Inderdaad iets dat je niemand toewenst en nooit hoopt mee te maken. Ik heb Bert virtueel leren kennen via het vertrekkersinfo, hij was daar een zeer gewaardeerd lid en zijn verhaal staat me dus ook in het geheugen gegrift.
Toen bij ons vanochtend de rookmelder in de motorkamer afging was zijn verhaal ook het aller eerste dat bij mij opkwam.
Ik weet niet of ik het plaatsen moet, maar heb besloten het toch te doen:
hypervisor schreef :
ondanks alle voorbereidingen welke ook niet beter hadden gekunt toch zo je schip/levenswerk te moeten zien vergaan.
Toch, als ontwerper van voornamelijk beroepsvaartuigen, heb ik wel wat op/aanmerkingen op het schip.
Laat ik voorop stellen dat ik de boot zelf niet ken, en buiten dit verhaal ook niet de technische installatie ken. En dat ik absoluut geen beste stuurman aan wal wil zijn.
Maar ik krijg de indruk dat er de volgende fouten zijn gemaakt bij de bouw/ontwerpen en die je bij een beroepsvaartuig niet goedgekeurd zou kunnen krijgen:
- Alle electrische bronnen in een en dezelfde ruimte als de motor en de generator.
- Afsluiters moeilijk bereikbaar, erg veel in aantal en direct naast de meest potentiele brandhaard aan boord geplaatst, waarschijnlijk met rubberen slangen direct op een thule.
- Geen alternatief lenssysteem van voldoende capaciteit aanboord.
Helaas zie je dat vaker op zeilschepen die als one-off gebouwd worden met langereizen als gebruiksdoel: een metalen luchtdichte machine kamer (brand killen door zuurstof af te sluiten!) maar ALLE techniek bevind zich geconcentreerd in deze ruimte, inclusief accu's generators etc. Gelukkig komt brand op een jacht eigenlijk nooit voor, maar als het gebeurt op een schip dat op bovenstaande manier uitgerust is, dan is zinken en machteloos toekijken zo ongeveer gegarandeerd het resultaat.
Hoe het eigenlijk zou moeten;
- Generator en accu's niet in dezelfde ruimte,
- zo min mogelijk afsluiters en tot boven de waterlijn alleen metalen pijp gebruiken
- Een nood accu ergens hebben aan het andere eind van het schip hebben staan (hoog en droog) en daar de lenspompen op aan kunnen sluiten.
- meerdere onafhankelijk van elkaar werkende pompen.
Had de Cornelia een externe accu gehad, dan had de pomp hoogst waarschijnlijk met gemak de motorruimte leeg kunnen pompen, kon de afsluiter gedicht worden en was men er met een hartslag van 200 vanaf gekomen.
Maar wat ik zeg: heel naar dat het gebeurt is. En ik hoop dat het een voorbeeld mag zijn voor mensen die een "vertrekkers boot" aan het kopen/bouwen/inrichten zijn.
Zoals vaak herhaal ik hier: kijk naar wat de beroepsvaart (moet) doe(t/n) de regelgeving is er niet voor niets en in veel gevallen hoeft het nauwelijks meer te kosten om er aan te voldoen.