrik nog een ophaalbrug, het lijkt erop dat deze net zo hoog is als die we net zijn gepasseerd.
Ik krijg gelijk en weer houden we 5 cm over.

Nadat we Emmeloord gepasserd zijn is de zin om verder te varen eigenlijk een beetje op thans bij mijn vader en neefje. en ook ik begin langzamerhand een beetje zat te krijgen van die dieselmotor.

De tocht tot aan lemmer is nog 16 kilometer, ik besluit alsnog om door te varen zodat we morgen met de eerste schutting naar buiten kunnen.

Langs het kanaal zien we nog een benzinepomp ik kijk op de kaart waar we zijn en zet een merkje met BP ook al is het dan jarrycans dragen tanken kun je er.

rond 21:30 meer ik af bij de sluis in lemmer, mijn vader was in slaap gevallen door het eentonige toerental van de motor, maar bij de sluis was hij ineens wakker hij geeft als commentaar: Joh zijn we er al? is dit lemmer? gelukkig kunnen we gaan eten..! haha.

Nadat de trossen vast liggen gaan we maar eens eten maken, de hele dag hebben we wafels gegeten nu is een warme hap erg welkom.

Om 22:30 gaan we moe maar voldaan te kooi.

DD 27-07-2012,

06:00, mijn vader en ik lopen naar de sluis en zien dat deze pas om 07:30 geschut word.
We besluiten daarom een eindje te gaan lopen, kijken waar we nou precies zitten.
We lopen langs de mega scheepswerf naar de rotonde, daar zien we een BP en een supermarkt al is het wel een stukje wandelen 1000 meter ongeveer vanaf de sluis.
We keren terug naar de boot en om 07:30 starten we de motor na oliepeilen en koelvloeistof controle.

Nadat we geschut zijn sla ik linksaf om de lemmergeul in te varen en via die manier het pr margriet kanaal op te gaan.

Na ongeveer 200 meter varen worden we opgelopen door een duwboot met bak waar 2 enorme spudpalen en een kraan op staan.
de schipper fluit en vraagt waar ik heen ga ik geef aan dat ik naar grou wil vandaag en hij adviseerd mij om via de lemmersluis te varen in plaats van buitenom.
Ik neem het advies in acht en draai om richting lemmersluis,
bij de sluis aangekomen zie ik een bord hangen met daarop Sluisgeld 5 euro voor de bediening van de sluis en 2 bruggen.

Ik leg de boot vast aan het remmingswerk an loop naar het sluiswachtershuisje, alwaar een vriendelijke dame mij begroet.
Ik vraag of ik hier het sluisgeld mag voldoen ze zecht ja uiteraard maar normaal kom ik bij jou om het geld op te halen hoor,
Ik zeg tegen haar dat ik dat niet wist maar wel eerlijk ben.

Om 08:00 gaan we de sluis door, en ik ben heel erg blij dat we door deze sluis zijn gevaren zeg wat schitterend mooi hier.

Wij vervolgen de reis verder via het prinses margriet kanaal, de snelweg van friesland.
in het hoogseizoen is het erg druk en door de walbeschoeing blijft het klotsen in het kanaal, dit is heel er vermoeiend voor lijf en ogen.
wel ben ik blij dat de weergoden mezaten en dat het op de meren rustig was kwa golfslag.

Omstreeks 13:30 komen we aan in Grou onze bestemming.
Hier worden beide schepen bekeken en overlegd, de ruil geschied met gesloten beurs, en ik ben heel erg blij met de ruil.
Het schip die we nu hebben is groter, voor mijn gevoel ook mooier en heeft een ziel.
hier kunnnen we echt met het gezin mee op vakantie.

Het varen met de kotter zal nog even moeten wachten ivm een vuile brandstofpomp, maar dit zal waarschijnlijk eind deze week allemaal klaar zijn.
Als we dan weer terug zijn komt deel 2 van het reisverslag.

Wij voeren de heenreis met een Ten broeke Kruiser OK een knikspant stalen motorboot van 8 meter lang en 2.40 meter breed en een doorvaarthoogte van 2.35 meter, de motor is een mercedes om636 welke deze reis van 130 km en 21 uur heeft gedraaid op 50 liter diesel.

De terugreis gaan we doen met een rondspant grenenhouten kotter van
12 meter lang en 4,30 meter breed de doorvaarhoogte bedraag 3.50 meter
De motor is een lister JP4 die naar schatting zon 8 liter per uur zou gaan gebruiken.
Het varen met dit schip word wennen de heenreis deed ik met 1 handel bediening en een hydraulisch stuurwerk
de kotter heeft een handel voor keerkoppeling een wieltje voor gasgeven en een stuurwiel met kabel overbrenging en het schip is 16 ton zwaarder.

dank voor de intresse.
Groeten Dyon

Ps hieronder een foto van het ter voorster bos
Bijlagen:
varen in weer en wind? Dan blijft uw boot een zorgekind.!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zutphen-Grou-Zutphen 30 juli 2012 18:37 #305365

nog een foto ter voorster bos
Bijlagen:
varen in weer en wind? Dan blijft uw boot een zorgekind.!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zutphen-Grou-Zutphen 30 juli 2012 18:55 #305379

Bedankt voor het verslag hoop dat je de brandstofpomp snel in orde krijgt en aan een mooie terugtocht kan gaan beginnen met je nieuwe aanwinst.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zutphen-Grou-Zutphen 30 juli 2012 19:05 #305384

Revolution, Bedankt ik hoop ook dat de pomp snel klaar is,
ik krijg enorm zin om te gaan varen maar het wachten duurt zo lang haha.

Groeten Dyon.
varen in weer en wind? Dan blijft uw boot een zorgekind.!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zutphen-Grou-Zutphen 15 sept 2012 16:59 #318978

zit ik net deel 2 te typen klik ik op plaats bericht krijg ik een melding dat mijn sessie is verlopen :( kan ik opnieuw beginnen omdat ik natuurlijk niks opsla... balen
varen in weer en wind? Dan blijft uw boot een zorgekind.!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zutphen-Grou-Zutphen 15 dec 2012 23:02 #347413

Deel 2 Grou - Zutphen.


DD 03-08-2012

Gisteren een telefoontje ontvangen van de monteur, de brandstofpomp is klaar en is vanochtend vroeg geplaatst.

Om 12:00 uur zijn we in Grou bij de kotter, Wij zijn
Vader en moeder, Vriend met zijn vrouw, mijn neefje, mijn vriendin en ikzelf.
Met 7 personen beginnen we aan de terugreis met onze kotter, terug
naar Zutphen een tocht van omstreeks 140 km.

Die middag hebben we ingescheept en alles klaar gemaakt om de volgende dag vroeg te vertrekken.

DD 04-08-2012

06:00 De wekker gaat, ik sta op om de koffie te zetten, en de machine
startklaar te maken.
Rond 07:00 is alles zover gereed dat de trossen kunnen worden losgegooid,
het doel voor vandaag is Lemmer, maar daar zijn we nog lang niet.

Rond 07:30 ronden we de ton op het pikmeer en gaan stuurboord uit het pr mgr kanaal op richting sneek,
De motor is op bedrijfstemperatuur en we varen met een lekker gangetje richting sneek.

Ondertussen is ook de rest van de aanwezigen wakkergeworden door het geluid van de motor en ons luidruchtige gepraat,

Met 3 personen varen we tijden van 2 uur zodat het voor iedereen vol te houden is om te sturen.

rond 08:30 komen we aan bij het snekermeer, er staat wat wind en het water is kabbelig,
golven van plusminus een halve meter slaan stuk tegen de boeg van ons scheepje.
Zodra we bijna het snekermeer overzijn valt voor de jachthaven onze motor uit,
ik hoor gesis en geborrel, daarop trek ik het motorluik los en zie dat er water langs de motor druppelt,
als ik nog eens goed kijk zie ik dat het gedruppel word veroorzaakt door een losgesprongen slang.
De slang van de koeling is losgesprongen van de motor.
Deze is duidelijk over het hoofd gezien bij het vastdraaien het zgn zomerklaarmaken, slordig maar niet erg,
de motor werd warm maar niet oververhit. het was de koppeling die de boel stilzette ter beveileging.

Na reparatie van de leiding stomen we verder richting Lemmer
dit keer rustiger aan want het vertrouwen in het koelsysteem is een beetje weg.

Om 10:00 komen we aan bij de brug voor de grote brekken, ik vraag een mn kameraad of hij even de koeling wil cheken van de motor.
met een schreeuw zecht hij: naar de kant er komt geen water meer uit beide poorten dus de motor word nu niet gekoeld (nouja motor wel maar kk niet)
Vlak voor de brug bij de grote brekken vanaf sneek gezien, is een afmeerplaats voor binnenvaartschepen.
Waar duidelijk aangegeven staat met een bord dat er alleen beroepsscheepvaart mag afmeren.

Onze enige optie is daar aan de kant gaan liggen en kijken wat de oorzaak van de koelproblemen is.
In de machinekamer is alles nagekeken op lekkage en verstoppingen, het enige waar we niet in kunnen kijken is in de keerkoppeling (waar ook een koelleiding inzit)
Buitenboord koelwaterslang aangesloten op de keerkoppeling en de afsluiter losgezet om te kijken of er voldoende water uit de keerkoppeling kwam.
Dit bracht duidelijkheid, de koppeling gaf geen water, nadat we er een trekveer in hebben gestopt kwamen we erachter dat er roest aangekoekt in de keerkoppeling zat, die dus de doorvoer van water blokkeerde.

Rond 15:00 uur komt er een binnenvaartschip afmeren op de laad en losplaats vlak achter ons (laden en lossen van auto's)
De schipper komt vragen wat er mis is en we leggen het verhaal dan ook aan de beste man uit.
Doordat we maar weinig middelen hebben aan boord, hebben we de keerkoppeling volgegoten met cola en die zeker 2 uur in laten weken.

de schipper van de 'Volharding' leefde met ons mee en zei ons:
Ik heb druk aan boord en diverse gereedschappen, kom maar langzei dan mag je alles gebruiken wat je nodig hebt.
En hij was zelf ook niet te moeilijk en hielp zelfs mee,
wat we nodig hadden was druk om de verstopping uit de koppeling te blazen dan wel te persen.
Zijn dekwaspomp heeft een druk van 10 bar daarmee hebben we uiteindelijk de keerkoppeling vrij mee weten te krijgen.
Er kwam echt heel veel roest uit de koppeling ook grotere stukken.

Nadat we alles weer hadden gemonteerd startte we de motor om te kijken of de koelling functioneerde naar behoren.
En dat deed het, ferme koelstralen kwamen uit de beide poorten van de waterkoeling
meer dan wat we de hele reis hadden gehad!

Nadat we de schipper en zijn vrouw meermaals hebben bedankt, voor de diensten die zij ons verleende zijn we verder gevaren naar Lemmer.
Zonder problemen berijktte we vervolgens de sluis om de polder in te komen om 18:45 voeren we de sluis door om achter de sluis aan de palen te overnachten.

Foto van de aleraardigste schipper (ik weet niet of het is toegestaan maar ik hoop dat een van onze forumleden hem kent)



DD 05-08-2012

06:00,

De koffie word gezet en de motor is gestart.
Rustig aan worden de drie stuurmannen wakker onder het genot van een bak pleur en een saffie genieten wij van het geluid die uit de uitlaat komt en staat ook de oude diesel lekker wakker te worden.

Om 06:30 gaan de trossen los, het doel voor vandaag is Zwolle, maar of we dat gaan halen voor donker vragen we ons allemaal af.

De boot kabbelt rustig aan door en de koelling blijft perfect,
omdat we niet weten wat de motor nou per uur verbruikt besluiten we toch maar eens te gaan pijlen in de dieseltank (125 ltr dagtank)
en we zien dat de tank halfleeg is vanaf grou.
wel hebben we nog 60 liter diesel aan dek staan in jerrycans.

We besluiten dat als we een tankstation zien langs het water dat dat de eerste is waar we dan gaan tanken.
Op de heenreis heb ik er 1 gespot aan de snelweg niet ver vanaf lemmer richting emmeloord.
Dat word dan ook ons doel om daar diesel in te slaan
zodat we tot zwolle zeker genoeg hebben.
En zo gezecht zo gedaan.

Om 09:00 varen we langs Emmeloord waar een paar ophaalbruggen moet worden gepasseerd, het lullige is dat je voor de bediening ervan op een knopje moet drukken die 2 meter van de brug af aan de peiler zit.
Met mijn vader op de kop van het schip gewapend met de pikhaak om op de knop te drukken nader ik langzaam de brug.
de eerste poging mislukt maar de 2de gaat goed en de brug gaat direct open.

de tweede brug ging open toen we er aan kwamen
daar hoefde we niet op de knop te drukken
maar een camera hebben we ook niet gezien wat wel erg vreemd was.

Scheepjes in emmeloord:



Boekje lezen op het voordek:



Omstreeks 11:00 komen we aan bij de sluis in marknesse,
we besluiten na de sluis even af te meren zodat er boodschappen konden worden gedaan, ik stuur de 3 dames en 3 heren de wal op om naar de jumbo te gaan, en verrek 4 minuten later zijn ze terug met de mededeling:
Mooie eikel ben jij je wist dat het zondag was en nog stuur je ons hier naar de jumbo. uhm ik dacht echt dat de jumbo open zou zijn maar in marknesse blijkbaar niet.

Om 12:30 komen we aan bij de ter voorster sluis waar wij afmeerden om de boel maar eens te gaan controleren, want het viel ons op de de motor nogal overmatig rookte en de oliedruk was in de laatste 100 meter gedaalt van 3 bar naar 0,5 bar.

Toen de motor was afgekoeld ben ik maar eens olie gaan peilen in de olietank, peilstok schoon en erin gedraait, losdraaien en peilen hoeveel er nog in zit hmm hij is nog steeds schoon dat betekend dus dat de tank leeg is.

Gellukig hebben we olie aan boord maar dit bleek niet voldoende om de tank te vullen, gelukkig is er een jachtwerf met de zelde naam als de sluis.
en ik weet zeker dat hij olie heeft. of hij ook open was wist ik niet op dat moment.
Dus de 3 stuurmannen de wal op richting werf voor een paar litertjes olie.
de beste werfbaas is aanwezig en hij verkoopt inderdaad ook olie.
de hamvraag was alleen hoeveel ik nodig had om mijn tank en carter te vullen.
dus ik opperde dat een litertje of 40 wel genoeg moest zijn
(totaal dan 55 liter van de benodigde 60)
De werfbaas keek me aan alsof ik gestoord was en vroeg mij of ik weleens wist wat die olie kost.
Tuurlijk weet ik dat niet zei ik tegen de man ik kom hier nooit dus ben ook niet bekend met de prijzen.
Nou ik dacht dat ik iets aan mijn rikketik zou krijgen daar op mijn 21ste levensjaar, 10 euro per liter minerale olie.......
Daar word je toch stil van...

Nouja dan maar 10 liter hoor opperde ik, en maakte even snel een sommetje.
als de motor 5 liter olie per uur zou verbruiken dan zouden we met 25 liter in het carter 5 uur kunnen varen en dat is genoeg om Zwolle te halen.
dat is namelijk nog maar 30 km varen.

Kortom 100 euro afgetikt en 10 liter olie meegesjouwd naar de boot, de vrouwen waren zichtbaar not amused door de hoge prijs..

Nadat ik 25 liter olie in de tank heb gekieperd vervolgden we onze reis
naar Zwolle, zodat we weer 30 km dichter bij huis zouden zijn.
en wat er dan gebeurt zien we dan wel.
Inderdaad het lijkt wel een etappe wedstrijd echt waar.

Rond 18:30 komen we aan in Zwolle die we zonder horten of stoten hebben berijkt overigens.

Jachthaven de hanze viel mijn oog op om te overnachten omdat daar ook de mogenlijkheid is om diesel te tanken,
echter de have kent beperkte afmetingen in lengte en breedte.
Maar dat wist ik nog niet toen ik de doorvaart door ging
Wel viel het me op dat ik aan weerszijden van het schip plusminus 50 cm over had in de doorvaart (een soort van strekdammetjes)

en ook de boxen werden er niet breder op
de breedste die ik heb gezien was 4 meter en daar pas ik nog steeds niet tussen.
dus doorvaren naar t einde van de haven, he daar is een steiger een mooie
grote steiger, dat is mijn slachtoffer daar ga ik liggen.
ware het niet dat dit de steiger is om diesel te bunkeren....

Met overleg van de havenmeester mochten we daar blijven liggen tot de volgende dag 11 uur,
een kennis van me zou ons 55 liter olie komen brengen de volgende dag en daarop moesten we wachten.

De haven van Zwolle en onze ideale ligplaats:




DD 06-08-2012

11:00,

Olie is bijgevuld en de dieseltank en jerrycans zijn vol.

Op naar de spooldersluis, voor het schutten naar de ijssel.
Een spannend moment omdat we niet de volste vertrouwen hebben in de voortstuwing en omdat we niet precies weten hoe snel of dat het scheepje lopen zal tegen de stroom in.

Maar alles blijkt mee te vallen, en s'avonds om 19:00 uur word deventer aangedaan om daar ligplaats te nemen voor de nacht.

in deventer stapt mijn kameraad en zijn vrouw van boord omdat ze de volgende ochtend vroeg een belangrijke afspraak hebben.
Dit vind ik best jammer want dat betekend dat ik de laatste kilometer zelf moet varen, en mijn vertrouwen in het schip was tot dat moment nul komma niks meer. en Stefan hield mij iedere keer op de been om toch door te gaan moet ik bekennen.

Savonds krijgen we visite van familie aan boord in deventer, hoewel dat mijn moeder haar pakkie aan is, keren mijn vader en ik ons naar het beregezellige haven kantinetje om ons te trakteren op een ijskoud pilsje die we niet meer gehad hebben vanaf een week voor ons vertrek.

Na een uurtje en 3 biertjes besluiten we ook maar eens terug te keren naar t schip en ons te gaan mengen met de visite waarvan er onverwachts meer aan boord is gekomen.

Rond 23:00 zijn we vrij van visite en kunnen we moe maar voldaan te kooi
Zutphen is over het water vanaf hier nog maar 18 km
dus ook niet meer zo spannend.

DD 07-08-2012

10:00, mijn broer komt mijn oom afzetten, die de laatste kilometers mee wil varen,
wat ik hem ook beloofd heb.
Echter is er een probleempje
de beste man kan niet zwemmen en moet dus als hij aan dek wil verplicht een reddingsvest aan net als mijn neefje..
dat wilde hij niet en besloot toen om maar in de stuurhut te blijven zitten.

na een goed 2 uur varen kwamen we aan in de jachthaven van zutphen.
Alwaar famillie stond te wachten om de boot te bekijken en
om te weten hoe de reis was verlopen.

het schip is in zutphen, daar zijn we allang blij om
het was een zenuwslopende reis die voor het gevoel te kort was
maar voor de geest al te lang door de vele stres en spanning
leken die paar dagen wel weken.

Dit was het voor nu Hopenlijk genieten jullie ervan.

Groeten Dyon.
varen in weer en wind? Dan blijft uw boot een zorgekind.!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zutphen-Grou-Zutphen 15 dec 2012 23:15 #347415

Omdat ik deel 1 niet kan bewerken hierbij de foto's die in deel 1 horen
op volgorde.

Spooldersluis neefje en matroos Jessy:



Beurtscheepjes in de spooldersluis:



Zwolsevaart thv tervoorster bos:



Medeeigenaar cq stuurman cq vader Ap:



Medeeigenaar cq stuurman cq Zf lid en verhalenschrijver Dyon:



Als je niet stuurt dan kaart je Jessy en Ap:



Kanaal tussen emmeloord en lemmer (lemmervaart?)



Een klipper in Lemmer:



Een tjalk bij sneek:



Bedankt voor het lezen en ik zie graag jullie reacties wat jullie van het verhaal vinden

Groeten Dyon.
varen in weer en wind? Dan blijft uw boot een zorgekind.!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zutphen-Grou-Zutphen 15 dec 2012 23:15 #347416

Mooi verhaal Dyon maar het scheepje is veilig thuis gekomen dus nu een hele winter klussen en ervan genieten.

Wat gebruikt er nu eigenlijk zoveel olie en hoort dat ook ??
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Laatst bewerkt: 15 dec 2012 23:19 door Rob Bosman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zutphen-Grou-Zutphen 15 dec 2012 23:18 #347417

Revolution
Dat is zeker ik lig voor de winter aan een privesteiger waar alles voor handen is.
Van het voorjaar het eerste wat aangepakt moet worden is het teakdek. die lekt op meerdere plekken.

En in de loop van de winter word de techniek nagekeken tanks gereinigd etc etc.
Ik heb 2x 1000 liter tanks aan boord die vol zitten met diesel maar ik durf ze niet op de motor aan te sluiten omdat ik niet weet hoe oud het al is en wat er allemaal precies inzit.
Tips/ trics?

Groeten Dyon.
varen in weer en wind? Dan blijft uw boot een zorgekind.!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zutphen-Grou-Zutphen 16 dec 2012 07:10 #347437

mooi schip en mooi verhaal,heb je toch je houten droomschip bij elkaar
nu lekker klussen en dan genieten

mijn vrienden zijn nog steeds blij met hun zeilbootje in Griekenland

groeten
Frank
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zutphen-Grou-Zutphen 16 dec 2012 08:08 #347444

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9745
Mooi verhaal, herkenbaar, het stuk vaak gevaren. Maarruh, de IJssel saai noemen, foei, mooiste rivier van Nederland en zoveel van te genieten en te zien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zutphen-Grou-Zutphen 16 dec 2012 09:30 #347490

@ revolution,

De reden dat de motor zoveel olie verbruikte was omdat de oude kurken pakkingen kurkdroogwaren (hmm woordgrap)
daardoor sijpelde er olie door de kleppendeksel naar buiten.

Dit is nu wel opgelost de pakkingen zijn verzadigd en de oliedrukmeter blijft keurig op 3 bar staan.


@ Frank,

Inderdaad de droom is berijkt, nu is het tijd om te klussen.

Vwbt het bootje in griekenland, het is fijn om te weten dat ze er nog steeds van genieten
die foxtrot is echt een geinig bootje wel klein maar zeilen doen ze geweldig.
Op dat bootje is mijn op een na jongste neefje besmet geraakt met het bootjesvirus.

@wallaby,

De ijssel is saai omdat het zo lang duurt als je tegen de stroom in moet worstelen,
Dat het mooi is dat is absoluut zeker, er valt veel te zien en te beleven
maar man man man 50 km varen bij 6kmu is lang hoor.

Zodra we met het schip bezig gaan zal ik een topic openen bij projecten zodat een iedere geintereseerde kan zie wat er gebeurt.

Groeten Dyon
en bedankt voor de positieve reacties.
varen in weer en wind? Dan blijft uw boot een zorgekind.!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zutphen-Grou-Zutphen 16 dec 2012 09:40 #347496

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9745
Ach met varen moet je gewoon geen haast hebben, dan duurt het genieten des te langer ;) :P
Laatst bewerkt: 16 dec 2012 09:40 door Wallaby.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zutphen-Grou-Zutphen 16 dec 2012 09:49 #347500

dat is een ding wat absoluut zeker is wallaby.
haast op het water heb ik ook niet.

Groeten Dyon.
varen in weer en wind? Dan blijft uw boot een zorgekind.!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zutphen-Grou-Zutphen 16 dec 2012 10:47 #347533

hier nog een filmpje van het geluid van de motor
en een zicht op de motor zelf.

Groeten Dyon.

varen in weer en wind? Dan blijft uw boot een zorgekind.!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zutphen-Grou-Zutphen 16 dec 2012 10:48 #347535

Dompkruiser 59 schreef :
@ revolution,

De reden dat de motor zoveel olie verbruikte was omdat de oude kurken pakkingen kurkdroogwaren (hmm woordgrap)
daardoor sijpelde er olie door de kleppendeksel naar buiten.

Dit is nu wel opgelost de pakkingen zijn verzadigd en de oliedrukmeter blijft keurig op 3 bar staan.


En waar blijft al die olie dan? Onder in de bilge ? Mmmmm lekkerrrrr. :evil:

Die oude diesel zou ik trouwens eens met een pompje door een flink filter met waterafscheider overpompen in grote jerrycans en dan gewoon opgebruiken.
Draaien zal de diesel er best wel op en als dat filter niet verstopt zal het daarna ook wel goed gaan.
Ad
Laatst bewerkt: 16 dec 2012 10:50 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zutphen-Grou-Zutphen 16 dec 2012 14:30 #347645

de olie bleef inderdaad in de bilge,
zodra we terug waren in de thuishaven is de bilge leeggepompt
met de afzuiginstallatie van de Jachthaven.

Hm dat is wel een goed idee met betrekking tot de diesel.

Groeten Dyon.
varen in weer en wind? Dan blijft uw boot een zorgekind.!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zutphen-Grou-Zutphen 16 dec 2012 15:53 #347682

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6155
Mooie kar!
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zutphen-Grou-Zutphen 16 dec 2012 17:29 #347720

  • Baines
  • Baines's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4777
Heb met plezier je verhaal gelezen. Je zult er wel een aardig uurtje in hebben gestoken. Dank voor het delen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zutphen-Grou-Zutphen 16 dec 2012 18:59 #347740

pantaleimon, die tor draait als een naaimachine, echt heerlijk die oude techniek
het is ook een genot om er mee te varen, af en toe start ik de motor weleens puur om even te kunnen luisteren naar het geluid.

@ Baines,
Ik heb inderdaad menig uur in het verhaal zitten
maar dit komt oko doordat 2 keer gebeurde dat mijn sessie was afgelopen
en iedere keer dacht ik er niet aan om het verhaal op te slaan
gisteren toevallig wel.

Ag het liet op zich wachten maar dan heb je ook wat.

Bedankt voor de feedback

Groeten Dyon.
varen in weer en wind? Dan blijft uw boot een zorgekind.!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zutphen-Grou-Zutphen 17 dec 2012 13:14 #347948

Dompkruiser 59 schreef :
pantaleimon, die tor draait als een naaimachine, echt heerlijk die oude techniek
het is ook een genot om er mee te varen, af en toe start ik de motor weleens puur om even te kunnen luisteren naar het geluid.

ik denk dat je Jutter bedoelt Dyon(de plaatjes lijken wel veel op elkaar)

maar ik vind heel jou boot wel stoer(eigenlijk zonde om de opbouw te verbouwen)nu nog een mastje erop
groeten
Frank
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zutphen-Grou-Zutphen 17 dec 2012 19:27 #348085

sorry Pantaleimon ik bedoelde inderdaad Jutter,

Ik moest toch 2 keer kijken maar inderdaad plaatjes lijken erg veel op elkaar.

de voorkant van de stuurhut komt negatief naar voren toe, dat scheelt enorm met vuil, reflectie en regenwater.
plus dat het er meer als een kotter uitziet.

Groeten Dyon
varen in weer en wind? Dan blijft uw boot een zorgekind.!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zutphen-Grou-Zutphen 17 dec 2012 19:28 #348086

zoiets dus.

Groeten Dyon
Bijlagen:
varen in weer en wind? Dan blijft uw boot een zorgekind.!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zutphen-Grou-Zutphen 18 dec 2012 08:14 #348193

Dan zou ik aan de voorkant ook een "pet" aan het dak zetten. Ook dat scheelt veel regen op de ramen en staat lekker stoer.
Misschien ook aan de achterkant dan regent het niet zo makkelijk in door de deur als je stil ligt ( net als bij een wat doorgetrokekn buiskap).
Ad
Laatst bewerkt: 18 dec 2012 08:14 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zutphen-Grou-Zutphen 18 dec 2012 11:19 #348244

Yellow Boat,

Klopt dat wa sook het plan staat alleen niet in de bewerking van paint.
een pet is wel fijn ivm regen en vuiligheid
en het geeft net een beetje extra.

Groeten Dyon.
varen in weer en wind? Dan blijft uw boot een zorgekind.!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.180 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl