Na aankoop van onze etap 22 maar gelijk een weekje vakantie gepland om alles goed uit te proberen. Maar voor die tijd gezorgt dat een monteur voor de zekerheid een nieuwe impellor had geinstalleerd en staartstukolie had vervangen. 8O Thuis ook de bbm in een container gezet (van het zf geleerd)
. Hij liep als een zonnetje, nadat hij minimaal 2 jaar had stil gestaan. De eerste keer echter dat de bbm in de boot was geplaatst en er gevaren moest worden, bleek dat hij niet stationair bleef draaien. Dus naar de plaatselijke bbm specialist op vrijdag 16.30 uur en alle overedingskracht gebruikt waarna hij mogelijk zaterdagmorgen als hij tijd had even zou kijken. En ja hoor de beste man heeft de carburateur schoongemaakt en opnieuw afgesteld en hij liep als een zonnetje.
Bonestra in Harderwijk nog bedankt. Dus toen de vakantie een paar dagen later begon bracht de bbm ons lekker de haven uit en na het zeilen bracht hij ons netjes weer naar de box. De afstanden die gevaren werden waren niet zo groot. Alles ging goed voor een paar dagen. Tussendoor erachter gekomen dat de marifoon was doorgebrand, de Bidata ST30 overleden was en de waterzak opengesprongen was. Maar wie let daar nu op, het zijn maar accesoires toch? Hoofdzaak is dat hij goed zeilt. En dat deed de boot zeker.
Dus op een gegeven moment het avontuur opgezocht en het aquaduct bij Harderwijk overgestoken. Op de motor want de wind stond recht over het aquaduct. Best leuk maar een of ander rondvaartboot schept er genoegen in om rondjes te varen onder de brug door en over het aquaduct. Het liefst gaat hij vlak voor de boten oversteken. GRRRRR. :twisted:
Dat deed hij bij ons ook en dat viel wel mee omdat ik iets BB uit kon en gewoon mijn weg kon vervolgen. Ware het niet dat verscholen achter ie rondvaartboot een aantal jachten voeren waardoor het krapjes werd. Maar een goed schipper zit daar niet mee. Aan de andere kant was het in de nauwe geul erg druk maar met mijn vrouw achter het roer en ik beneden, ging alles goed. Toen ik naar boven kwam naderde van SB, onder de brug weer dat verdomde rondvaart schip samen met een aantal andere jachten. Achter ons voeren nog meer schepen op de motor. Ik nam het roer over en ja hoor op dat moment besloot onze bbm om er mee op te houden. Geprobeerd opnieuw te starten maar dat ging niet. De vrouw maar zwaaien naar de andere scheepvaart zodat die wisten dat er iets niet goed was. De rolfok eruit kon niet ivm de wind en verder was het lekker druk. Dus dan maar BB uit en de kop naar de wal sturen en een anker in de vaargeul gooien om de kont van de stenen te houden. Op dat moment kwamen een aantal schepen naar ons toe om ons te helpen. Ik blijf die mensen eeuwig dankbaar. Zij hebben ons naar een steiger aldaar gesleept zodat ik kon zien wat de oorzaak zou zijn. Natuurlijk lagen wij net aan de voorzijde afgemeerd toen een speedbootje zorgde dat wij een hoge deining hadden waardoor wij op de steiger klapten. De afstandsbediening van de motor verwijderd en weer geprobeerd te starten. De motor zat helemaal vast en kon niet met de hand gestart worden. Ik te water om al mijn duikervaring te gebruiken om te zien of er iets in de schroef zat. Dit was echter niet het geval. Verder ook niets kunnen vinden. Dus aan een andere man op een motorjacht gevraagd of deze ons naar de andere zijde van het aquaduct kon slepen. Dit kon niet zeilend omdat we dan recht tegen de wind in moesten en dat gaat zelfs met onze boot niet. De mensen hebben dit gedaan en ook zij zijn wij eeuwig dankbaar. Zij kwamen uit Zeewolde dus ik moet daar nog een keer een fles wijn brengen. Een maal over het aquaduct hebben wij de zeilen gehesen en hebben wij de rest van de dag lekker op het ruime sop gezeilt en gezwommen. Tijdens deze sleep zijn wj gespot door Ron B, helaas had hij geen camera bij de hand. Volgende keer krijg je een biertje
In de avond de spinnaker gehesen en met een bloedgang richting haven. Natuurlijk als een echte zeiler op de fok de box ingevaren. Een aantal mensen op de kant merkten nog op dat je niet vaak echte zeilers meer ziet die het ook kunnen om zeilend een jachthaven in te gaan. Wij knikten en hebben niet gezegd dat de motor kapot was. De volgende dag de gereedschapkist naast de motor gezet en gezien dat de benzineleiding eraf gegaan was. Zou dat het zijn
geweest. Even in de bal gekepen en op het knopje gedrukt en ja hoor, als een zonnetje. Dus trossen los en gaan met dat schip. Tuffend de haven uit en eerst maar een testvaart gehouden en ja hoor na een 10 minuten een hoop gesis en sloeg de bbm weer af. Hartstikke warm was ie. Dus weer met rust gelaten en lekker gezeilt. Met de fok naar binnen en gewoon lekker vakantie gehouden. De bbm staat nu weer bij de monteur die in eerste intantie de koeling een beurt had gegeven. Nu maar hopen dat hij het voor elkaar krijgt want een betrouwbaar motortje is wel handig. Dit was onze ontmaagding vwb het overstappen van het surfen en wedstrijdzeilen in de wereld van een kajuitzeilen. Het is ook weer wel anders dan de binnenvaart die ik gewend bent.
Mijn vrouw en ik hebben wel genoten van die week. In de avond lekker in de kuip nagenieten van het zeilen van die dag. En ik ook extra genieten van die schat die gelukkig ook van zeilen houdt. Ik denk dat wij iedere avond als laatste van de randmeren afkwamen. Wij hopen nog veel plezier te hebben in deze wereld van het kajuitzeilen. Je bent nooit te oud om te leren.
Speedjo.