Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Wie helpt ze weer op weg?

Re: Wie helpt ze weer op weg? 03 jan 2013 15:31 #353339

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15803
Brrr, geen leuk filmpje eigenlijk. Ik zie mensen risico's nemen die imo onverantwoord zijn. Met de muziek er onder en het herhalen van diverse plaatjes wekken ze bij mij de indruk het wel stoer te vinden. Mag hopen dat ik er faliekant naast zit.

Brrr, zonder reddingsvest of lifeline aan de stormfok rommmelen. Mij niet gezien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie helpt ze weer op weg? 03 jan 2013 15:49 #353347

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18202
beewee schreef :
Mooi filmpje, maar je moet niet kijken wie dat filmpje op Youtube heeft gezet, ik kwam dingen tegen waarvan de titel mij het scherm al heel rap deed sluiten... Of ben ik nou zo ouderwets?
Ik heb even zitten kijken, maar het valt allemaal wel mee hoor. Wat filmpjes van dronken jongeren, wat vreemde kunst- en toneelvormen en dergelijke. Trekt me niet. Ook niets waar ik van uit m'n stoel val of pornografisch of zo. Er staan wel vreemdere zaken op YouTube.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 03 jan 2013 15:50 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie helpt ze weer op weg? 03 jan 2013 15:52 #353350

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18202
koko schreef :
Met de muziek er onder en het herhalen van diverse plaatjes wekken ze bij mij de indruk het wel stoer te vinden.
Naar wat ik aan boord gezien heb vermoed ik dat je het meer moet zien als een soort kunstzinnige bewerking van de beelden. Dat zijn we op dit forum niet zo gewend denk ik.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie helpt ze weer op weg? 03 jan 2013 17:34 #353386

oh, ik vind het gewoon net een halve seconde te snel gaan met dat wisselen van de beelden. :unsure:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie helpt ze weer op weg? 03 jan 2013 20:07 #353428

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18202
roozeboos schreef :
oh, ik vind het gewoon net een halve seconde te snel gaan met dat wisselen van de beelden.
Ik ook, wel meer dan dat zelfs. Zo het aan ons gevoel voor kunst liggen? :unsure:
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie helpt ze weer op weg? 03 jan 2013 20:36 #353437

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
ilCigno,

Even afgezien van dat filmpje, kun je iets vertellen over de status van de oplossing voor gestrande zeilers? En hoe is het met ze?
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie helpt ze weer op weg? 03 jan 2013 20:54 #353441

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18202
Terechte vraag. Ik ga morgen of overmorgen weer even bij ze langs, om de gasfles af te geven die ik heb laten vullen. Dan kan ik ook weer even bijpraten.

Het maken van het stuurkwadrant door Hypervisor staat gepland voor aanstaand weekend, het verkrijgen van het juiste staal liep wat vertraging op omdat veel leveranciers met de feestdagen gesloten waren. Helaas bleek het staal van PaulCr minder bruikbaar, het had niet de juiste afmetingen (wat meer freeswerk zou betekenen) en was van een te harde (en daardoor minder taaie) kwaliteit, wat lastiger te frezen was en mogelijk niet bestand zou zijn tegen de vele wisselende belastingen. Een kleine tegenslag dus, maar zeker niet onoverkomelijk. Als het een beetje mee zit kunnen we volgende week dus gaan passen.

Edit: wat ik ook ga bespreken, ik heb bij Bootaccessoires Vinkeveen een tweedehands anker en ankerketting gezien. Goedkoper dan nieuw uiteraard, maar nog steeds stevig aan de prijs. Mocht er iemand ca. 50m 10mm ankerketting over hebben en tegen een vriendenprijsje willen verkopen dan hoor ik dat graag. Hetzelfde geldt voor een anker van een kilo of 30-35.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 03 jan 2013 20:58 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie helpt ze weer op weg? 03 jan 2013 20:59 #353443

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Dank voor jouw snelle update!
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie helpt ze weer op weg? 07 jan 2013 17:59 #354755

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18202
Update: Gisteren heb ik, zoals aangekondigd, een bezoek gebracht aan de gestrande Russen a/b van de Dolce Far Niente (54ft, 28 ton)



Voor de vergelijking: de kleine lier is wat bij een 27ft jacht op de kuiprand staat

Zoals jullie weten is de bemanning naar huis en zijn Dima en Julia alleen achtergebleven. Op zich maken ze het redelijk, maar de door de immigratiedienst/politie/douane (niet helemaal duidelijk wie hier nu mee bezig is) opgelegde beperkingen drukken zwaar. Er moet in principe altijd iemand aan boord blijven en ze mogen boodschappen doen, maar verder het haventerrein niet verlaten. Je kan je voorstellen hoe lastig het is als je stukken hebt en je mag zelf niet op stap om spullen te kopen of dingen te regelen. Gelukkig zijn de dagelijkse controles sinds de Kerstdagen sterk afgenomen en kan er ’s avonds een wandeling naar het strand gemaakt worden. Met de door mij gevulde gasfles kan er ook weer wat makkelijker en goedkoper gekookt worden. In Rusland is het nu min24oC, dus de Nederlandse ‘winter’ wordt beste gewaardeerd.

Wat betreft de reparaties heb ik gisteren de laatste stand van zaken rondom het maken van het kwadrant besproken en hebben we ons gericht op de hydraulische installatie. Er zijn twee problemen die opgelost moeten worden: de lekkage in het systeem en de montage van de voorste stuurcilinder. Het lek in het systeem was de primaire oorzaak van de problemen met het roer (zie eerdere postings). Volgens Dima was dit lek verholpen door de bemanning, maar tijdens het vullen van het systeem met hydraulische olie bleek al snel dat dit niet het geval was, de olie liep / spoot bij de keerkleppen er even hard uit al ik het er in goot. En om het nog erger te maken, tijdens het ontluchten van de cilinders zag ik al snel dat de olie die in het systeem zit melkachtig van kleur was. Zelfs zonder enige voorkennis van hydraulische olie durfde ik de diagnose ‘water in het systeem’ wel te stellen.

Eerst maar eens het lek nader bekijken. Dit bleek te zitten tussen het blok met de bypass voor de noodbesturing en het blokje met de ontlastkleppen (dankzij de info van Petervdw kon ik dat nu herkennen!)


Ik heb de boel als een volleerd monteur losgekoppeld (zoals gebruikelijk op zeilboten in een onmogelijke houding) en al snel bleek dat de aansluitingen van de koperen pijpjes de boosdoeners waren. Die zaten niet goed vast, en waar ze wel goed vastzaten werkten de drukringen niet meer, waarschijnlijk omdat ze ooit losgehaald zijn en zonder ze te vervangen weer teruggeplaatst zijn. Door de vervorming van het metaal krijg je dat, hoe hard je ook aandraait, nooit meer drukdicht. Kortom, ik denk dat als ik de buisjes en de drukringen vervang de boel weer goed dicht kan krijgen. Nu nog de juiste drukringetjes zien te vinden. Weet iemand waar ik die kan krijgen? Of kan ik beter ook de hele koppeling vervangen door iets anders met dezelfde schroefdraad voor op de blokjes?


De bevestiging van de hydraulische cilinder is zoals gezegd losgetrokken. Bij nadere inspectie bleek dat één van de bevestigingspoten van de cilinder hierbij verbogen is. Dit kan alleen gerepareerd worden als de cilinder uit het schip wordt gehaald, Dima gaat dat de komende dagen regelen. Ik kom er daarna nog wel even mee om jullie te vragen wat de beste aanpak is voor de reparatie.


Nog twee andere zaken waarvoor ik jullie hulp vraag. De eerste is het boegbeslag met de ankerrollen. Het RVS beslag (wat naderhand op de boot gelast is) is bij het ankeren om een stranding te voorkomen ernstig beschadigd, zie de foto’s




Er zijn m.i. twee mogelijkheden om het te repareren: doorslijpen op de vouw en de stukken ter plaatse weer aan elkaar lassen, of het geheel los slijpen rondom de stagbevestiging en in de werkplaats laten repareren. Het eerste is lastiger lassen denk ik, het laatste geeft meer risico door het laswerk rondom het bevestigingspunt van het stag. Het resultaat zal wel beter zijn. Wat denken jullie er van?

Als laatste moet de toiletpomp gereviseerd of vervangen worden. Ik kreeg niet helemaal helder wat het probleem nu helemaal was, maar hij werkt in ieder geval niet meer. Herkent iemand deze pomp (we konden geen merk vinden) en wat zou een vervangende pomp kosten? Heeft iemand daar ervaring mee?



Jullie hulp wordt zeer gewaardeerd!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 07 jan 2013 18:40 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie helpt ze weer op weg? 07 jan 2013 18:07 #354761

Dat toilet is een Standaard Jabsco toilet. Het toilet komt in verschillende maten, maar altijd met dezelfde pomp. Als het er een betreft waarbij je de pomphandel kunt blokkeren door deze in de laagste stand 90 graden te draaien, dan is het toilet er eentje van het nieuwere type, het zogenaamde "twist 'n lock" als ik me niet vergis hebben ze dezelfde kleppen en pakkingen (even navragen!).
Dit is de revisie set die je dan nodig hebt:
www.dekkerwatersport.nl/Catalo...+toilet/product.aspx

Wat betreft het boegbeslag:
eraf halen (heel voorzichtig om de putting niet in te kerven!), en zwaardere wangen erop lassen, anders krijg je hetzelfde probleem na verloop van tijd weer. Even ter vergelijk, de wangen van mijn boegbeslag (lichtere boot!) zijn 12mm dik vertikaal geplaatste RVS wangen van bijna 20cm hoog. De ankerrol pen is 35mm dik. En ik heb het licht gehouden voor de maat anker/ketting die er op onze boot zit!
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 07 jan 2013 18:11 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie helpt ze weer op weg? 07 jan 2013 18:13 #354766

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Standaard Jabsco pomp, zijn ook revisie setjes voor te krijgen, misschien een mooi klusje voor de kapitein om de dagelijkse sleur te doorbreken ?!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie helpt ze weer op weg? 07 jan 2013 18:43 #354782

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18202
Nog een aanvullende vraag: kan ik gewoon standaard koperen buis 10mm gebruiken voor de hydraulische leidingen of is dat van een speciale kwaliteit? Of beter vervangen door iets heel anders?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie helpt ze weer op weg? 07 jan 2013 18:45 #354783

Hangt van de werkdruk af (zou op de pomp vermeld moeten staan).
Ik zou zelf RVShydrauliek leiding gebruiken, maar dat kan wel erg duur worden. Koper is wat brosser en geeft meer risico op metaal deeltjes die in het systeem gaan zwerven met alle gevolgen vandien.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 07 jan 2013 18:45 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie helpt ze weer op weg? 07 jan 2013 18:45 #354784

ilCigno schreef :
Nog een aanvullende vraag: kan ik gewoon standaard koperen buis 10mm gebruiken voor de hydraulische leidingen of is dat van een speciale kwaliteit? Of beter vervangen door iets heel anders?

ik zou voor stalen hydro leiding gaan, getrokken niet met een lasnaad.
zijn goed te buigen, nieuw en eenmaal vast hoeven ze niet nagetrokken te worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie helpt ze weer op weg? 07 jan 2013 18:46 #354786

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15803
Zouden die drukringen overeenkomen met verloopknelringen voor dunnere diameter pijp in grotere knelfitting?

Of overeenkomen met de speciale knelringen uit de centrale verwarmingstechniek?
Voor de overgang van pijp naar voetventiel of radiatorkraan is er een knelring met soort eindstop, zodat ie werkt op het einde van een pijp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie helpt ze weer op weg? 07 jan 2013 19:06 #354804

Dit is een hydrauliek systeem en hier moet je dus ook hydrauliek leidingen gebruiken en hydrauliek koppelingen. Dit zijn meestal knelkoppelingen of snijring koppelingen van het fabrikaat Ermeto, EO, Voss, Walterscheid, Parker en nog meer. De meeste fabrikanten hebben hun eigen knelsysteem. Het meest veilige is dus leiding en koppeling vervangen. Omdat voor echte hydrauliekbegrip een lage druk systeem is kun je wel L type koppeling nemen en is S niet nodig. Een koperen leiding is niet gebruikelijk in de hydrauliek en door de zachtheid zal hier een inzetstuk tpv de knelfitting noodzakelijk zijn. Dit lijkt hier niet gebruikt te zijn en zou wel eens de reden kunnen zijn voor de lekkage. Voor de leiding zou ik stalen hydrauliekbuis gebruiken. Deze is weliswaar niet roestvrij, maar een flinke verflaag houdt de corrosie wel tegen. Buis en koppelingen zijn bij een redelijke technische groothandel te krijgen. natuurlijk wel even kijken wat de draadaansluitingen in de stuurblokken zijn.
Overigens begrijp ik niet waarom er water in de olie komt. het systeem zit toch niet ergens onder water of wordt door water gekoeld. Zit er een compensatietankje op waar eventueel water in zou kunnen komen?

Het toilet lijkt een Jabsco van het oudste type van voor 1998. meestal te herkennen aan de kleur van de handle in dit geval blauw. het lijkt me zeker niet het nieuwere type met lock. Dit is pas van na 2009. Als het zo nieuw zou zijn dan zouden de plaatjes op het bovendeksel nog zeker aanwezig geweest zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie helpt ze weer op weg? 07 jan 2013 19:09 #354807

Spirit of Mary schreef :
Het toilet lijkt een Jabsco van het oudste type van voor 1998. <..> het lijkt me zeker niet het nieuwere type met lock. Dit is pas van na 2009.
Ben ik met je eens, maar als ik juist geinformeerd ben is de revisie set van de oude gelijk aan de nieuwe omdat de vorm en maat van de kleppen en rubbertjes niet gewijzigd is.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 07 jan 2013 19:10 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie helpt ze weer op weg? 07 jan 2013 19:14 #354811

Bij Pirtek even hydroliek slangen op maat laten persen a, hebben die alle maten en soorten koppelingen en b, weet je zeker dat je een befrijfszekere verbinding heb die jaren meegaat. Ze kunnen terplaatsen komen meten en persen.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie helpt ze weer op weg? 07 jan 2013 19:27 #354820

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
IlCigno
Voor de hydrauliek moet je geen koperen fittingwerk gebruiken, ook geen CV-spul. Daar is speciaal fittingmateriaal voor te koop. Neem nieuwe stalen fittingen, daar zijn stalen snijringen bij. Als het even te doen is, neem ook stalen leiding voor hydrauliek. Kies fittingen met een onderlegring van koper, geen tape. Zet de wartels niet te vast, naar bij de definitieve montage ca. 1/4 slag vaster. Controleer of de leiding echt geheel dóór de snijring is gestoken, dus na montage losnemen en controleren. De snijring moet duidelijk in de pijp zijn gesneden op enige mm van het einde van de pijp. Gebruik als het even kan geen pijpsnijder, als je die toch gebruikt, breek de leiding vroegtijdig door. Werk schoon en netjes. Geen zaagsel of vijlsel. Blaas indien nodig de (nieuwe) leiding schoon met perslucht.
Een zaak die prima voorzien is van hydraylisch fittingmateriaal is Hoogland & Massee in Dordrecht; buiten Dordrecht weet ik er niet zoveel.
Ik weet dat Vetus koper leiding en fittingen bij z'n stuurspullen levert, bij de lichtste zelfs nylon leiding, maar op de langere duur is dat niks. Zelf heb ik ook een pomp en een cilinder van Vetus, maar de rest heb ik er ergens anders los bijgekocht. Vooral stalen leiding is een pré.
Zo te zien is de maat van de inschroefkoppelingen 1/4"Gx 10 mm, maar van een foto kun je slecht opaan. Neem gerust een koppelingetje mee voor de maat.
Voor eventueel laswerk aan die ankerrollen kun je bij mij terecht. Ik heb ook wel wat zwaar RVS plaat staan. Maar ja, dan moet je wel naar Dordrecht komen; ik heb geen vervoer.
Vr.groet, peter

Spirit of Mary was me voor met ongeveer dezelfde raad.
Laatst bewerkt: 07 jan 2013 19:32 door Petervdw. Reden: iemand was me voor
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie helpt ze weer op weg? 07 jan 2013 19:30 #354821

Ik denk dat de onderdelen waar het omgaat wel dezelfde zullen zijn en dat is de pakking met de kleppen onder het bovendeksel en de pakking onderin met de speciale klep. De reservedelensets zijn wel in drie versies te verkrijgen. Het is echter zeer wel mogelijk dat alles sterk verkalkt is inclusief de gehele afvoerleiding en er mogelijk nog maar een zeer klein kanaaltje over is dat vervolgens definitief verstopt. Ook ter plekke van de benedenklep kan de zaak zo verkalkt zijn dat deze nauwelijks meer open gaat. maar dit moeten die russen toch wel zelf op kunnen lossen. Ik neem aan dat ze toch wel enig gereedschap aan boord hebben en natuurlijk azijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie helpt ze weer op weg? 07 jan 2013 19:39 #354826

Petervdw schreef :
IlCigno
Voor de hydrauliek moet je geen koperen fittingwerk gebruiken, ook geen CV-spul. Daar is speciaal fittingmateriaal voor te koop. Neem nieuwe stalen fittingen, daar zijn stalen snijringen bij. Als het even te doen is, neem ook stalen leiding voor hydrauliek. Kies fittingen met een onderlegring van koper, geen tape. Zet de wartels niet te vast, naar bij de definitieve montage ca. 1/4 slag vaster. Controleer of de leiding echt geheel dóór de snijring is gestoken, dus na montage losnemen en controleren. De snijring moet duidelijk in de pijp zijn gesneden op enige mm van het einde van de pijp. Gebruik als het even kan geen pijpsnijder, als je die toch gebruikt, breek de leiding vroegtijdig door. Werk schoon en netjes. Geen zaagsel of vijlsel. Blaas indien nodig de (nieuwe) leiding schoon met perslucht.
Een zaak die prima voorzien is van hydraylisch fittingmateriaal is Hoogland & Massee in Dordrecht; buiten Dordrecht weet ik er niet zoveel.
Ik weet dat Vetus koper leiding en fittingen bij z'n stuurspullen levert, bij de lichtste zelfs nylon leiding, maar op de langere duur is dat niks. Zelf heb ik ook een pomp en een cilinder van Vetus, maar de rest heb ik er ergens anders los bijgekocht. Vooral stalen leiding is een pré.
Zo te zien is de maat van de inschroefkoppelingen 1/4"Gx 10 mm, maar van een foto kun je slecht opaan. Neem gerust een koppelingetje mee voor de maat.
Voor eventueel laswerk aan die ankerrollen kun je bij mij terecht. Ik heb ook wel wat zwaar RVS plaat staan. Maar ja, dan moet je wel naar Dordrecht komen; ik heb geen vervoer.
Vr.groet, peter

Pirtek zit bijna overal zijn gespecialiceerd in Hydroliek leidingen en hebben mobiele werkplaatsen zodat ze terplaatsen kunnen in meten en persen ze zijn niet watersport gerelateerd dus waarschijnlijk goedkoper.

Heb al verschillende keren met ze te maken gehad en hun service is heel goed www.pirtek.nl/over-pirtek/mobiele-werkplaats

Als je bij de vestiging zelf langs gaat en je legd de situatie uit zal er best wel wt te regelen zijn.

Edit: zelg gaan rommelen met knelkoppelingen zou ik je afraden de krachten die op een hydroliek leiding komen zijn groot, merk je vanzelf als je er wel eens een paar heb zien springen :(
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Laatst bewerkt: 07 jan 2013 19:44 door Rob Bosman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie helpt ze weer op weg? 07 jan 2013 19:43 #354829

Revolution1 schreef :
Bij Pirtek even hydroliek slangen op maat laten persen a, hebben die alle maten en soorten koppelingen en b, weet je zeker dat je een befrijfszekere verbinding heb die jaren meegaat. Ze kunnen terplaatsen komen meten en persen.


Waar het hier om gaat is eigenlijk te kort voor hydrauliek slang (zie het slangdetail op de andere foto). de slang moet dan over een tekort stuk 2x gebogen moeten worden. Natuurlijk is de andere slangmogelijkheid (technisch wel verantwoord) haaks uit het eerste blok en weer haaks in het tweede blok met een grotere bocht. Het is veel gemakkelijker in vaste leiding uit te voeren, zeker omdat beide aansluitpunten (de blokken) ook vaste punten zijn en niet zoals de cilinders enigszins bewegen. Hier moetje slangen gebruiken die er ook zitten. Je moet wel een 10mm? buigapparaat hebben omdat de eindstukjes van de hydrauliekpijp absoluut recht in de koppeling moeten komen en zeker de laatste 35 mm (voor 10mm buis) onvervormd moet zijn en verder haaks afgezaagd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie helpt ze weer op weg? 07 jan 2013 19:52 #354834

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Timo, kijk hier even www.ontdekparker.nl/parkerstore
Daar kunnen ze waarschijnlijk ook de buis voor je buigen als je de oude meeneemt.
Zelfde geldt trouwens ook voor pirtek en anderen.
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie helpt ze weer op weg? 07 jan 2013 20:08 #354845

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
Il Cigno,
Nog eens naar die ankerrollen gekeken, maar ik denk dat terplaatse doorslijpen en opnieuw aanlassen het beste/gemakkelijkste is. Langs de opstaande ribben kun je dan strippen ter versterking lassen. Wil ik wel doen, maar zoals gezegd, je moet me wel ophalen met laskar en slijptol en zo.
Tja, en er moet wel stroom op de kade zijn.
Voor het geval je andere lassers ter plekke vindt, kijk heel goed uit met de kabels en de lastang dat je de stag niet raakt, want je kan hem beslist weggooien. Koppel de accu's af, en de bedrading van de dynamo, anders legt de regelaar het ook nog af.
Vr.groet, peter
Laatst bewerkt: 07 jan 2013 20:09 door Petervdw. Reden: typefout
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie helpt ze weer op weg? 07 jan 2013 20:53 #354879

Naar mijn mening getuigt de uitvoering van het ankerbeslag niet van veel sterkte inzicht. Het is een platte plaat met een sleuf in het midden ter breedte van de putting weliswaar met versterkingsribben aan de zijkanten, maar hier heb je weinig aan omdat deze eindigen op de slappe bodemplaat die verder niet meer vastzit als gelast aan de putting van het stag in het midden. Je ziet ook op de foto's dat deze onderplaat aan de zijkanten omhoog is gekomen. Het heeft dus minder zin om alleen stevigere en hogere zijribben aan te brengen. De midden rib is hier heel belangrijk en moet mogelijk steviger worden en beter aan de putting gelast worden. Mogelijk kan aan de onderzijde een driehoek ingelast worden naar het boegbeslag als dit tenminste stevig genoeg is en niet alleen voor de sier er op zit. Mogelijk kan de onderplaat verstijft worden (na weer vlak gemaakt te zijn) door deze met bouten door het boegbeslag naar binnen te bevestigen met binnen een flinke tegenplaat.
Mogelijk is dan het zwakste punt de rollen met de assen zoals Erik al opmerkte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.208 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl