vanmorgen hebben Timo en ik telefonisch contact gehad omtrend de problemen met het kwadrant.
een belgische collega hier (ik ben bij de klant vandaag) ving dat gesprek op, en schoot me er over aan met de vraag of hij mee mocht denken en rekenen. hij dacht namelijk wel een toevoeging te kunnen doen.
De man is Master of Science in Bouwkunde en doet in zijn vrije tijd ook nog iets met bootjes.
Omdat elke mening welkom is heb ik de problemen met hem gedeelt.
Ik heb hem het ontwerp proces laten lezen in dit topic en heb uitgelegd waar het fout gaat.
hij heeft zich hierna even terug getrokken, en kwam na een half uurtje eigelijk met de oplossing.
een oplossing waar ilcigno ook al heel erg in de buurt heeft gezeten met het initiele ontwerp.
door het kwadrant van een zachter metaal dat iets meer "smeert" te maken van een iets kleinere diameter metaal en maar 1 set van de 12 mm bouten te gebruiken zal deze op het kritieke moment om de as slippen zonder deze te beschadigen.
wordt de kracht op de as te groot, dan zal het kwadrant eerst moeten slippen, dus de spi met spi baan keert niet terug in het ontwerp.
na wat rekenwerk bleek dat met 40mm vierkant aluminium profiel de ideale situatie optreed, bij een draaiende kracht van 5 ton gaat het kwadrant om de as slippen. oftewel net onde rhet breekmoment van de as.
verder is de u vorm op de hoeken van de staf niets toevoegend aan de noodzakelijke sterkte van het kwadrant.
met 2 cm weghalen en de hydraulische cilinder er gewoon van bovenaf doorbouten is een 2e veiligheid te bereiken want dan zal de kracht op de stalen m12 bout groot genoeg worden om deze te doen breken.
het ontwerp wordt dus een stuk minimalistischer en lichter.
Ik heb Timo hier ook van op de hoogte gesteld.
omdat het simpel genoeg te maken is (alu is een stuk zachter als het harde staal) en het noodzakelijke aluminium goed te krijgen is ga ik deze er bij maken.
Timo gaat contact leggen met de kapitein. Aanstaande zondag willen we het kwadrant er op gaan zetten. ik neem beide kwadranten mee, zowel de stalen als de aluminium. ik ga de aluminium versie monteren en geeft de stalen er los bij.
dit doen we natuurlijk wel met de aantekening erbij dat het absoluut niet geschikt is voor langdurig gebruik, en dat de eerste de beste mogelijkheid om het schip op de kant te krijgen gewenst is gezien de te lichte roeras van 50 mm want dat is echt de beperkende factor
in het ontwerp zijn wij daar ook de fout mee in gegaan.
het kwadrant mag namelijk nooit sterker worden als de as en moet net voor het breekmoment gaan slippen.
dit verklaart dus ook waarom het vetus kwadrant van aluminium is. al zitten daar ook een grote ontwerpfout in: de spi baan is niet gewenst in het ontwerp ivm de negatieve invloed
daarmee bedoel ik het feit dat die eigelijk geen ruimte over heeft om te breken. bij dunner maken breekt ie te vroeg wat geen optie is icm de te lichte as. dan kan je spi banen blijven vervangen. er kan in dit geval dus beter voor de slip van het zachte aluminium gekozen worden.
we zijn weer een stuk wijzer
en nog belangrijker: er is voortgang!