Van de altijd maar grote "te doen lijst" had ik me dit zeisoen stevig in het "AIS werkend maken" vastgebeten.
Een tocht van 4 weken naar Noorwegen (ik zal de andere geplande, maar niet waargemaakte ambities maar hier weglaten) was net de goede aansporing die ik nodig had.
Achteraf bleek dat er in de gebruiksaanwijzing van de AIS transponder van de data uitvoer de twee kleurcodes waren verwisseld, en dat de AIS multiplexer, nodig om het AIS signaal te mengen met het fast heading signaal van de autopiloot, om die gebundeld aan te kunnen bieden aan de plotter, een slecht ontwerp was, en weliswaar technisch niet stuk, maar wel niet werkend.
Gelukkig was het bedrijf waar ik deze had gekocht bereid naar meer dan 2 jaar gratis een verbeterde versie te sturen, die ook nog eens aantrekkelijke extra opties had.
Na meer dan 2 jaar? Ja, kopen en installeren zijn 2 dingen.... En vooral als 1 apparaat het niet doet, en de ander je voorsteld om de data kabel precies andersom aan te sluiten dan moet.
Goed, het avontuur Noorwegen en de AIS waren een succes, en eenmaal terug de medezeilers afgezet in Medenblik, alwaar de kuip eens goed werd schoon gespoeld, en solo terug naar Lemmer.
Net niet genoeg wind om op bakstag koers te kunnen zeilen, dus de motor pruttelde de gehele overtocht.
Midden op het Ijsselmeer zag ik ineens van ver en met grote vaart een KNRM boot op mij afkomen, die met een handige manouvre langzij kwam.
Toch even schrikken: wat had ik wellicht fout gedaan?
Een uiterst vriendelijke man stapte aan boord, en na handenschudden kwam de reden eruit: of hij de VHF eens mocht bekijken want ik had een uur lang op kanaal 16 het hele Ijsselmeer een uur lang plat gelegd! Oeps!!
Ik legde uit dat we het nodige zoute water over ons en de boot hadden gekregen in de 72-urige terugtocht uit Noorwegen. Bij inspectie van de handset in de kuip bleken inderdaad de zoutkorrels tussen de toetsen uit te vallen.
Ik dacht: laat ik hem meteen nog maar ook vertellen dat ik nog een zender heb in het VHF gebied, de AIS. Ja, dat is hoe we je gevonden hebben!! Natuurlijk, simpel, het MMSI nummer en de ATIS code wordt natuurlijk uitgelezen, en daarmee kun je het schip op AIS vinden!
Nooit gedacht of bij stilgestaan dat de AIS nog eens op die manier van pas zou komen!
Het voordeel is nu wel dat eens goed de kracht en het bereik van de vaste VHF installatie is getest!